Οἱ Κυκλάδες στήν Πομπηία

Μέσα ἀπό τήν ἔκθεση «Ἱστορίες Κοσμημάτων»

ΔΥΟ μοναδικοί ἀρχαιολογικοί χῶροι, δύο μνημεῖα παγκοσμίας κληρονομίας τῆς Unesco, ἡ Πομπηία καί ἡ Δῆλος, ἔρχονται κοντά μέσα ἀπό τήν συνεργασία μεταξύ τῆς Ἐφορείας Ἀρχαιοτήτων Κυκλάδων καί τοῦ Ἀρχαιολογικοῦ Πάρκου Πομπηίας. Ἡ σημαντική αὐτή συνέργεια περιλαμβάνει τήν ἔκθεση κοσμημάτων «Vanity-Ἱστορίες κοσμημάτων ἀπό τίς Κυκλάδες» στήν Πομπηία, τήν πόλη πού καλύφθηκε ὁλόκληρη ἀπό ἡφαιστειακά ὑλικά καί τέφρα μέ τήν ἔκρηξη τοῦ Βεζουβίου τό 79 μ.Χ., ἀλλά καί ἀνταλλαγές τεχνογνωσίας, στό πλαίσιο σειρᾶς κοινῶν δράσεων στά πεδία τῆς προστασίας τῆς ἀναδείξεως καί τῆς προβολῆς τοῦ πολιτιστικοῦ ἀποθέματος. Εἶναι, δέ, ἡ πρώτη φορά πού δύο περιφερειακές ὑπηρεσίες συνεργάζονται σέ ὅλο τό φάσμα τῶν δραστηριοτήτων τους, δηλαδή ἀπό τήν ἔρευνα ἕως καί τήν ἀνάδειξη. Ἡ κοινή ἀρχαιολογική ἔκθεσις ἐγκαινιάζεται στίς 9 Μαΐου (5μ.μ.), στόν ἀρχαιολογικό χῶρο τῆς Πομπηίας, καί θά εἶναι ἀνοικτή στό κοινό ἀπό τίς 10 Μαΐου ἕως τίς 5 Αὐγούστου. Ἀκολουθώντας τό νῆμα τῆς διαχρονικῆς καί ὑπερτοπικῆς φιλαρέσκειας καί ματαιοδοξίας, ἡ ἔκθεσις, μετά τόν πρῶτο σταθμό της στό Μουσεῖο Μυκόνου, μεταφέρεται στήν Πομπηία, προσαρμόζεται καί ἐμπλουτίζεται, καθώς δίπλα στά κοσμήματα ἀπό τά νησιά τῶν Κυκλάδων θά ἐκτεθοῦν κοσμήματα ἀπό τήν Πομπηία καί τήν εὐρύτερη περιοχή τοῦ Βεζουβίου. Στήν ἔκθεση παρουσιάζεται ἡ «διαχρονική» διάστασις τῶν κοσμημάτων, ἐνῶ γίνεται μία σύγκρισις μεταξύ ἑλληνικῶν καί ρωμαϊκῶν κοσμημάτων μέσα στόν χρόνο, ἡ ὁποία καταδεικνύει πολλές ὁμοιότητες μεταξύ τῆς θαλάσσης τοῦ Αἰγαίου καί τῆς Τυρρηνικῆς. Τά κυκλαδικά κοσμήματα πού φιλοξενοῦνται στήν ἔκθεση χρονολογοῦνται ἀπό τήν 2η χιλιετία π.Χ. ἕως τήν σύγχρονη ἐποχή καί τά κοσμήματα τῆς Πομπηίας ἀπό τόν 7ο αἰῶνα π.Χ.

Σφηκωτῆρες καί σκουλαρίκια, περιδέραια καί περίαπτα, πόρπες καί περόνες, δακτυλίδια καί βραχιόλια, φτιαγμένα ἀπό ὄστρεα, ὀστᾶ καί ἐλεφαντόδοντο, ἁπλούς καί ἡμιπολύτιμους λίθους, γυαλί, φαγεντιανή καί κοράλλι, ἀλλά καί ἀπό χαλκό, ἄργυρο καί χρυσό, ἀπό τίς Κυκλάδες καί τήν περιοχή τῆς Πομπηίας, «μιλοῦν» γιά τήν ἀνάγκη τοῦ ἀνθρώπου νά στολίζεται καί νά γοητεύει, νά ξεχωρίζει, συνδέοντας ἔτσι, μέσω τῶν πολύτιμων ἀντικειμένων, τούς ἀρχαίους κατόχους τους μέ τούς σύγχρονους θεατές.

Ἡ συνέκθεσις ἑλληνικῶν καί ἰταλικῶν ἀντικειμένων φιλοξενεῖται στήν Μεγάλη Παλαίστρα, ἕνα ἀπό τά πιό ἐμβληματικά μνημεῖα τοῦ ἀρχαιολογικοῦ χώρου τῆς Πομπηίας, πού ὑποδέχεται κάθε χρόνο 4.000.000 ἐπισκέπτες.

Ὁ μουσειογραφικός σχεδιασμός εἶναι τοῦ Στέλιου Κόη καί ὁ φωτισμός τῆς Ἐλευθερίας Ντεκώ.

Ειδήσεις / Άρθρα

Τό πρωτοσέλιδο τῆς «Ἑστίας» γιά τήν νέα γενιά στά χείλη τοῦ ράπερ Λέξ!

Εφημερίς Εστία
Ὁ εὐθύς Θεσσαλονικιός ἑρμήνευσε μπροστά σέ 120.000 νέες καί νέους, σέ δύο διαδοχικές συναυλίες στό ΟΑΚΑ, τήν «Χειρότερη Γενιά», οἱ στίχοι τῆς ὁποίας περιλαμβάνουν ἀναφορά στήν ἐφημερίδα μας Ἔκρηξις κοινωνικῆς ἀμφισβητήσεως ἀπό τήν νεολαία

Παιχνίδια παραγραφῆς μέ τό Γνωμοδοτικό Τριαντόπουλου

Μανώλης Κοττάκης
OTAN τέθηκε γιά πρώτη φορά τό ζήτημα τῆς συνθέσεως τοῦ Γνωμοδοτικοῦ Συμβουλίου πού θά κληθεῖ νά ἀξιολογήσει ὡς «φυσικός δικαστής» τήν ὑπόθεση Τριαντόπουλου, ἡ Βουλή καί τό Ὑπουργεῖο Δικαιοσύνης διχάστηκαν γιά τό ποιός εὐθύνεται, πού στήν λίστα τῶν πρός κλήρωση δικαστῶν περιλαμβάνονταν κάποιοι πού ἀπεῖχαν ἕναν μῆνα ἀπό τήν συνταξιοδότηση.

Ἀκρίβεια-φωτιά σέ ὑπηρεσίες καί τρόφιμα ἐξ αἰτίας νέας πληθωριστικῆς ἐκρήξεως

Εφημερίς Εστία
Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ὄχι μόνο δέν ὑποχωρεῖ, ἀλλά ἀντιθέτως ἀκολουθεῖ ἀνοδική πορεία τούς τελευταίους δύο μῆνες.

Ἕνα κι ἕνα δέν μπορεῖ νά κάνουν ἕνδεκα

Δημήτρης Καπράνος
Ἀρκεῖ μία καί μόνη ματιά στό σημερινό –ὁμιχλῶδες καί δυσδιάκριτο– πολιτικό μας σκηνικό, γιά νά περιπέσουμε σέ βαθειά μελαγχολία.

Παρασκευή, 2 Ἰουλίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΓΕΝΙΚΟΝ ΣΠΑΣΙΜΟ