Η ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΥ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 20 Μαρτίου 1925

Εἰς τήν μακαρίαν ἐποχήν –ἀγαπητέ μου κ. Καββαδία– κατά τήν ὁποίαν κανείς Ἀθηναῖος δέν εἶχε τόν ἡρωισμόν νά προχωρήσῃ πέραν ἀπό τό πρῶτον ποτηράκι τοῦ ὀρεκτικοῦ –μεζές μιά πράσινη ἐλῃά– οἱ καταφθάνοντες ἀπό τήν λάγνον Ἀνατολήν τῶν μεζέδων καί τῶν οὔζων, δικαιολογοῦντες τό δεύτερον ποτηράκι των, συνείθιζαν νά λέγουν.

– Στά μέρη ἐκεῖνα, βλέπετε, τό κλῖμα τά σηκώνει τά οὖζα.

Καί οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, τῶν εὐνοϊκῶν πρός τά οὖζα κλιμάτων ἀπεφάσιζαν, μέ πόνον ψυχῆς καί, διά τό ἀσκανδάλιστον, ν’ ἀλλάξουν συνήθειας μακρᾶς ζωῆς, ἀφοῦ ἡ τύχη των τούς εἶχε φέρει εἰς ἕνα κλῖμα, τόσον ἐχθρικόν πρός τά μικρά ποτηράκια.

– Τί νά κάνῃ κανείς; Ἐδῶ βλέπετε τό κλῖμα δέν σηκώνει τά οὖζα.

Αἰφνιδίως, ἡ μᾶλλον σιγά-σιγά, τό κλῖμα τῶν Ἀθηνῶν, ἐν ἀγνοίᾳ τοῦ κ. Αἰγινήτη, ἀφοῦ ὑπέστη διαφόρους ἄλλας μεταβολάς, ἄρχισε νά μεταβάλλῃ στάσιν καί ἀπέναντι τοῦ οὔζου. Ἡ ἀνακάλυψις ἔγινεν εἰς τάς ἀριστοκρατικάς αἰθούσας τῶν Ἀθηνῶν. Αἱ κυρίαι καί αἱ δεσπονίδες τοῦ καλοῦ κόσμου, ἀφοῦ ἐπροχώρησαν δειλά ἀπό τό πρώτον οὖζο εἰς τό δεύτερον, τολμηρότερα ἔπειτα ἀπό τό δεύτερον εἰς τό τρίτον, ἡρωικώτατα κατόπιν ἀπό τό τρίτον εἰς τό τέταρτον, τό πέμπτον, τό δέκατον, τό εἰκοστόν, τό τριακοστόν, μέχρις ἐξαντλήσεως τῆς μικρᾶς κρυστάλλινης καράφας, παρετήρησαν, ὅτι τό κλῖμα τῶν Ἀθηνῶν, ὄχι μόνον ἀνείχετο τά σχετικά οὖζα, ἀλλά καί τά εἶχε θέσει, στοργικότατα, ὑπό τήν ὑψηλήν του προστασίαν. Καί ἐπειδή, ὡς γνωστόν, εἰς ὅλα τά πράγματα, τό κλῖμα εἶνε τό πᾶν – λεπτομέρεια τήν ὁποίαν παρεῖδεν ὁ κ. Καββαδίας, μολονότι ἰατρός– αἱ πέδαι τῶν οὔζων ἐλύθησαν καί οἱ πλούσιοι κρουνοί των ἤρχισαν ν’ ἀρδεύουν τήν Ἑλληνίδα γῆν.

Αἱ σχέσεις αὗται τοῦ κλίματος πρός τά «μικρά ποτηράκια», τά ὁποῖα συμβουλεύει ἀνεξετάστως ν’ ἀποφεύγωμεν ἕνας Γάλλος ὑγειονολόγος –évitez les petits verres– δέν παρατηροῦνται μόνον εἰς τήν Ἑλλάδα. Διά τό Ἀγγλικόν κλῖμα, ὑπῆρχεν, ὡς γνωστόν ἡ ἰδέα, ὅτι ἀνέχεται ἰδιαιτέρως τό γουΐσκι, μετά ἤ ἄνευ σκόντα-γουῶτερ. Οἱ Ἄγγλοι ὅμως, μεταναστεύοντες εἰς τάς Ἰνδικάς των κτήσεις, μολονότι ὑπῆρχεν ἡ πρόληψις, ὅτι τά θερμά κλίματα δέν ἀνέχονται τό οἰνόπνευμα, προέβησαν εἰς σχετικά πειράματα. Καί ἀνεκάλυψαν, μέ δικαιολογημένην ἔκπληξιν καί εὐχαρίστησιν, ὅτι τό κλῖμα τῶν τροπικῶν ἀνέχεται ἐπίσης τό γουΐσκι, ὅπως καί τό κλῖμα τῶν Βρεταννικῶν νήσων. Καί σήμερον τό γουΐσκι –ἄντ-σόντα ἀρδεύει τάς Ἀγγλικάς Ἰνδίας, συμπεριλαμβανομένων καί τῶν ἰθαγενῶν, οἱ ὁποῖοι ἁμιλλῶνται πρός τούς Ἄγγλους εἰς τά σχετικά ἀρδευτικά ἔργα, ὅσον δέν τάς ἀρδεύει ὁ ἱερός Γάγγης.

Τό συμπέρασμα εἶνε, ὅτι τό κλῖμα παίζει σπουδαιότατον ρόλον εἰς τόν νέον ἡδονισμόν. Ἰδίως, ὅταν παρακαλεῖται νά προσφέρῃ τήν εὐγενῆ του συνεργασίαν, τήν ὁποίαν δέν ἀρνεῖται ποτέ.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.