Ἠθοποιός δέν σημαίνει μόνο φῶς

Λατρεύω τόν κινηματογράφο, ἀλλά μοῦ ἀρέσει καί τό θέατρο. Ἐκτιμῶ ἰδιαίτερα τό ἐπάγγελμα τοῦ ἠθοποιοῦ.

Ἀποδέχομαι ἀπολύτως τόν στίχο τοῦ Μάνου Χατζιδάκι, κατά τόν ὁποῖον «ἠθοποιός σημαίνει φῶς» καί πιστεύω πώς τό γεγονός ὅτι ὁ Δημήτρης Χόρν ἑρμήνευσε ἐκεῖνο τό ὑπέροχο τραγούδι στήν μεγαλειώδη παράσταση «Ὁδός Ὀνείρων», ἀνέβασε κατά πολύ τό κῦρος τῆς ἐν Ἑλλάδι κοινωνίας τῶν διακόνων τῆς ὑποκριτικῆς.

Εἶχα συμμαθητές ἠθοποιούς, συνεργάσθηκα πολλές φορές μέ ἠθοποιούς, γνώρισα καί συνομίλησα μέ σπουδαίους ἠθοποιούς, κάπνισα τσιγάρα καί ἤπια καφέ μέ τόν Δημήτρη Χόρν (δέν μποροῦσες νά μήν καπνίσεις ὅταν μιλοῦσες μέ τόν Χόρν) στό ραδιομέγαρο τῆς ΕΡΤ. Ἔχω διαβάσει τήν βιογραφία πολλῶν σπουδαίων ἠθοποιῶν, πιστεύω ὅτι εἶναι πολύ σπουδαῖο πρᾶγμα νά μπορεῖς, μέ τήν τέχνη καί τήν ἑρμηνεία σου, νά διαμορφώνεις χαρακτῆρες καί νά προσφέρεις τροφή γιά σκέψη στούς θεατές σου.

Ἀπό τήν ἐνεργό ἐνασχόλησή μου μέ τά διοικητικά τοῦ Φεστιβάλ Ἀθηνῶν-Ἐπιδαύρου, μοῦ ἔμειναν οἱ συζητήσεις μέ λειτουργούς τοῦ θεάτρου, τοῦ κινηματογράφου καί τῆς μουσικῆς. Βεβαίως, ἔχοντας καί τήν ἐμπειρία τοῦ δικοῦ μας σιναφιοῦ, μπορῶ νά βεβαιώσω ὅτι δέν ἔπεσα ἀπό τά σύννεφα. Βρῆκα, ὅμως, πολλές ὁμοιότητες ἀνάμεσα στά δύο ἐπαγγέλματα.

Φυσικά, εἶναι πολλοί οἱ ἠθοποιοί πού γράφουν. Ἰδιαίτερα ἐκεῖνοι πού ἔχουν περάσει καί στήν σκηνοθεσία. Ὁ Γούντυ Ἄλλεν, γιά παράδειγμα, μοῦ ἀρέσει πολύ καί σάν συγγραφεύς.

Αὐτές τίς μέρες, βρῆκα ἕνα κείμενο πού ἔχει γράψει ὁ ἐξαίρετος ἠθοποιός Γιῶργος Κωνσταντίνου. Ἕνας ἄνθρωπος πού ἀσχολεῖται μέ τό γράψιμο καί τήν σκηνοθεσία καί πού ἔχει γράψει τήν δική του, σπουδαία, ἱστορία στήν μακρά καλλιτεχνική του διαδρομή. Μοῦ ἄρεσε πολύ καί τό δημοσιεύω, πιστεύοντας ὅτι εἶναι ἕνα ἀπό αὐτά τά «διαμαντάκια», πού μπορεῖ κανείς νά βρεῖ ψάχνοντας ἐπιμόνως.

«Θυμᾶμαι μιά φορά –ἤμουνα νέος μέ ἀνησυχίες καί ἀπορίες, γιά τό τί σημαίνει αὐτό τό θαῦμα πού λέγεται ζωή– βρέθηκα σ’ ἕνα νεκροταφεῖο.

Ἄρχισα νά διαβάζω στίς πλάκες τά ὀνόματα αὐτῶν πού εἶχαν φύγει, καί κάτω ἀπό αὐτά, τίς χρονολογίες.

Ἀνάμεσα στίς δύο χρονολογίες, τῆς γέννησης καί τοῦ θανάτου, ὑπῆρχε ἕνα μικρό κενό. Λευκό. Λευκό στό λευκό μάρμαρο. Συνειδητοποίησα ὅτι σέ αὐτό τό μικρό κενό, ἀνάμεσα στήν ἄφιξη καί στήν ἀναχώρηση, τό ἄτομο ἔχει ζήσει μιά ὁλόκληρη ζωή.

Ἔπαιξε σάν παιδί, μεγάλωσε, σπούδασε, δούλεψε, ἀγάπησε, παντρεύτηκε, γέννησε, ἔκλαψε, πόνεσε, χάρηκε καί ἔφυγε. Ὅλα αὐτά σέ ἕνα διάστημα πέντε πόντων. Ἀπό τή μία χρονολογία στήν ἄλλη. Αὐτή ἦταν ὅλη του ἡ ζωή.

Ἕνα μικροτσίπ πού μέσα του χώρεσαν μέρες, νύχτες, χρόνια, χαρές, λῦπες, ἀπογοητεύσεις.

Καί τότε, καθώς στεκόμουν ἐκεῖ, ἀνάμεσα στά μνήματα, ἔκανα μία σκέψη πού μέ ἀκολουθεῖ ἀκόμα: «Προσπάθησε νά κρατᾶς σφιχτά τίς ὄμορφες ὧρες. Νά ἀποβάλλεις τίς δυσάρεστες. Δικές σου εἶναι ὅλες. Τίς κρατᾶς, τίς διώχνεις, τίς κάνεις, ὅ,τι θέλεις. Δέν εἶναι ἀναισθησία. Εἶναι αὐτοσυντήρηση. Ἐπιβίωση. Σέ αὐτή τήν δύσκολη ζωή, δέ ζεῖς, ἐπιβιώνεις.

Κι ὅσο πιό γρήγορα τό καταλάβεις…».

Δέν εἶναι ὑπέροχος ὁ στοχαστής Γιῶργος Κωνσταντίνου;

Απόψεις

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.