Τά χειρόγραφα θά ἔχουν πάντα ἀξία…

«Παπποῦ, μερικά ἀπό τά ἄρθρα σου νά τά γράφεις στό χαρτί, μέ τό χέρι» μοῦ εἶπε ἡ ἐγγονή μου, ἡ Σταματίνα.

«Και γιά ποιό λόγο, παρακαλῶ;» ρώτησα. Ἡ μικρή, τότε, μοῦ ἔδειξε ἕνα ρεπορτάζ, τό ὁποῖο ἀναφερόταν στά πιό ἀκριβά χειρόγραφα τοῦ κόσμου. «Βλέπεις, παπποῦ; Ὑπάρχουν χειρόγραφα τά ὁποῖα πουλιοῦνται πανάκριβα σέ δημοπρασίες. Τά ποσά πού ἀναφέρονται εἶναι τεράστια. Τό ἤξερες αὐτό;» μοῦ λέει.

«Ναί, ἔχω διαβάσει ὅτι πουλήθηκαν ἀκριβά κάποια χειρόγραφα τοῦ Τζών Λένον. Πολλές χιλιάδες δολλάρια» τῆς ἀπαντῶ. «Τί χιλιάδες μοῦ λές, παπποῦ; Ἐδῶ μιλᾶμε γιά ἑκατομμύρια!» λέει καί ἀπιθώνει στό γραφεῖο μου τό «τάμπλετ» της μέ τό σχετικό ρεπορτάζ, κατά τό ὁποῖο, τά χειρόγραφα πού ἔχουν πουληθεῖ ἀκριβότερα μέχρι σήμερα εἶναι τά ἀκόλουθα:

Τό «Codex Leicester», χειρόγραφο τοῦ Λεονάρντο Ντά Βίντσι, τό ὁποῖο ἀπέκτησε τό 1994 ὁ Μπίλ Γκέιτς, ἔναντι 30.800.000 δολλαρίων. Περιλαμβάνει σημειώσεις καί σκίτσα του σχετικά μέ διάφορους ἐπιστημονικούς τομεῖς, ὅπως ἡ μηχανική, ἡ γεωλογία, ἡ ὑδροδυναμική καί ἡ ἀστρονομία καί χρονολογεῖται γύρω στό 1508.

Τά «Γράμματα τοῦ Ζάο Μενγφού στόν φίλο του Γκούο Τιανξί», χειρόγραφο πού ἐπωλήθη 38.200.000 ἑκατ. δολλάρια καί εἶναι δεῖγμα τῆς λογοτεχνίας καί τῆς φιλοσοφίας τῆς Κίνας κατά τήν διάρκεια τῆς δυναστείας Σόνγκ (960-1279 μ.Χ.). Ὁ Μενγκφού ἦταν φιλόσοφος, λογοτέχνης καί καλλιτέχνης τῆς ἐποχῆς, γνωστός γιά τήν ἀριστοκρατική του καταγωγή καί τήν πνευματική του καλλιέργεια.

Τό χειρόγραφο ἀντίγραφο τοῦ «Βιβλίου τοῦ Μορμόνου», τό ὁποῖο ἐπωλήθη 35.000.000 δολλάρια. Πρόκειται γιά τό θεολογικό καί ἱερό κείμενο τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ τῶν Ἁγίων τῶν Τελευταίων Ἡμερῶν (ἡ Ἐκκλησία τῶν Μορμόνων). Συγγραφεύς ὁ Τζόσεφ Σμίθ (1805 – 1844), ὁ ὁποῖος ἰσχυρίσθηκε ὅτι μετέφρασε τό βιβλίο ἀπό χρυσά φύλλα πού τοῦ παρέδωσε ἕνας ἄγγελος πού ὀνομαζόταν Μορμόν.

Τό χειρόγραφο «Codex Sasson 1053», πού ἐπωλήθη ἔναντι 38.100.000 δολλαρίων. Πρόκειται γιά ἕνα ἀπό τά ἀρχαιότερα καί πιό πλήρη χειρόγραφα τῆς Ἑβραϊκῆς Βίβλου (Τανάχ), χρονολογεῖται γύρω στόν 10ο αἰῶνα, σέ ἑβραϊκή γραφή, καί περιλαμβάνει τό σύνολο τῶν βιβλίων τῆς Ἑβραϊκῆς Βίβλου.

Τό χειρόγραφο «Ἀϊνστάιν-Μπέσο», πού ἐπωλήθη γιά 13.00.0002 δολλάρια. Συνετάγη τό 1913 ἀπό τόν Ἄλμπερτ Ἀινστάιν καί τόν φίλο καί συνεργάτη του Μικέλε Μπέσο. Πρόκειται γιά ἕνα ἀπό τά πρῶτα κείμενα πού πραγματεύονται τήν θεωρία τῆς σχετικότητας καί ἀφορᾶ σέ μιά πρόταση γιά τήν γενική θεωρία τῆς σχετικότητας. Περιλαμβάνει μαθηματικούς ὑπολογισμούς καί πρώιμες θεωρητικές ἀναπτύξεις πού θά ὁδηγήσουν στήν ὁλοκλήρωση τῆς γενικῆς θεωρίας τῆς σχετικότητας, ἡ ὁποία δημοσιεύθηκε τό 1915. Ἡ θεωρία αὐτή ἐπαναστατεῖ στόν τρόπο πού κατανοοῦμε τή βαρύτητα καί τή φύση τοῦ χωροχρόνου. Τό χειρόγραφο εἶναι γραμμένο σέ μορφή σημειώσεων καί ἀλληλογραφίας μεταξύ τῶν δύο ἐπιστημόνων. Ὁ ἀγοραστής παραμένει ἄγνωστος.

«Καί τί θές, βρέ Σταματίνα; Νά γράφω μέ τό στυλό στό χαρτί γιά νά ‘χουν -κάποτε- τά χειρόγραφά μου ἀξία;» ἐρωτῶ τάχατες ἀφελῶς.

«Καί βέβαια! Τό σκέφτηκα καλά. Πόσοι γράφουν σήμερα μέ τό χέρι; Σχεδόν κανείς! Ὅλοι γράφουν στόν ὑπολογιστή, Οὔτε κἄν τυπώνουν τά γραφτά τους» ἀπαντᾶ καί χαμογελάει.

Φυσικά, ἡ Σταματίνα, δεκαέξι ἐτῶν πιά, ἤθελε νά μέ «δουλέψει», ἀλλά χθές βράδυ κάθισα κι ἔγραψα στό χαρτί ἕνα γράμμα σέ ἕναν παλιό μου φίλο. Δέν τό ἔστειλα, ἀλλά θά τό φυλάξω γιά τήν μικρή. Ποῦ ξέρεις; Ἐδῶ κάτι ἀπίθανοι τύποι ἔφτασαν στά ὕπατα ἀξιώματα!

Απόψεις

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.