ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ἀπό γένια πᾶμε καλά, τά χτένια σπανίζουν…

Δέν θά μποροῦσε κανείς παρά νά συμφωνήσει μέ τήν ἄποψη ἐκείνων οἱ ὁποῖοι ἰσχυρίζονται ὅτι ἡ ἀκραία ρητορική ὁρισμένων κυβερνητικῶν στελεχῶν συνέβαλε τά μέγιστα εἰς τό νά θεριέψει ἡ λαϊκή δυσαρέσκεια γιά τούς χειρισμούς τῆς κυβερνήσεως στό θέμα τοῦ τραγικοῦ δυστυχήματος τῶν Τεμπῶν.

Δέν εἶναι ἐπίσης λίγοι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἀντιλαμβάνονται ὅτι ἡ ζημιά καί ἡ φθορά πού ἔχoουν προκληθεῖ στά θεμέλια τοῦ οἰκοδομήματος πού ἔκτισε ἡ σέ δυσμενῆ θέση εὑρισκόμενη κυβέρνηση ἔχουν δεχθεῖ σοβαρότατο πλῆγμα ἀπό αὐτές τίς –ὁπωσδήποτε ἐν γνώσει τῆς κεντρικῆς ἐξουσίας– παρεμβάσεις.

Τό πρόβλημα, ὅμως, δέν εἶναι οὔτε οἱ συζητήσεις στήν Βουλή, οὔτε ἡ –ὅποια– προανακριτική ἐπιτροπή, οὔτε τά ὅποια πορίσματα.

Στήν κοινή γνώμη ἔχει σχεδόν παγιωθεῖ ἡ ἄποψη ὅτι «κάτι στραβό καί πολύ σοβαρό συνέβη» κατά τίς πρῶτες ἡμέρες τῆς τραγωδίας. Δέν εἶναι, ἐξ ἄλλου, τυχαία ὅλη αὐτή ἡ διογκωμένη δυσαρέσκεια, ἡ ὁποία ἐκφράσθηκε –ἀπό ὅλες τίς πλευρές καί τίς πολιτικές ἀποχρώσεις– μέ τίς πολυπληθέστατες συγκεντρώσεις σέ ὅλη τήν χώρα.

Τό πρόβλημα αὐτήν τήν στιγμή εἶναι «ἡ χαμένη τιμή τῆς Καταρίνα Μπλούμ». Ὅποιος ἔχει διαβάσει τό διήγημα τοῦ Χάινριχ Μπέλλ ἤ ἔχει δεῖ τήν ὁμώνυμη ταινία, ἀντιλαμβάνεται ὅτι ἔχουν σημειωθεῖ τεράστιες στρεβλώσεις (καί τερατολογίες) ἀπό ὅλες τίς πλευρές.

Ἀπόψεις ἤπιες καί λογικές, δαιμονοποιήθηκαν, πολεμήθηκαν καί ἔγιναν ἀντικείμενο χλευασμοῦ μέχρι καί δυσφημήσεως ἐνῷ ἐκ παραλλήλου «θέριεψαν» καί τροφοδοτήθηκαν μέ ὑλικό τερατώδεις συνωμοσιολογικές ἀπόψεις, οἱ ὁποῖες –σέ συνδυασμό μέ ὅσα παρόμοια συνέβησαν κατά τήν διάρκεια τῆς πανδημίας– ἔστειλαν πολύ κόσμο στό ἐν λόγῳ στρατόπεδο. Κι ἔτσι, ἔχει δημιουργηθεῖ ἕνα ρεῦμα, ἕνα κῦμα, τό ὁποῖο δύσκολα (καί ἄν) τιθασεύεται…

Τό τραγικώτερο δέ ὅλων εἶναι ὅτι ὅλα αὐτά συμβαίνουν στήν πατρίδα μας, τήν ὥρα πού γύρω μας σημειώνονται κοσμογονικές ἀλλαγές. Κι ἐμεῖς μένουμε πίσω, ὅπως ἔγινε τό 1944, ὅταν μοιραζόταν ἡ Εὐρώπη καί ἐμεῖς τρώγαμε τίς σάρκες μας.

Ὅλα αὐτά ἀπασχολοῦν τήν ἑλληνική κοινή γνώμη καί ταλανίζουν τήν πολιτική μας ζωή, ἐνῷ τήν ἴδια στιγμή ἡ Τουρκία ἐπιχειρεῖ μιά πανέξυπνη καί μέ πολλές πιθανότητες ἐπιτυχίας πλαγιοκόπηση τῆς Εὐρώπης, μέ ὅπλο τήν στρατιωτική της βιομηχανία καί ἰσχύ ἀλλά καί τήν ἀπολύτως στρατηγική θέση της, στίς παρυφές τοῦ ρωσσο-ουκρανικοῦ πολέμου καί σέ σύνορα μέ τό Ἰράν. Ἡ Τουρκία, αὐτήν τήν στιγμή, πλασάρεται ὡς «λύση γιά τό εὐρωπαϊκό πρόβλημα»…

Βεβαίως, οἱ δικές μας πληροφορίες ἀναφέρουν ὅτι ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν, αὐτόν τόν καιρό, τοὐλάχιστον, τό τελευταῖο πού σκέπτεται εἶναι οἱ –ὅποιες– διαφορές μέ τήν Ἑλλάδα καί τό πῶς θά ἐπιλυθοῦν. Αὐτό, ὅμως, οὐδόλως ἀλλάζει τήν δυσμενῆ θέση στήν ὁποία ἔχουμε περιέλθει, σέ βαθμό πού ἡ κλασσική ρήση «ὅταν τσακώνονται οἱ ἐλέφαντες τήν νύφη πληρώνουν τά βατράχια» νά μοιάζει ἀπολύτως ταιριαστή μέ ὅσα «ἀπολαμβάνουμε» αὐτόν τόν καιρό…

Τό πῶς θά ἐπιλυθεῖ ὅλος αὐτός ὁ πολύπλοκος γρῖφος εἶναι πολύ δύσκολο νά τό βροῦμε. Καί, δυστυχῶς, δέν ἰσχύει σ’ αὐτήν τήν περίπτωση τό «ὅποιος ἔχει τά γένια ἔχει καί τά χτένια», διότι ἀπό γένια πᾶμε καλά, ἀλλά τά χτένια εἶναι δυσεύρετα!

Ἀντί, λοιπόν, νά ἀγωνιοῦμε γιά τό πῶς ἡ Εὐρωπαϊκή Ἕνωση, στήν ὁποία ἑκόντες-ἄκοντες ἀνήκουμε θά τά βγάλει πέρα μέ ὅσα δυσεπίλυτα προβλήματα ἀντιμετωπίζει, ἡμεῖς, ὡς συνήθως, ἄδομεν…

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!