ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ ὀρθολογισμός ὡς θεμέλιο τοῦ πολιτισμοῦ τῆς δυστυχίας μας

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ αὐτές τίς μέρες τίς εἰδήσεις γιά τήν κλιμάκωση τῶν πολεμικῶν ἀναμετρήσεων στήν Οὐκρανία καί τήν Μέση Ἀνατολή οἱ ὁποῖες ἔχουν ὡς αἰχμή τους τήν ἀδιαφορία γιά τήν ἀνθρώπινη ζωή, καί παρατηρῶντας τίς ἀντιδράσεις τῶν «ἐλευθεροφρόνων κοσμικῶν» γιά τόν σταυρό τοῦ Σέρβου Ὀλυμπιονίκη Τζόκοβιτς στό Παρίσι, τό μυαλό μου πέταξε σέ ἕνα βιβλίο πού διάβασα πέρυσι.

Ἔχει τόν τίτλο «Εἶχα κι ἄλλα νά σοῦ πῶ» καί κυκλοφορεῖ ἀπό τίς ἐκδόσεις «Ἀρχονταρίκι». Σ’ αὐτό περιέχονται οἱ σκέψεις πού διατύπωσε σέ ἀνύποπτο χρόνο γιά τήν ἐξέλιξη τοῦ πολιτισμοῦ μας, τοῦ δυτικοῦ πολιτισμοῦ, ἕνας κοσμοπολίτης (φίλος τῆς πριγκήπισσας Νταϊάνα) ἅγιος ἄνθρωπος, πολέμιος τοῦ ἀκροδεξιοῦ παγανισμοῦ. Ὁ μακαριστός Mητροπολίτης Σιατίστης καί Σισανίου Παῦλος. Διαβάστε, σᾶς παρακαλῶ, τί ἔλεγε αὐτός ὁ ἄνθρωπος στά τέλη τοῦ προηγούμενου αἰῶνα πρός τίς ἀρχές τοῦ νέου. Πολύ πρίν ὁ δυτικός κόσμος κατρακυλήσει στήν σημερινή ἠθική του παρακμή. Διαβάστε! Τά εἶπε πρίν ἀπό 25 χρόνια καί μοιάζουν σάν νά ἔχουν εἰπωθεῖ χθές.

Ἀντιγράφω: «Ὁ κόσμος αὐτός ἐξελίσσεται σέ μία θανατερή ἀπειλή. Ἕνα εἶναι τό γνώρισμα αὐτοῦ τοῦ πολιτισμοῦ: θέλησε νά θεμελιώσει τήν ἄρνηση τοῦ Θεοῦ! Θέλησε νά θεοποιήσει τόν ἄνθρωπο, τήν δύναμη τοῦ ἀνθρώπου, τήν σοφία τοῦ ἀνθρώπου, τήν λογική τοῦ ἀνθρώπου. Κάποτε αὐτός ὁ ὀρθός λόγος, ὁ ὀρθολογισμός, θεωρήθηκε τό θεμέλιο πάνω στό ὁποῖο θά χτίζαμε τόν πολιτισμό τῆς εὐτυχίας μας καί ἔγινε τό θεμέλιο πού χτίσαμε τόν πολιτισμό τῆς δυστυχίας μας. Καί τελικά, καθώς ὁ αἰῶνας ξεκινᾶ, ἔχουμε τήν αἴσθηση ἑνός κενοῦ, μιᾶς ἀποτυχίας, μιᾶς χρεοκοπίας. Τά μεγάλα λόγια περίσσεψαν, τά μεγάλα προγράμματα ἐξανεμίστηκαν καί τελικά ὁ ἄνθρωπος μόνος, μέσα στήν κοινότητά του, μέ καινούργιους πόθους μέσα στή ζωή του, ἀναζητᾶ τά πάντα ἀπό τήν ἀρχή. (…) Ὅταν ἄρχισα νά μεγαλώνω καί νά καταλαβαίνω τότε καί ἐγώ, ὅπως καί πολλοί ἄλλοι, βομβαρδιζόμουν ἀπό ἕνα σωρό μηνύματα, προσκλήσεις καί προκλήσεις πού μᾶς καλοῦσαν νά φτιάξουμε ἕναν κόσμο καλύτερο, ἕναν κόσμο δικαιότερο, ἕναν κόσμο ἀνθρωπινότερο μέ τή δύναμη τῆς γνώσης καί τῆς λογικῆς, μέ τήν δύναμη τῆς ἐπιστήμης καί τῆς μηχανῆς. Ὅλες αὐτές οἱ ὑποσχέσεις, ἀπ’ ὅπου κι ἄν ἔρχονταν, εἶχαν ἕνα κοινό γνώρισμα: ἦταν θεμελιωμένες στήν ἄρνηση τοῦ Θεοῦ. Δέν μᾶς χρειάζεται ὁ Θεός, αὐτό ἦταν τό σύνθημα. Πάρα πολλοί ἦταν ἐκεῖνοι πού δέν μποροῦσαν –λογικότατοι καθώς ἦταν– νά ἀποδεχτοῦν πράγματα ἀναπόδεικτα ὅπως ἔλεγαν, μέ ἀποτέλεσμα ὁ ἀγῶνας γιά ἕναν κόσμο καλύτερο νά γίνει τεράστιος ἀλλά μάταιος.

»Καί φτάνουμε στό τέλος τοῦ αἰῶνα, καί τελικά διαπιστώνουμε ὅτι ἡ γῆ δέν εἶναι ὁ παράδεισος ἀλλά ἡ κόλαση. Στήν ἀρχή τό ἀρνηθήκαμε, τώρα ὅμως πιά τό συνειδητοποιοῦμε: αὐτός ὁ πολιτισμός χρεοκόπησε! Ὁ ἄνθρωπος λήγοντος αὐτοῦ τοῦ αἰῶνα ὄχι μόνο δέν ἔφτασε στόν δοξασμό του, ἀλλά εὐτελίστηκε ἀκόμη περισσότερο. Κοινό γνώρισμα τῶν “Μεσσιῶν” τῆς ἐποχῆς μας ἦταν ἡ ἄρνηση τοῦ Θεοῦ, ἐκεῖ στηριζόταν ὁ μελλοντικός παράδεισος αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων. Καί αὐτός ὁ παράδεισος δέν ἦρθε. Ξεκινήσαμε νά βάλουμε κέντρο τόν ἄνθρωπο, βασιλιᾶ στή θέση τοῦ Θεοῦ. Τελικά στό τέλος αὐτοῦ τοῦ αἰῶνα διαπιστώνουμε ὅτι ἀντί γι’ αὐτό ὁ ἄνθρωπος καί ἡ ἀνθρώπινη ἀξία ὑποτιμήθηκαν τραγικά. Καί αὐτό πού τελειώνει μαζί μέ τόν αἰῶνα εἶναι ὅλες αὐτές οἱ ἰδεολογίες καί οἱ πάσης φύσεως –ισμοί. Τό τέρμα αὐτοῦ τοῦ αἰῶνα σηματοδοτεῖ τήν χρεοκοπία ὅλων τῶν ἐλπίδων γιά ἕναν παράδεισο χωρίς Θεό. Στό τέλος αὐτοῦ τοῦ αἰῶνα ὁ ἄνθρωπος ἦταν πιό ἀπελπισμένος ἀπό ὅσο ἦταν στήν ἀρχή. Ἡ ἐπιστήμη ὑπερνικήθηκε, ἡ λογική σοφία του δέν μπόρεσε νά κάνει τόν κόσμο παράδεισο. Καί ἀποδείχτηκε ὅτι ἡ ἄρνηση τοῦ Θεοῦ ἦταν τελικά ἡ ἄρνηση τοῦ ἀνθρώπου. Σέ μιά ἐποχή πού θά ἔπρεπε νά εἴχαμε φτάσει στό φῶς, ἐμεῖς ξαναγυρίζουμε στό σκοτάδι. Ποιός τό περίμενε ὅτι στό τέλος αὐτοῦ τοῦ αἰῶνα θά εἴχαμε τούς σύγχρονους θεούς, τά μέντιουμ καί τά τοιαῦτα νά μᾶς ὑπόσχονται νά μᾶς λύσουν τά προβλήματά μας; Ἄρα λοιπόν αὐτός ὁ πολιτισμός τόν ὁποῖο κάποτε τόσο πολύ ἐξυψώσαμε, δέν μᾶς ἔλυσε κανένα πρόβλημα. Καί στό τέλος αὐτοῦ τοῦ πολιτισμοῦ ὁ ἄνθρωπος πλέον ξαναγυρίζει στήν λατρεία τοῦ Μεσαίωνα, σέ σκοτεινές καί ἀπόκρυφες δυνάμεις. Δέν θεωρεῖ λογικό καί τιμή του νά τιμᾶ τό ζωντανό θεό, τόν Ἰησοῦ Χριστό, ὁ ὁποῖος εἶναι πρόσωπο τῆς ἱστορίας, πού μπῆκε μέσα στήν ἱστορία τοῦ κόσμου»…

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!