Φυστίκια Ἰνδίας καί ἡλιόσπορος Βουλγαρίας

Μεγάλη Ἑβδομάδα, νηστεία καί περισυλλογή. Εἶναι, νομίζω, σπουδαῖο τό νά τηρεῖς τίς παραδόσεις.

Πόσο δίκιο εἶχε ἐκεῖνο τό ὑπέροχο μιούζικαλ «Ὁ βιολιστής στήν στέγη», πού τόνιζε τήν σημασία τῶν παραδόσεων, οἱ ὁποῖες κρατοῦν ζωντανό καί συμπαγῆ ἕναν λαό. Βεβαίως, στήν Ἑλλάδα τοῦ πιθηκισμοῦ, στήν Ἑλλάδα τῶν φθηνῶν ἀπομιμήσεων, οἱ παραδόσεις τηροῦνται κάθε χρόνο καί ἀπό λιγότερους. Φυσικά, παράδοση δέν εἶναι νά πᾶς τό Πάσχα στό χωριό γιά νά χλαπακιάσεις ψητά καί γλυκάδια οὔτε τό νά πᾶς, ἀμέσως μετά τήν περιφορά τοῦ Ἐπιταφίου, στά γαριδάδικα, καί νά μήν ὑπάρχει τραπέζι πουθενά, λές καί πρόκειται γιά ἑορτή!

Ἡ Μεγάλη Παρασκευή δέν εἶναι ἡμέρα γιά τσίπουρα καί γιά οὐζάδικα, ἀλλά γιά ἕνα λιτό φαγητό (οἱ περισσότεροι ἔπιναν τό βράδυ ἕνα τσαγάκι μέ παξιμάδια) καί τήρηση τῆς νηστείας.

Ὅπως δέν εἶναι παράδοση τό νά πᾶς στήν Ἀκολουθία καί τήν περιφορά τοῦ Ἐπιταφίου ντυμένος κάζουαλ, ἀλλά νά βάλεις τά καλά σου, γιά νά τιμήσεις τήν ἡμέρα.  Οὔτε εἶναι παράδοση τό νά πᾶς μέ τήν φόρμα τῆς γυμναστικῆς στήν Ἀνάσταση καί μόλις πάρεις τό Φῶς νά τήν κοπανήσεις.

Οἱ φτωχοί πλήν δημιουργικοί καί παραγωγικοί Ἕλληνες τῆς Ἑλλάδας πού μέχρι τά μέσα τοῦ ’70 ἀνέβαινε συνεχῶς, ντύνονταν στήν τρίχα στίς Γιορτές. Καί στήν Ἐπαρχία ντύνονται ἀκόμα! Βλέπεις τούς Ἀθηναίους μέ τά τζίν καί τά ἀντίντας καί τούς ντόπιους μέ τά κουστουμάκια τους καί τίς κυρίες τῆς Ἐπαρχίας μέ τά καλά τους φορέματα. Καί καταλαβαίνεις ποιοί κρατοῦν μέ τά δόντια ἀκόμα ὄρθια αὐτή τήν κοινωνία, πού σιγά-σιγά ἐνδίδει στόν πολυ-πολιτισμό καί ἀποσυντίθεται ἀργά μέν ἀλλά σταθερά… Τηρῶν, λοιπόν, τῆς παραδόσεις, τήν Μεγάλη Παρασκευή, κατά τό μεσημέρι, ἀγόρασα ἀπό ὀπωροπωλεῖο στό Ἀμπελάκι Σαλαμίνας ἕνα σακουλάκι μέ ξηρούς καρπούς. Ἀντιγράφω τήν ἐτικέττα: Ἑταιρεία Τάδε, Ἀμπελάκια Σαλαμίνας. Κατ’ ἀρχάς τό χωριό λέγεται Ἀμπελάκι καί ὄχι Ἀμπελάκια. Δυστυχῶς, ὁ Δῆμος Σαλαμίνος (ἑνιαῖος πλέον) ἀδιαφορεῖ γιά τήν Ἱστορία τοῦ νησιοῦ (ὅπως καί σχεδόν γιά ὅλα τά ὑπόλοιπα). Πᾶμε, ὅμως, παρακάτω: Τό περιεχόμενο τοῦ πλαστικοῦ φακέλου ὀνομάζεται Mix Ἐνέργειας. Δηλαδή ἀντί γιά Μίγμα Ἐνέργειας, βάλαμε τό Μix. Καί τώρα, ἡ σύνθεση τοῦ περιεχομένου: Κράνμπερι σακχαρόπηκτο (ΗΠΑ) 40%. Ἀμυγδαλόψυχα ὠμή (ΗΠΑ) 40%. Κάσιους (Ἰνδίας) 20%. Ψίχα ἡλιόσπορου (Βουλγαρίας) 10%. Ψίχα κελυφωτοῦ φυστικιοῦ ὠμή (Τουρκίας) 10%! Μόνο ἐμεῖς, στό κτῆμα μας, ἔχουμε ἑξήντα φυστικιές! Γεμάτη φυστικιές ἡ Σαλαμίνα, ἡ Αἴγινα, ἡ Φθιώτιδα! Καί ὅμως, τό φυστίκι στό σακουλάκι πού παρασκευάζει μιά βιοτεχνία στήν Σαλαμῖνα, εἶναι τούρκικο!

Μάλιστα! Στήν Σαλαμῖνα, ἡ ὁποία κράτησε τόν εὐρωπαϊκό πολιτισμό ὄρθιο καί δέν ἐπέτρεψε στούς Βαρβάρους νά περάσουν, τρῶμε φυστίκι Τουρκίας καί ξηρούς καρπούς Ἰνδίας! Τί νά περιμένεις ἀπό ἕνα νησί πού ἔχει μεταβάλει σέ ναυπηγεῖα τούς τάφους τῶν Σαλαμινομάχων καί ἐξακολουθεῖ νά ἐπιτρέπει τήν λειτουργία τους! Τί νά περιμένεις, ὅμως, καί από μιά χώρα ἡ ὁποία διέλυσε καί ξεπούλησε τήν Ἀγροτική Τράπεζά της καί σήμερα ὁ Ἑλληνικός Ἀγροτικός Τομέας ἐξαρτᾶται ἀπό μιά ὑπο-υπηρεσία μιᾶς Τράπεζας τήν ὁποία ἐλέγχουν ξένα Funds! Κατά τά λοιπά, ἀγαπητοί, Χριστός Ἀνέστη, ἀλλά ἀμφιβάλλω ἄν τό ἔχουμε καταλάβει…

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.