Ἡ Δεκάτη τοῦ Μπετόβεν γιά ὀρχήστρα καί ἀλγό-ρυθμο

Δέν ξέρω ἄν πρέπει νά χαροῦμε ἤ νά …ἀνατριχιάσουμε…

… ἀλλά ἡ Δέκατη Συμφωνία τοῦ Λούντβιχ βάν Μπετόβεν, πού εἶχε μείνει «κομμάτια καί θρύψαλλα» στά συρτάρια τοῦ κολοσσιαίου μουσουργοῦ, ὁλοκληρώθηκε μέ τήν παρέμβαση τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης!

Μετά τόν θάνατό του, ὁ γίγας τοῦ πενταγράμμου, τό 1827, ἄφησε κληρονομιά στίς ἑπόμενες γενεές τό ἐκπληκτικό ἔργο του, ἀλλά καί πολλές σελίδες γραμμένες μέ νότες, οἱ ὁποῖες –ὅπως ἀποφάνθηκαν οἱ εἰδικοί, μπορεῖ νά ἀποτελοῦσαν μέρη ἀπό ἕνα ἀκόμη ἀριστούργημά του. Οἱ σελίδες ἔμεναν ὡς κειμήλια, μέχρι πού κάποιος σκέφθηκε, διακόσια χρόνια ἀργότερα, νά τίς μεταφέρει σέ ἕναν τεράστιο ὑπολογιστή, σέ μιά μηχανή μέ… ἀνθρώπινη σκέψη!
Ἔτσι, ἕνα πρόγραμμα τεχνητῆς νοημοσύνης «ἔδεσε» σχεδόν τό ἥμισυ τῆς Δεκάτης συμφωνίας! «Πέρασαν» δηλαδή τίς σελίδες στόν ὑπολογιστή κι ἐκεῖνος, ἀφοῦ μιμήθηκε τήν σκέψη τοῦ Μπετόβεν, συναρμολόγησε τά κομμάτια πού ἔλειπαν (μέ βάση τίς σελίδες πού βρέθηκαν) καί οἱ μουσικοί πού ἐν συνεχείᾳ ἐπεξεργάσθηκαν τό σύνολο τοῦ ἔργου, δέν μποροῦσαν νά διακρίνουν ποῦ σταματοῦσε τό χέρι τοῦ Μπετόβεν καί ποῦ ἄρχιζε νά δημιουργεῖ ὁ ὑπολογιστής!

Μέ δύο λόγια, ἕνας ἀλγόριθμος βρῆκε ἦχο καί ρυθμό, βρῆκε μέτρα, γραμμές καί διαστήματα καί σκάρωσε κάτι πού ὁ ἀνθρώπινος νοῦς δέν μπορεῖ νά συλλάβει! Ἔνας ἀλγόριθμος κατόρθωσε νά ξεγελάσει μαέστρους καί ἐκτελεστές, τόσο, ὥστε «μή γνώτω ὁ ἀλγόριθμος τί ποιεῖ ὁ Μπετόβεν»!

Ἀπόψε, στήν Βόννη, σέ παγκόσμια πρεμιέρα, θά παρουσιαστεῖ ἡ «Δεκάτη» τοῦ Μπετόβεν, γραμμένη… γιά ὀρχήστρα καί ὑπολογιστή, στήν πανηγυρική ἐκδήλωση γιά τά 250 χρόνια ἀπό τήν γέννησή του. Τά ὄργανα θά παίξουν τίς νότες πού ἔγραψε τό θεόπεμπτο χέρι ἀλλά καί ἐκεῖνες πού παρήγαγε ὁ ἀλγόριθμος (ἀλγό-ρυθμος στήν προκειμένη περίπτωση) διά τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης!

Διαβάζω στό σχετικό ρεπορτάζ: «Εἶναι ἡ πρώτη φορά πού ἕνας ἀλγόριθμος ἀναπαράγει τό ἔργο ἑνός κλασικοῦ συνθέτη σέ αὐτό τό βαθμό. Ἡ τεχνητή νοημοσύνη ἔχει χρησιμοποιηθεῖ στό παρελθόν γιά νά γράφει μουσική ἐμπνευσμένη ἀπό τίς μελωδίες τοῦ Μπάχ καί τοῦ Μότσαρτ. Ὡστόσο, ἡ προσπάθεια νά παρουσιάσει ἕνα ὁλόκληρο σαραντάλεπτο κοντσέρτο τοῦ Μπετόβεν ἔχοντας γιά ἀρχή τίς διακόσιες πενῆντα “μπάρες” ἀπό νότες πού ἔχουν διασωθεῖ ἀπό τή “Δεκάτη Συμφωνία”, εἶναι ἕνα ἀσύγκριτο ἐγχείρημα!».

Τό ὅλο ἐγχείρημα ἄρχισε πρό διετίας, ἀπό τήν «Ντώυτσε Τέλεκομ» μέ τήν συνεργασία τοῦ Αὐστριακοῦ τεχνολόγου τῆς μουσικῆς, Ματτίας Ρέντερ.

Ἡ «τεχνητή νοημοσύνη» σχεδιάσθηκε ἀπό τόν Ἀχμέντ Ἐλγκαμάλ, καθηγητή τῆς ἐπιστήμης τῶν ὑπολογιστῶν στό Πανεπιστήμιο Ράτγκερς τοῦ Νιού Τζέρσεϋ τῶν Η.Π.Α.

«Ἐπειδή ἡ φύση τῆς μουσικῆς τοῦ Μπετόβεν εἶναι δομημένη καί ἰδιαιτέρως μαθηματική πίστεψα ὅτι ἡ τεχνητή νοημοσύνη θά μποροῦσε νά καταλάβει πῶς θά συμπεριφερόταν ὅταν ἔγραφε κάποιο νέο κομμάτι» δήλωσε ὁ Ἐλγκαμάλ.

Ἔτσι, «τάισε» τήν τεχνητή νοημοσύνη μέ ἔργα Μότσαρτ, Χάυντν καί ἄλλων δημιουργῶν τῆς ἐποχῆς τοῦ Μπετόβεν.

Ἀκολούθησαν ἔργα τοῦ Μπετόβεν, τό «μηχάνημα» ἀνέπτυξε ἀκριβές μοντέλο τρόπου ἐργασίας τοῦ μουσουργοῦ καί ἐπεξεργάσθηκε τήν «Δεκάτη»! Ἔτσι, ἁπλά…

«Ὅσον ἀφορᾶ στήν μουσική εἶμαι πολύ χαρούμενος! Πιστεύω δέ ὅτι ἄν ὁ Μπετόβεν ζοῦσε στήν ἐποχή μας, θά χρησιμοποιοῦσε παρόμοιες τεχνολογικές μεθόδους!» δήλωσε ὁ Ματτίας Ρέντερ!

Δυστυχῶς, ἡ «τεχνητή νοημοσύνη» δέν μπορεῖ (ἀκόμη) καί δέν θά μᾶς πεῖ πῶς θά ἀντιδράσει ἀπόψε ὁ Λούνβιχ, ἀπό ἐκεῖ πού βρίσκεται…

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.