Πικάσο, Τζοκόντα καί φιλότεχνοι ἐλαιοχρωματιστές

Ὁ φίλος μου Νῖκος ζωγράφιζε ἀπό μικρός

Ἔπαιζε, ὅμως καί ὑπέροχα τύμπανα. Τόν γνώρισα τό 1968 καί παίζουμε (ἀπό τότε) στό ἴδιο ρόκ συγκρότημα. Παίξαμε κάποια χρόνια ἐπαγγελματικά, ἐγώ ἄφησα τήν (ἐπαγγελματική) ἐνασχόληση μέ τήν μουσική, ὁ Νῖκος συνέχισε νά παίζει τύμπανα μέ σπουδαίους καλλιτέχνες καί νά ζωγραφίζει. Κάποια στιγμή πῆγε στό Παρίσι γιά σπουδές στήν ζωγραφική.

Γιά λόγους οἰκονομικούς ἐπέστρεψε στήν Ἑλλάδα. Ἔπαιζε τύμπανα σέ νυχτερινά κέντρα καί παράλληλα ἄρχισε νά ζωγραφίζει… μεγάλες ἐπιφάνειες! Ἔγινε –δηλαδή– ἐλαιοχρωματιστής! Ἀλλά παρέμεινε πιστός ζωγράφος.

Ὅταν ἀποκτήσαμε δικό μας σπίτι, τόν πήραμε νά μᾶς τό βάψει. Κι ἐκεῖνος ἔφτιαξε ἀναγεννησιακές παραστάσεις στά ταβάνια, ζωγράφισε λουλούδια στίς πόρτες! Ἐλαιοχρωματιστής, λοιπόν, γιά νά βγάλει τό ψωμί του ἀλλά ζωγράφος, καθώς δέν παύει νά δημιουργεῖ καί νά προσπαθεῖ νά πουλήσει τούς πίνακές του, σέ μιά τόσο δύσκολη ἐποχή… Ἔχω ἀρκετούς πίνακές του στό σπίτι. Καί οἱ φίλοι μου, ὅποτε ἔλθουν, τούς θαυμάζουν.

Ἀλλά δέν εἶναι «ὄνομα». Εἶναι, ὅμως καλλιτέχνης!

Γιατί τά γράφω αὐτά; Μά, ἐπειδή πολλοί εἶναι ἐκεῖνοι πού διερωτῶνται: «Μά, εἶναι δυνατόν; Ἕνας ἐλαιοχρωματιστής νά κλέψει τόν Πικάσο καί τόν Μοντριάν ἀπό τήν Ἐθνική Πινακοθήκη;»…
Τό 1911, ἕνας ἄγνωστος ἅρπαξε τήν «Μόνα Λίζα» τοῦ Λεονάρντο Ντα Βίντσι ἀπό τό Μουσεῖο τοῦ Λούβρου. Παγκόσμιος σάλος! Καί στόν βρόντο οἱ ἔρευνες! Πέρασαν δυόμιση χρόνια μέχρι νά παραδοθεῖ ὁ ἅρπαξ καί –ὤ τοῦ θαύματος– ἦταν ὁ …ἐλαιοχρωματιστής Βιντσέντζο Περούτζα, ὁ ὁποῖος εἶχε κρυφτεῖ σέ ντουλάπι τοῦ Μουσείου τοῦ Λούβρου τό προηγούμενο βράδυ καί τήν αὐγούλα τῆς 21ης Αὐγούστου τοῦ 1911 ξυράφιασε τό ἔργο ἀπό τήν κορνίζα του, τό ἔκρυψε στό παλτό του κι ἔγινε καπνός!

Στίς 29 Νοεμβρίου 1913, ὁ Ἀλφρέντο Τζέρι, γκαλερίστας, ἔλαβε γράμμα ἀπό τό Παρίσι, ἀπό κάποιον Λεονάρντο Βιτσέντσο. «Ἔχω τή Μόνα Λίζα καί θέλω νά τήν χαρίσω στό ἰταλικό κράτος, μέ τό ἀζημίωτο»! Τελικά ἀπεκαλύφθη ὅτι ἐπρόκειτο γιά τόν ἐλαιοχρωματιστή-ἀπαγωγέα τῆς Τζοκόντα, τόν Βιτσέντζο Περούτζα!

Ὅταν ἔγινε γνωστό ὅτι βρέθηκε ὁ αὐθεντικός πίνακας, ὁ κλέφτης ἔτυχε μεγάλης συμπάθειας στήν Ἰταλία. «Θέλει νά φέρει τόν πίνακα στήν πατρίδα του!» ἔλεγαν οἱ Ἰταλοί. Τελικά ἔφαγε μία ὀλιγόμηνη ποινή φυλακίσεως. «Ἔκλεψα τόν πίνακα μεταμφιεσμένος σέ συντηρητή τοῦ Μουσείου. Τόν ἔκρυψα κάτω ἀπό τή φόρμα μου καί βγῆκα σάν κύριος» τούς εἶπε…

Καλό εἶναι νά ἀναφέρουμε ὅτι καί στά δύο βιβλία πού γράφηκαν μέ ἀντικείμενο ἐκείνη τήν κλοπή, ὑπάρχει κι ἕνα πρόσωπο, φερόμενο ὡς «ἐγκέφαλος» τῆς κλοπῆς. Ἦταν ὁ μαρκήσιος Ἐδουάρδο ντέ Βαλφιέρνο, ὁ ὁποῖος, τόν Ἰούνιο τοῦ 1932 , ἔδωσε συνέντευξη στήν ἐφημερίδα “Saturday Evening Post” καί παραδέχθηκε ὅτι ἦταν συνένοχος τοῦ Περούτζα καί εἶχαν σκοπό νά φτιάξουν καί νά πουλήσουν ὡς αὐθεντικά ὁρισμένα ἀντίγραφα τοῦ πίνακα.

Ὅπως εἶπε, ἀκόμη καί μετά τήν ἐπιστροφή τοῦ πίνακα στό Λοῦβρο, ἐκεῖνοι ἐξακολουθοῦσαν νά διαδίδουν στούς συλλέκτες ὅτι ἡ αὐθεντική Μόνα Λίζα βρισκόταν στήν κατοχή τους καί ὅτι ἡ εἴδηση τῆς ἐπανεύρεσης τοῦ πίνακα διεδόθη γιά νά διασωθεῖ τό κῦρος τοῦ Μουσείου! Μήν ἀπορεῖτε, λοιπόν, γιά τόν δικό μας ἅρπαγα καί φιλότεχνο καί καλλιτέχνη ἐλαιοχρωματιστή. Εἶναι ζωγράφος μεγάλων ἐπιφανειῶν!

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.