Τσαρούχης, διαχρονικός, διηπειρωτικός, ὑπέροχος…

Ἀνήκουμε στούς θαυμαστές τοῦ ἔργου τοῦ Γιάννη Τσαρούχη

Ὁ καλλιτέχνης, πού γεννήθηκε καί μεγάλωσε στόν Πειραιᾶ, ἀποτύπωσε τήν πόλη μας σέ ὑπέροχους πίνακές του. Τόν Τσαρούχη τόν βρήκαμε μπροστά μας χθές, διαβάζοντας ἕνα ἐξαιρετικό κείμενο τῆς Ἑλένης Γαλάνη στήν ἱστοσελίδα της (www.anyteart.com). Ἐξαιρετική συνάδελφος, ἐπί σειρά ἐτῶν ἐπί κεφαλῆς τοῦ «Πολιτιστικοῦ» στήν «Καθημερινή», διετέλεσε ὑπεύθυνη Τύπου στό Ἵδρυμα Ἑλληνικοῦ Πολιτισμοῦ (1992-2011) καί σήμερα παρακολουθεῖ ἐπιμελῶς καί σχολαστικά (ὅπως τότε) τά τεκταινόμενα στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ… Ὅπως μᾶς πληροφορεῖ, λοιπόν, ἡ Ἑλένη Γαλάνη, ὁ Ἄνταμ Σίμτσικ, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής τῆς “Documenta 14” στήν Ἀθήνα καί τό Κάσελ (2013-2017), σέ συνεργασία μέ τήν Ἀνδρονίκη Γρυπάρη, πρόεδρο τοῦ ἐν Ἀθήναις Ἱδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, ἐπιμελοῦνται τήν μεγάλη ἀναδρομική ἔκθεση “Dancing in Real Life”, ἡ ὁποία παρουσιάζεται αὐτόν τόν καιρό στό Σικάγο, στό νέο μουσεῖο “Wrightwood 659”. Σχεδιασμένο ἀπό τόν σπουδαῖο Ἰάπωνα ἀρχιτέκτονα Ταντάο Ἄντο τό μουσεῖο ἀνήκει στό Alphawood Foundation. Συνιδρυτής του ὁ Φρέντ Ἄικενερ, Ἀμερικανός Μαικήνας καί φιλάνθρωπος –ἀπό τούς ἰσχυρότερους χορηγούς τοῦ Δημοκρατικοῦ Κόμματος. Λάτρης τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ ὁ Ἄικενερ εἶχε στόχο, ἐδῶ καί χρόνια, νά «ταξιδεύσει» τόν Γιάννη Τσαρούχη στίς Ἡνωμένες Πολιτεῖες. Ἡ ἔκθεση περιλαμβάνει 200 ἔργα ἀπό τήν ἀρχή τῆς καριέρας του τό 1930 ἕως τόν θάνατό του τό 1989 –πίνακες καί σχέδια σέ χαρτί πού συγκεντρώθηκαν ἀπό δημόσιες καί ἰδιωτικές συλλογές ἀνά τόν κόσμο καθώς καί κάποια ἀπό τήν περίοδο τῆς αὐτο-εξορίας του στό Παρίσι, ἐκεῖ ὅπου συνάντησε τούς Ματίς καί Τζιακομέττι, τό 1935, ἐπηρεάστηκε ἀπό τό ἔργο τους καί συνέδεσε τόν δυτικό μοντερνισμό μέ τήν ἑλληνική παράδοση. «Τό πολύπλευρο ἔργο του ἀποτελεῖ σύνθεση ἀφήγησης καί μορφῶν ἀπό διαφορετικές περιόδους πού ὁρίζουν τό δικό του ὅραμα περί τῆς ἑλληνικότητας: ἀπό τήν εἰκαστική ἀπόδοση τῆς γραφῆς τοῦ ποιητῆ Κωνσταντίνου Π. Καβάφη, στό σχεδιασμό σκηνικῶν γιά τό θέατρο καί κοστουμιῶν γιά τή Μαρία Κάλλας…» ἀναφέρει τό δημοσίευμα, ἐπισημαίνοντας ὅτι ἐπίκεντρο τῆς ἔκθεσης εἶναι τά ἔργα μέ τόν ζεϊμπέκικο χορό. «Στά πρῶτα ζεϊμπέκικα πού ζωγράφισα ἔντυσα τούς χορευτές μέ στρατιωτικά καί ναυτικά ροῦχα γιατί ἀπ’ αὐτούς εἶδα νά χορεύεται ὁ χορός αὐτός. Ὅταν ἄρχισα νά ζωγραφίζω γυμνούς χορευτές μέ πείραζε κάπως, καί γιά νά κάνω ζωντανά τά ὁράματά μου ἐπινόησα μέ τή φαντασία τά παραλιακά καφενεδάκια στά ὁποῖα ἀναδυόμενοι κολυμβητές, ὑπό τούς ἤχους ἑνός βραχνοῦ φωνόγραφου ἤ ἑνός τζούκ-μπόξ ἔρχονταν στό τσακίρ κέφι καί χόρευαν ζεϊμπέκικο ἤ τσάμικο» ἔχει πεῖ ὁ ζωγράφος.

Γοητευμένος μέ τό ἔργο τοῦ Εὐριπίδη ὁ Τσαρούχης μετέφρασε πολλά ἀπό τά ἔργα τοῦ μεγάλου τραγικοῦ στή νέα ἑλληνική γλῶσσα. Οἱ θεατρικές του ἑρμηνεῖες ἐπαναπροσδιόρισαν ριζικά τόν ἀρχαῖο κοινωνικό σχολιασμό, ἐνῶ ἡ ἀνακάλυψη τοῦ ὑπαίθριου θεάτρου τόν ἔφερε ἕνα βῆμα ἐμπρός καί τό 1977 ἀνέβασε τίς «Τρωάδες» σ’ ἕνα ἀθηναϊκό πάρκινγκ.

Ἀκολούθησε ἡ παράσταση τῶν «Ἑπτά ἐπί Θήβας», ἕνα δεύτερο πείραμα, σέ δική του σκηνογραφία καί μετάφραση, μέ τό ὁποῖο, ὅπως ἀναφέρει ὁ ἴδιος «προσπάθησα ν’ ἀποδώσω τήν ἐποχή τοῦ Αἰσχύλου κατά τήν ὁποία γράφτηκε καί παίχτηκε τό ἔργο» στήν «ὁμιλουμένη δημοτική γλῶσσα» καί μέ μοναδικό στόχο «νά μή διαφύγει τό πνεῦμα τοῦ ἔργου καί τό μήνυμα τοῦ ποιητῆ». Δείτε τό δημοσίευμα ἐδῶ. (www.anyteart.com)

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.