Ἡ διδακτική ἱστορία τῆς Ἑλένης Παπαδάκη

Οἱ γονεῖς μου πήγαιναν τοὐλάχιστον δύο φορές τόν μῆνα στό θέατρο

Ἔτσι, ἄκουγα, ἀπό μικρός, ὀνόματα ὅπως Πιραντέλο, Μπέρναρντ Σώ, Ντοστογιέφσκι, Μολιέρος, Ἴψεν, Σαίξπηρ. Ἄκουγα καί ὀνόματα ἠθοποιῶν. Ἡ μάνα μου, ἄς ποῦμε, λάτρευε τόν Νῖκο Τζόγια καί τόν Δημήτρη Μυράτ… Μοῦ ἔκανε ἐντύπωση, ὅμως, πού ὁ πατέρας μου μιλοῦσε γιά μερικούς ἀπό τούς ἠθοποιούς μέ τά χειρότερα λόγια… Ὁ πατέρας δημοκρατικῶν πεποιθήσεων στέλεχος τοῦ Κέντρου δέν πήγαινε ποτέ σέ παράσταση στήν ὁποία ἔπαιζε ὁ Μυράτ. Μοῦ εἶχε σχηματισθεῖ ἡ ἐντύπωση ὅτι ζήλευε, ἐπειδή ἄρεσε στή μητέρα μου! Ὅταν τοῦ τό εἶπα, θύμωσε! «Πῶς σοῦ πέρασε αὐτή ἡ ἰδέα; Δυστυχῶς, οἱ Ἕλληνες ξεχνοῦν γρήγορα» μοῦ εἶπε καί μοῦ ἐξήγησε ὅτι δέν ἤθελε οὔτε νά ἀκούει τό ὄνομα τοῦ συγκεκριμένου ἠθοποιοῦ διότι τόν θεωροῦσε ὑπεύθυνο γιά τήν δολοφονία τῆς μεγάλης ἠθοποιοῦ Ἑλένης Παπαδάκη… Κι ἐκεῖ, στό σαλόνι τοῦ σπιτιοῦ μας, ἄκουσα ἀπό τόν πατέρα μου μία σειρά ἀπό ὀνόματα γνωστῶν ἠθοποιῶν, οἱ ὁποῖοι ἐμφανίζονταν στό θέατρο, στό σινεμά ἀλλά καί στήν τηλεόραση, πού μόλις τότε ἄρχιζε νά μπαίνει στά ἑλληνικά σπίτια. Ἠθοποιῶν, οἱ ὁποῖοι «ἔδωσαν» τήν Παπαδάκη στούς δολοφόνους τῆς ΟΠΛΑ καί μάλιστα ἕνας ἐξ αὐτῶν (ὁ γνωστός «Βεβαίως-βεβαίως» Χ. Τσαγανέας) μετέβη καί στόν τόπο τῆς δολοφονίας τῆς ἄτυχης τραγωδοῦ «γιά νά πιστοποιήσει τόν θάνατο τῆς π…»!

«Καί γιατί τό ἔκαναν αὐτό;» ρώτησα ἔκπληκτος. «Ἐπειδή ἦταν ξεχωριστή καί δέν ἀνῆκε στήν συνομοταξία τους» μοῦ ἀπάντησε… Προσπάθησα νά βρῶ καί νά διαβάσω κάτι γιά τήν Ἑλένη Παπαδάκη. Δέν βρῆκα πολλά, μέχρι πού –πρίν καιρό– διάβασα ἕνα φοβερό κείμενο τοῦ Μάνου Ἐλευθερίου γύρω ἀπό τήν δολοφονία τῆς Παπαδάκη (ὁ ἀξέχαστος Μάνος ἔγραψε καί τό μυθιστόρημα «Ἡ γυναίκα πού πέθανε δύο φορές», βασισμένο στήν ἱστορία της) καί διαπίστωσα ὅτι ὁ πατέρας εἶχε δίκιο ὅταν ἀρνήθηκε (τό 1961 ἄν θυμᾶμαι καλά) νά πάει στήν παράσταση «Ἀπόψε αὐτοσχεδιάζουμε» τοῦ Πιραντέλο, μέ τόν Μυράτ. Σάν χθές, λοιπόν, οἱ δολοφόνοι τῆς ΟΠΛΑ «συνέλαβαν» τήν Ἑλένη Παπαδάκη στό σπίτι τοῦ Δημήτρη Μυράτ. Τήν ὁδήγησαν στό «ἀρχηγεῖο» τῆς ὀργάνωσης καί ἐν συνεχεία τήν δολοφόνησαν στό Γαλάτσι. Προηγουμένως, τήν εἶχαν διαγράψει μέ ἀόριστες καταγγελίες γιά «φιλογερμανική συμπεριφορά» ἀπό τό ἀριστεροκρατούμενο «Σωματεῖο Ἠθοποιῶν».

Ἔγραψε ὁ Ἐλευθερίου: «Στήν ἐξεταστική ἐπιτροπή, πίσω ἀπό τό θλιβερό τραπεζάκι στή μέση τῆς σκηνῆς τῶν θεάτρων (ἀσφαλῶς τό πιό ἄθλιο σκηνικό πού ἐμφανίστηκε στό ἑλληνικό θέατρο) τόν κεντρικό ρόλο τοῦ μεγάλου ἱεροεξεταστῆ Τορκουεμάδα τόν ἔπαιζε ὁ μεγαλύτερος Ἕλληνας ἠθοποιός τοῦ 20οῦ αἰῶνα, καί γιατί ὄχι καί τοῦ 21ου, ὁ Αἰμίλιος Βεάκης. Ἐπέζησε ὥς τό 1951. Μέ τόν Στρατιωτικό Σύνδεσμο στήν ἀρχή, ἄγριος Βενιζελικός μετά καί ὑμνητής τοῦ Ἐθνάρχη, στή συνέχεια φανατικός ὀπαδός κάθε δικτάτορα καί τῆς βασιλείας καί ὑμνητής τοῦ βασιλιά Κωνσταντίνου, στή συνέχεια ὑμνητής τοῦ δικτάτορα Ἰωάννη Μεταξᾶ, ὥσπου ἐτελεύτησε τόν βίο του ὡς φανατικός ἀριστερός»… Στόν Πειραιᾶ ἔχουμε «Βεάκειο» θέατρο. «Θέατρο Παπαδάκη» οὐδέποτε σκέφτηκε νά ἱδρύσει ἡ ἐκχωρήσασα τόν Πολιτισμό στήν ἀριστερά «Φιλελεύθερη» παράταξη…

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.