Τό ταίρι σας κι ἕνα μπουκάλι κόκκινο κρασί

Μέ τήν ἀπώλεια τοῦ Δημήτρη Ψαριανοῦ, ὀρφανεύει ὁ «Μεγάλος Ἐρωτικός»

Ἔχουν πετάξει ἤδη στά ψηλά ὁ Μάνος Χατζιδάκις καί ἡ Φλέρυ Νταντωνάκη καί ὀρφάνεψε ἐκείνη ἡ ὑπέροχη παραγωγή, ἐκείνη πού χάραξε εἶναι δικό της, μοναχικό καί μοναδικό, δρόμο στήν ἑλληνική δισκογραφία. Εἶδα τόν δίσκο στήν βιτρίνα τοῦ δισκοπωλείου καί ἔσπευσα νά τόν ἀποκτήσω. Ἡ χώρα βυθισμένη στήν σιωπή, διέξοδος μοναδική ἡ μουσική καί τό βιβλίο ἐκείνη τή χρονιά, τό 1972.

Κάθε κίνηση τοῦ Χατζιδάκι ἦταν ἐκείνη τήν ἐποχή εἴδηση καί δόνηση μαζί. Εἶχε προηγηθεῖ τό μνημειῶδες ἄλμπουμ «Reflections» μέ τό Ἀμερικανικό πόπ, μέ ὕφος κλασσικῆς μουσικῆς, συγκρότημα «New York Rock and Roll Ensemble».

Ἕνας μοναδικῆς ἰδιοφυΐας δίσκος, μέ τόν «Κεμάλ» νά ὁδηγεῖ μία σειρά ἀπό ὑπέροχες συνθέσεις. Ἦταν ἡ δεύτερη φορά πού ὁ Μάνος μάγευε στή Νέα Ὑόρκη. Εἶχε προηγηθεῖ «Τό χαμόγελο τῆς Τζοκόντας» μέ παραγωγό τόν ἐξαίσιο Κουίνσι Τζόουνς! Ὅταν ἄκουσα τόν «Μεγάλο Ἐρωτικό» σκέφτηκα ἀμέσως ὅτι ὁ Χατζιδάκις εἶχε ἀγγίξει τήν τελειότητα! Θυμίζω τά τραγούδια τοῦ πολύτιμου βινυλίου, πού φυλάω στήν δισκοθήκη μου. «Μέ Τήν Πρώτη Σταγόνα Τῆς Βροχῆς», Ὀδυσσέας Ελύτης, ἑρμηνεία Δημήτρης Ψαριανός, «Σ’ Ἀγαπῶ», Μυρτιώτισσα, μές τήν Φλέρυ Νταντωνάκη, «Μέρες Τοῦ 1903», Κωνσταντῖνος Καβάφης (Δημήτρης Ψαριανός), «Ποιός Εἶν’ Τρελλός Ἀπό Ἔρωτα» Γεώργιος Σαραντάρης, (Φλέρυ), «Τά Λιανοτράγουδα» ἀπό δημοτικά τραγούδια, (Δημήτρης καί «Πέρα Στό Θολό Ποτάμι», Νῖκος Γκάτσος, (Φλέρυ), «Τό Ὄνειρο», Διονύσιος Σολωμός, (Ψαριανός) «Κέλομαι Σέ Γογγύλα» Σαπφώ, (Φλέρυ), «Ἔρωτα Ἐσύ», Παντελῆς Πρεβελάκης, (Δημήτρης), «Πάθη Ἀπό Τόν Ἔρωτα «Γεώργιος Χορτάτσης, (Φλέρυ), «Κραταιά Ὡς Θάνατος Ἀγάπη» Σολομῶν, (Δημήτρης Ψαριανός, Φλέρυ Νταντωνάκη) ἀπόσπασμα ἀπό τό «Ἆσμα Ἀσμάτων»! Ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο ὁ Χατζιδάκις «ἔντυσε» τήν ἐρωτική ποίηση τήν ὁποία μέ προσοχή καί ἀγάπη ἐπέλεξε, ἦταν τρυφερός σάν παιδικό χάδι καί στιβαρός σάν ἀνικανοποίητος πόθος. Τό σύνολο τῶν ὀργάνων τά ὁποῖα διάλεξε γιά νά ἀποδοθεῖ ἡ συνθεσή του, μιλοῦσε ἀπ’ εὐθείας στήν καρδιά καί στίς ἐρωτικές περιοχές τοῦ ἐγκεφάλου. Ἤμασταν οἱ νέοι πού ἐκστασιαζόμασταν τότε μέ τούς «Ντόρς» καί τόν Χέντριξ, πού πενθούσαμε ἀκόμη τούς Μπήτλς καί προσπαθούσαμε νά ἀκολουθήσουμε τόν Λένον, πού εἴχαμε ἀναγάγει σέ ἰνδάλματα τόν Ντύλαν καί τήν Μπαέζ καί τρέχαμε τά βράδυα στίς μπουάτ, μήπως καί «ἀκούσουμε κάτι»… Καί ὁ «Μεγάλος Ἐρωτικός» μᾶς προκάλεσε συναισθήματα ἀνάλογα σέ δύναμη μέ ἐκεῖνα πού προκαλοῦσαν ὅσα ἀκούγαμε στήν «Ντώυτσε Βέλε», στό «Παρίσι» καί τό ΒBC!

Ὅσο κι ἄν ἀκούγεται περίεργα, ὁ «Μεγάλος Ἐρωτικός» εἶναι ἕνας ἀντιστασιακός δίσκος! Προέτρεπε τούς νέους σέ ἀμφισβήτηση τῶν… ἀμφισβητήσεων! Ξαφνικά, ἐκεῖ πού ψάχναμε ὅλοι τόν Κέρουακ καί τόν Ἄντι Γουόρχολ, ἐκεῖ πού εἴχαμε περάσει ἀπό τούς «Μπήτνικς» στούς «Χίπις», ἔρχεται ὁ Χατζιδάκις καί μᾶς θυμίζει Καβάφη, Ἐλύτη, Σαπφώ, Σολωμό. Καί ἐπιλέγει δύο μοναδικές φωνές, πού λές καί εἶχαν γεννηθεῖ γιά τόν «Μεγάλο Ἐρωτικό» τοῦ Μάνου Χταζιδάκι. Τήν Φλέρυ Νταντωνάκη καί τόν Δημήτρη Ψαριανό. Ἀκοῦστε τόν δίσκο. Καί πιεῖτε ἕνα μπουκάλι κόκκινο κρασί μέ τό ταίρι σας. Στή μνήμη τους…

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.