Ἔχουμε Δημοκρατία;

ΣΚΕΦΤΗΚΑ πολύ ἄν πρέπει νά βάλω αὐτόν τόν τίτλο στό σημερινό μου σημείωμα

Προφανῶς καί δέν ἔχουμε δικτατορία. Ἀλίμονο. Δημοκρατία ἔχουμε. Ὅσο ὅμως κοιτῶ τήν φωτογραφία μέ τόν ἀστυνομικό πού σταματᾶ –διατάζοντας μέ ὑψωμένο τό χέρι– πολίτη ὁ ὁποῖος ὁδηγεῖ ΙΧ πού φέρει τήν ἑλληνική σημαία (ἀπό τό Rodopi TV) διερωτῶμαι: Τί εἴδους δημοκρατία εἶναι αὐτή πού ἔχουμε; Καί ποιό εἶναι τό ἀδίκημα; Εἶναι ἔγκλημα ἡ ἔπαρση τῆς σημαίας; Δημοκρατία καί «ἀπαγορεύεται» στήν ἄσκηση βασικῶν συνταγματικῶν δικαιωμάτων τῶν πολιτῶν δέν νοεῖται. Τό περιστατικό πού ἐξόργισε τούς διοργανωτές τῆς συγκεκριμένης αὐτοκινητοπορείας στήν Κομοτηνή (εἶχαν νά γίνουν τέτοιες ἀπό τό 1985 –πραγματοποιοῦνταν μέ πράσινες καί γαλάζιες σημαῖες) δέν ἦταν μεμονωμένο. Τυχαῖο. Ἀσήμαντο. Εἶχε ἐκδοθεῖ διαταγή τῆς ΕΛ.ΑΣ. γιά τήν σημαία καί τίς πορεῖες. Καί πάντως ἐντάσσεται σέ μιά γενικώτερη λογική ἀντίληψης τῶν πραγμάτων πού ἐμπεδώθηκε στήν πατρίδα μας ἀπό τό 2010, ἔτος ἐλεύσεως τῆς τρόικα, ἕως σήμερα καί διατρέχει ὅλους τούς θεσμούς. Δέν εἶναι μεμονωμένο γιατί στήν Φλώρινα προσήχθησαν στήν Ἀσφάλεια τέσσερα ἄτομα πού τόλμησαν νά σηκώσουν ἑλληνικές σημαῖες στά αὐτοκίνητά τους, ἡ μία ἐξ αὐτῶν ἦταν ἡ ἡγουμένη τοῦ μοναστηρίου τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου! Δέν ντράπηκε ὁ Ταξίαρχος Διευθυντής Ἀσφαλείας καί ὁδήγησε τήν γερόντισσα στό τμῆμα.

Στήν Θεσσαλονίκη ζητάδες κυνηγοῦσαν νύκτωρ, παραμονή τῆς ἐπετείου, πολῖτες πού ἁπλῶς διέτρεχαν τήν Λεωφόρο Νίκης μέ ἑλληνικές σημαῖες στά αὐτοκίνητά τους. Στήν Ἀργολίδα ὁ Δήμαρχος δέν κατάφερε νά κάνει τήν πορεία. Πολῖτες πού ἀγαποῦν τήν δημοκρατία διερωτῶντο ὀργισμένοι μετά τίς ἀπαγορεύσεις, τίς ἐπιδόσεις κλήσεων-προστίμων καί τίς ἀφαιρέσεις διπλωμάτων «ἄν κολλᾶ κορωνοϊό ἡ ἑλληνική σημαία». Ὅλη αὐτή ἡ ἀντίληψη πού λέει πώς ὅ,τι δέν μᾶς ἀρέσει τό πατάσσουμε καί τό ἐξαφανίζουμε, ἡ ἀντίληψη τῆς ἐπιβολῆς εἶναι λάθος. Σήμερα ἐξαφανίζουμε ἀπό τόν δημόσιο χῶρο τίς σημαῖες καί καταγγέλλουμε ὡς «προδότες» ὅσους τίς φέρουν. Σήμερα ἐξαφανίζουμε ἀπό τόν δημόσιο διάλογο ὅλους ὅσοι ἔχουν ἀμφιβολίες γιά τόν κορωνοϊό καί γιά τήν ἀναγκαιότητα χρήσης μάσκας. Σήμερα περιορίζουμε ἄν δέν ἐξαφανίζουμε ἀπό τόν δημόσιο διάλογο κάθε τεκμηριωμένη ἄποψη πού θεωρεῖ ὅτι εἶναι ἀδιανόητος ἕνας συμβιβασμός μέ τήν Τουρκία. Χθές (2010) ἐξαφανίζαμε ἀπό τόν διάλογο ὅλους ὅσοι ὑποστήριζαν τό κούρεμα τοῦ ἑλληνικοῦ χρέους (γιά νά ὁμολογήσουν ἀνερυθρίαστα μετά κάποιοι σχολιαστές ὅτι τούς ἔβαζαν οἱ τράπεζες νά τούς ἐξαφανίζουν.)

Χθές ἐξαφανίζαμε ἀπό τά ΜΜΕ ὅλους ὅσοι ἤθελαν νά ψηφίσουν «ὄχι» στό δημοψήφισμα. Ἐξαφανίζαμε ἄν δέν λοιδορούσαμε ὅλους ὅσοι ἀντιδροῦσαν στήν ψήφιση τῆς Συμφωνίας τῶν Πρεσπῶν. Ἐξαφανίζαμε ὅλους ὅσοι εἶχαν τήν ἄποψη, ὅτι ἡ Θεία Κοινωνία δέν ἀποτελεῖ κίνδυνο γιά τήν δημόσια ὑγεία. Καί βεβαίως ἀπαγορεύτηκε ἀπό τόν δημόσιο διάλογο γιά γνωστούς λόγους ἡ συμμετοχή τῆς «ἐγκληματικῆς νεοναζιστικῆς ὀργάνωσης». Στήν πραγματικότητα δέν ἔχουμε δικτατορία –πρός θεοῦ– ἀλλά ἔχουμε βεβαίως μονοθεματική δημοκρατία. Μονοθεματική δημοκρατία ἡ ὁποία ἐπιβάλλεται μέν ἀλλά ἐπιτυγχάνει τά ἀντίθετα ἀποτελέσματα ἀπό τά ἐπιδιωκόμενα. Οἱ ἀρνητές τῆς μάσκας καί τοῦ κορωνοϊοῦ λοιδωρούνται συνεχῶς, ἕως καί εἰδικές ἐκπομπές ὀργανώνουν τά κουμπαριά τῆς Πολιτικῆς Προστασίας γιά νά τούς διασύρουν. Καί τό ἀποτέλεσμα τοῦ μαστιγίου ποῖο; Οἱ Ἕλληνες δεύτεροι στόν κόσμο μετά τούς Νιγηριανούς στήν ἄρνηση τῆς ἐπιδημίας σύμφωνα μέ παγκόσμια ἔρευνα, ἐνῶ σύμφωνα μέ ἑλληνική ἕνας στούς δύο θεωρεῖ «φουσκωμένο» τόν ἀριθμό τῶν κρουσμάτων. Ὁ ἐθνικισμός ὡς ἔννοια –τώρα πού ὁ ναζισμός εἶναι στήν φυλακή– ἐπίσης διασύρεται μέ πρωτοστάτες Ὑπουργούς τῆς ΝΔ καί πρωτοκλασσάτους τοῦ ΣΥΡΙΖΑ. Καί τό ἀποτέλεσμα ποῖο; Σέ ὅλη τήν Ἑλλάδα ἐπιχειρήθηκαν αὐτοκινητοπορεῖες καί αὐτοί πού τίς ὀργάνωσαν δέν ἦταν οὔτε ναζί οὔτε ἐθνικιστές. Εἶναι ἁπλῶς πατριῶτες.

Ἡ Θεία Κοινωνία διεσύρθη ὡς ἐπικίνδυνη γιά τήν δημόσια ὑγεία. Χωρίς νά φιλοξενεῖται ἡ ἀντίθετη ἄποψη. Καί τό ἀποτέλεσμα ποῖο; Συρροή πιστῶν στίς ἐκκλησίες τίς Κυριακές τήν ὥρα πού ὁ ἱερεύς ἀναφωνεῖ «Μετά φόβου, Θεοῦ, Πίστεως καί ἀγάπης προσέλθετε». Ὁ ὅρος «Βόρεια Μακεδονία» κανοναρχεῖται ἀπό τούς τηλεοπτικούς σταθμούς ἀπό πρωίας ἕως τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου. Καί τό ἀποτέλεσμα ποῖο; Δύο χρόνια μετά ὁ λαός ἀρνεῖται. Ἐξακολουθεῖ νά τήν ἀπορρίπτει μέ ποσοστά ἄνω τοῦ 55% χρησιμοποιώντας τόν ὅρο «Σκόπια». Τά κανάλια ἐράπιζαν οἷον ἤθελε –διακομματικῶς ὅπως ἀπεδείχθη– νά ψηφίσει «ὄχι» στό δημοψήφισμα τοῦ 2015; Καί τό ἀποτέλεσμα τοῦ καταναγκασμοῦ ποῖο; Τό γνωρίζουμε. Ἀντίδρασις καί ἔκρηξις στίς κάλπες. Προσοχή. Δέν ὑποστηρίζω ὅτι συστάσεις πού γίνονται κατά καιρούς ἀπό τήν Πολιτεία μέ στόχο τήν προστασία τῆς δημόσιας ὑγείας ἤ τῆς δημόσιας τάξης εἶναι λάθος. Ὑποστηρίζω ὅμως ὅτι ἡ δημοκρατία μας ἔχει πρόβλημα μεθόδου. Λειτουργεῖ κατά ἀνεξήγητο τρόπο. Ἡ Δημοκρατία εἶναι ἕνα πολίτευμα σχεδιασμένο γιά τήν πειθώ. Ὄχι γιά τήν ἐπιβολή. Καί πάντως εἶναι ἕνα πολίτευμα πού δέν πρέπει νά κάνει τούς πολῖτες νά ντρέπονται γιά τίς ἀπόψεις τους. Ὅποιες καί ἄν εἶναι αὐτές. Λάθος ἤ σωστές. Ἡ Δημοκρατία πρέπει νά δίνει χῶρο στήν διαφορετική ἄποψη καί μέ ἐπιχειρήματα νά προσπαθεῖ νά τήν ὑπερκεράσει ἄν ὑπέρτεροι λόγοι δημοσίου συμφέροντος ἐπιβάλλουν τήν ἐφαρμογή τῆς δικῆς της. Ὄχι νά τήν ἐπιβάλλει δίκην δικτάτορος μέ ἐρωτήματα τοῦ τύπου «Γιατί κρατᾶς σημαία; Εἶσαι προδότης!». «Γιατί δέν φορᾶς μάσκα σέ ἀνοικτό χῶρο. Πρόστιμο!» «Γιατί κοινώνησες τούς πιστούς; Ποινική δίωξη!» «Γιατί τραβᾶς πλάνα; Κατέβασε τήν κάμερα!» (συνέβη στήν Ροδόπη).

Ἡ Δημοκρατία δέν εἶναι πολίτευμα πού ἐπιβάλλεται μέ τόν φόβο. Οὔτε ἔχει ἀνάγκη τόν φόβο. Ἡ δημοκρατία –ἡ πιό ἐπαναστατική ἰδέα τοῦ κόσμου κατά Κωνσταντῖνο Καραμανλῆ– πορεύεται μέ τήν ἰσχύ τόν πλοῦτο τῆς διαφορετικῆς ἄποψης. Δέν ἔχουν ὅλοι οἱ ἄνθρωποι τίς ἐγκύκλιες γνώσεις ἤ τίς προσλαμβάνουσες παραστάσεις γιά νά μετροῦν τόν κίνδυνο ἤ τίς ἐπιπτώσεις ἔναντι τῶν ὑπολοίπων. Ἀντί ὅμως νά τούς μαστιγώνουμε μέ τόν σύγχρονο βούρδουλα τοῦ bullying, ἀντί νά τούς λοιδωροῦμε γιά νά ντρέπονται γιά τόν ἑαυτό τους, ἀντί νά τούς στήνουμε στά δέκα μέτρα ὡς ψεκασμένους καί προδότες, μακεδονομάχους καί ἀρνητές, καθυστερημένους καί ὀπισθοδρομικούς, ἀντί νά ἐπιχειροῦμε νά κυριαρχήσουμε μέ τόν φόβο, ὑπάρχει καί καλύτερος τρόπος: νά τούς σεβόμαστε, νά ἀκοῦμε τήν ἔστω λάθος ἄποψή τους, νά τούς δίνουμε χῶρο νά ἐκτεθοῦν καί νά δοκιμάσουν τήν δύναμη τοῦ ἐπιχειρήματός τους στήν βάσανο τοῦ δημοσίου διαλόγου, νά τούς πείθουμε γιά τό σωστό. Δέν εἶναι Πεφωτισμένη Δεσποτεία τό πολίτευμα. Δημοκρατία εἶναι. Καί ἡ καθολική ἀπαγόρευση τῆς διατύπωσης τῆς διαφορετικῆς ἄποψης στόν δημόσιο διάλογο εἶναι φασισμός. Ὁ ὁρισμός τοῦ φασισμοῦ. Ἐάν ἡ δημοκρατία δέν καταφέρνει νά κερδίσει μέ πειθώ τήν μάχη τοῦ διαλόγου τότε δέν φταίει ὁ λαϊκισμός πού προελαύνει. Φταίει ἡ Δημοκρατία πού δέν πείθει. Φταίει τό σάπιο πού τυχόν ἔχει μέσα της. Καί γιά νά μήν θεωρητικολογῶ: Προχθές τό βράδυ εἶχα διάλογο μέ ἕναν νέο ἄνθρωπο πού φαίνεται νά μήν πολυπιστεύει ὅτι ὑπάρχει κορωνοϊός. Ἦταν ἀπόλυτος. Θεωροῦσε ὅτι οἱ κυβερνήσεις ἀξιοποιοῦν τήν πανδημία γιά νά ἰσχυροποιήσουν τήν ἐξουσία τους καί γιά νά ἐπιβάλλουν ἀναιμάκτως δύσκολες ἀποφάσεις σέ ἄλλα θέματα. Ὅτι ὁ φόβος εἶναι τό ὅπλο γιά τόν ἐθνικό συμβιβασμό. Δέν ἀπέρριψα ὅλες τίς θέσεις του. Τοῦ ἔθεσα ἕνα ἁπλό ἐρώτημα: Ἕνας πρωθυπουργός πού ἀποφασίζει lockdown μπορεῖ νά πράττει σωστά, μπορεῖ νά πράττει καί λάθος. Ἀλλά ὅταν ἕναν lockdown πλήττει τήν οἰκονομία, διαλύει ἐπιχειρήσεις, προκαλεῖ ἔκρηξη ἀνεργίας, καταστάσεις πού ἐν τέλει φθείρουν μιά ἡγεσία καί μιά ἐξουσία, τότε γιατί ἕνας πρωθυπουργός νά ἐπιβάλλει καθολική καραντίνα; Μπορεῖ ἕως καί ἀπό τήν ἐξουσία νά τόν ρίξει. Ἐναντίον του εἶναι. Ὁ νεαρός δέν πείστηκε, κατά βάση ἐνοχλήθηκε πού τό ἐπιχείρημά του δέν κέρδισε. Εἶδα ὅμως τήν ἀμφιβολία νά ζωγραφίζεται στό πρόσωπό του. Στίς Δημοκρατίες ἡ ἀμφιβολία εἶναι προτιμότερη ἀπό τόν «ξυλοδαρμό». Ἡ εὐχή μου ἄς εἶναι αὐτή: Σταματῆστε νά «ξυλοκοπεῖτε» τούς πολῖτες ὅταν διαφωνοῦν μαζί σας. Κάντε τους νά ἀμφιβάλλουν. Καί ἄν μπορεῖτε: Πεῖστε τους!

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.