Τό παρασκήνιο τῆς ἀπουσίας Ἱερωνύμου ἀπό τήν Τῆνο

Δέν πῆγε γιά νά μήν συμπέσει μέ τόν Μητσοτάκη καί τόν Μητροπολίτη Δωρόθεο

Η ΠΡΩΤΗ παρουσία τοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη ὡς Πρωθυπουργοῦ στήν Τῆνο γιά τόν ἑορτασμό τοῦ Δεκαπενταυγούστου μπορεῖ νά ἐπισκιάσθηκε ἀπό τήν μεγάλη φωτιά στήν Εὔβοια. Ὡστόσο ἠχηρή ἦταν ἡ ἀπουσία τοῦ Ἀρχιεπισκόπου κ.κ. Ἱερωνύμου ἀπό τό «Πάσχα τοῦ καλοκαιριοῦ», σέ μιά θρησκευτική τελετή μέ ἱστορικές προεκτάσεις πού εἴθισται νά παρίσταται ὁ Προκαθήμενος τῆς Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας. Πολλῶ δέ μᾶλλον πού αὐτή ἦταν ἡ πρώτη στήν ὁποία παρέστη ὁ κ. Μητσοτάκης ὡς Πρωθυπουργός.

Ἔτσι ἡ ἀπουσία τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καί ὅσα εἶπε στήν Ὕδρα γιά νά τήν αἰτιολογήσει, πυροδότησαν σενάρια γιά τίς σχέσεις τοῦ Μεγάρου Μαξίμου μέ τήν Ἀρχιεπισκοπή.

Σέ αὐτό φυσικά συνέβαλαν τόσο οἱ δηλώσεις γεμᾶτες αἰχμές τοῦ Ἀρχιεπισκόπου κατά τῆς Κυβερνήσεως ὅσο καί ἡ ἀπόφασίς του νά ἑορτάσει μέ «ταπεινό τρόπο» ( όπως είπε ) τήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου στήν Ὕδρα. Ἐκεῖ εἶχε δίπλα του τόν στενό συνεργάτη του, Μητροπολίτη Ὕδρας, Σπετσῶν καί Αἰγίνης, κ.κ. Ἐφραίμ. Ὡσάν στήν Τῆνο νά μήν ἑορτάζεται «ταπεινά» ἡ Παναγία μας.

Ὁ κ.κ. Ἱερώνυμος δέν θέλησε νά μεταβεῖ στήν Τῆνο, καθώς συμφώνως πρός πληροφορίες τῆς «Ἑστίας» δέν ἐπιθυμοῦσε νά παρευρεθεῖ δίπλα στόν κ. Μητσοτάκη, στήν πρώτη ἐμφάνισή του σέ μεγάλη θρησκευτική ἑορτή (ὡς Πρωθυπουργοῦ), καθώς καί στόν Μητροπολίτη Σύρου κ.κ. Δωρόθεο. Καί ἅς τιμᾶται στίς 15 Αὐγούστου στήν Τῆνο καί ἡ μνήμη τῶν θυμάτων ἀπό τόν τορπιλλισμό τῆς Ἕλλης, τούς ὁποίους ὀφείλει νά μήν ξεχνᾶ ποτέ ἡ Πολιτεία ἀλλά καί ἡ Ἐκκλησία.

Ὑπενθυμίζεται ὅτι Πρωθυπουργός καί Ἱερώνυμος εἶχαν τήν πρώτη ἐθιμοτυπική συνάντηση δέκα ἡμέρες μετά τίς ἐκλογές. Καί μπορεῖ ἐνώπιον τῶν δημοσιογράφων νά ὑπῆρξαν χαμόγελα, ὡστόσο ἡ γλῶσσα τοῦ σώματος κατέδειξε τήν ψυχρότητα μεταξύ τῶν δύο ἀνδρῶν. Ἡ πρόθεσις τῆς Κυβερνήσεως νά ἐπανεκκινήσει τόν διάλογο γιά τήν ἀξιοποίηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας δέν χαροποιεῖ τήν ἡγεσία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.

Συμφώνως πρός πληροφορίες τῆς ἐφημερίδος, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος φέρεται νά εἶναι ἐνοχλημένος μέ δύο θέματα. Τό πρῶτο εἶναι ὁ ἐξοστρακισμός τῆς Ἐκκλησίας ἀπό τήν ἐπιτροπή «Ἑλλάδα 2021», τά ἡνία τῆς ὁποίας ἔχει ἡ Γιάννα Ἀγγελοπούλου. Στήν ὀργάνωση τῶν ἐκδηλώσεων θά μετέχουν ἐνεργά πανεπιστημιακοί, ἐρευνητές, καλλιτέχνες κ.ἄ. Ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας ἐνδεχομένως νά εἶναι περιορισμένος, κάτι πού ἔθιξε ὁ κ.κ. Ἱερώνυμος ἀπευθυνόμενος στό ποίμνιο πού τόν ἄκουσε στόν Μητροπολιτικό Ναό τῆς Ὕδρας, ἀπαριθμώντας κάποιες θυσίες της κατά τό 1821.

Τό δεύτερο θέμα πού ἐνοχλεῖ τήν Ἐκκλησία εἶναι ἡ ἀξιοποίησις τῆς περιουσίας της, ἀφοῦ ἐπιθυμεῖ ἡ ἴδια νά τήν ἐκμεταλλευθεῖ, κυρίως δέ τά ἀποκαλούμενα «φιλέτα» σέ Βουλιαγμένη καί Πελοπόννησο. Ἀντιθέτως ἡ Κυβέρνησις θέλει νά κινηθεῖ στά πρότυπα τοῦ σχεδίου Σαμαρᾶ. Ὅπως τότε, ἔτσι καί τώρα, ἡ Κυβέρνησις Μητσοτάκη δέν θέλει τό ποιμαντορικό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας νά μπλέκεται μέ τήν διαχείριση οἰκονομικῶν καί ἐπενδυτικῶν συμφερόντων, καθώς ἡ πνευματικότης τῆς Ἐκκλησίας πρέπει νά διατηρηθεῖ ἀλώβητη. Συνέχεια ἀπό τήν σελ. 1

Βάσει τοῦ σχεδίου Σαμαρᾶ ἡ ἀξιοποίησις τῆς περιουσίας δέν θά φέρει πόρους μόνον στήν ἴδια τήν Ἐκκλησία ἀλλά θά δημιουργήσει ἐπί πλέον ἀνάπτυξη καί θέσεις ἐργασίας. Ὡστόσο εἶναι πάγιο τό αἴτημα τῆς Ἐκκλησίας νά ἀποδεσμευθεῖ τό Δημόσιο ἀπό τήν περιουσία της καί νά μπορεῖ ἡ ἴδια νά ἀξιοποιεῖ τά ἔσοδα ἀπό τήν ἐκμετάλλευση τῶν περιουσιακῶν στοιχείων της, προκειμένου νά τά διαθέσει στό φιλανθρωπικό ἔργο της.

Ἐπί πλέον, δέν μπορεῖ νά μείνει ἀσχολίαστο ὅτι τά προηγούμενα χρόνια ὁ κ.κ. Ἱερώνυμος καί οἱ συνεργάτες του εἶχαν ἀγαστή σχέση μέ τόν Ἀλέξη Τσίπρα, μέ τίς κοινές ἐμφανίσεις τους νά εἶναι δεκάδες. Ἡ συνύπαρξίς τους ἐλάχιστες φορές κινδύνευσε. Δέν διερράγη σέ πολύ σοβαρά θέματα, ὅπως τό μνημόνιο πού ὑπέγραψε ὁ ΣΥΡΙΖΑ τό 2015, δέν διερράγη μέ τήν νομοθετική ἀναγνώριση ταυτότητος φύλου, καί βεβαίως στό Μακεδονικό. Ἡ Ἐκκλησία κράτησε μετριοπαθῆ στάση ἔναντι τῆς Συμφωνίας τῶν Πρεσπῶν καί δέν συμμετεῖχε ἐπισήμως στά συλλαλητήρια, ἀφοῦ μόνον ἐννέα ἀπό τούς 82 Ἱεράρχες εἶχαν δώσει τό «παρών» σέ αὐτά. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, ἀπό τήν ἐποχή πού ὁ κ. Μητσοτάκης ἐξελέγη στήν ἡγεσία τῆς ΝΔ, διατηρεῖ μιά συγκρατημένη σχέση μαζί του. Εἶχε ἐπιλέξει νά τόν κρατήσει στό σκοτάδι, ἄν καί ἀρχηγός τῆς ἀξιωματικῆς Ἀντιπολιτεύσεως, γιά τίς περιβόητες συναντήσεις πού εἶχε μέ τόν κ. Τσίπρα στό Μαξίμου γιά τά ἐκκλησιαστικά πού εἶχαν προκαλέσει πολιτικές ἀναταραχές.

Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά ὑπάρχουν πληροφορίες πώς ἡ Ἐκκλησία ἐνοχλεῖται ἀπό τό γεγονός ὅτι ὁ κ. Μητσοτάκης ἔχει ἀνοικτό δίαυλο ἐπικοινωνίας καί μέ ἄλλους ἱεράρχες, κάτι πού βεβαίως εἶναι δικαίωμά του, ἀρκεῖ νά μήν διαταράσσονται ἰσορροπίες. Ὁ κ.κ. Ἱερώνυμος ἀπό τήν Ὕδρα ἔστειλε μήνυμα γιά τό πῶς ἀντιλαμβάνεται τήν ἀξιοποίηση τῆς περιουσίας ἀλλά καί τήν παρουσία της στά τεκταινόμενα. Ἔφερε, ὄχι τυχαίως, τό παράδειγμα τῆς ἀξιοποιήσεως τῶν ἱερῶν κειμηλίων κατά τήν Ἐπανάσταση γιά νά πληρωθεῖ ὁ στρατός καί νά ἀγορασθοῦν ὅπλα. Ἀπευθυνόμενος στούς πολιτικούς ζήτησε νά καταλάβουν ὅτι «ἡ Ἑλλάδα ἀνήκει σέ ὅλους, καί δέν μοιράζεται». Ἐξέφρασε τήν ἐλπίδα νά μήν βρεθοῦν κάποιοι «προοδευτικοί» καί ποῦν «αὐτό εἶναι ἐκκλησιαστικό καί αὐτό εἶναι κρατικό». «Εἶναι δικά μας. Δέν εἶναι οὔτε τοῦ ἑνός οὔτε τοῦ ἄλλου. Καί αὐτό εἶναι τό μεγαλύτερο δίδαγμα γιά ὅλους» ὑπεγράμμισε μέ ἔμφαση ὁ κ.κ. Ἱερώνυμος.

Κεντρικό θέμα