ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2020

Παρά θιν’ αλός

Σέ φάση μεταλλάξεως ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα

Διαβάζω κάθε τόσο καί βλέπω στίς εἰδήσεις γιά «ταλαιπωρία τῶν ἐπιβατῶν μέ τό πλοῖο “τάδε”, πού ὑπέστη μηχανική βλάβη»…

Γιά ἕναν ψύχραιμο παρατηρητή, πού γνωρίζει ὅτι ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα διαθέτει ἕναν ἀρκετά σύγχρονο στόλο (πέρασε ἡ ἐποχή τῆς «Δημητρούλας» καί τῆς «Νταλιάνας»), εἴδηση θά ἦταν νά μήν παθαίνουν βλάβες τά πλοῖα, σέ μιά χώρα στήν ὁποία ὅλοι, ἡμεδαποί καί ἀλλοδαποί, πηγαίνουν στά νησιά τόν Αὔγουστο!

Ἄς δοῦμε, ὅμως, τί λέει γιά τήν Ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα ἡ ἐτήσια ἔκθεση τῆς XRTC, τῆς ἑταιρείας συμβούλων τοῦ Γιώργου Ξηραδάκη, πού ἐξεδόθη χθές.

Ὁ χῶρος, λοιπόν, συνεχίζει νά «μεταλλάσσεται», μέ τήν μετάλλαξη αὐτή νά ὀφείλεται: Στήν εἰσαγωγή νέων παικτῶν μέ δυναμική αὔξηση τοῦ στόλου τους καί νέες ἐπενδύσεις (SeaJets, Golden Star Ferries, Fast Ferries), τήν μείωση τοῦ στόλου τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν κατά 50%, τήν ἀλλαγή σχημάτων μέσω ἐξαγορῶν καί συγχωνεύσεων, ἀλλά καί τήν χρεωκοπία παραδοσιακῶν παικτῶν ὡς ἀπόρροια λανθασμένων ἐπιχειρηματικῶν σχεδίων (ΣΑΟΣ, ΝΕΛ, Ἀγούδημος κ.λπ.).

Ἡ ἔκθεση σημειώνει ὡς «τό πλέον σημαντικό καί ἐλπιδοφόρο γεγονός» τήν ἔκδοση τοῦ Ὁμολόγου δημοσίας διαθέσεως τοῦ ὁμίλου ATTICA, ὁ ὁποῖος, ἔπειτα ἀπό τήν ἐξαγορά τῆς Hellenic Seaways, ἀποτελεῖ τό μεγαλύτερο σχῆμα στήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα.

Παρά τήν κρίση τῆς Ἑλληνικῆς οἰκονομίας ἡ ἀκτο-πλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αὔξηση τοῦ μεταφορικοῦ της ἔργου γιά τρίτο συνεχιζόμενο ἔτος, κατά 5%. Σήμερα, τά πλοῖα πού ἐξυπηρετοῦν τήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα, ἀνέρχονται σέ 91, μέ μέσο ὅρο ἡλικίας τά 26 ἔτη.

Τό τουριστικό προϊόν τῆς Ἑλλάδας συνεχίζει τήν αὐξητική του πορεία. Παρ’ ὅλα αὐτά ἡ ἀκτοπλοΐα δέν ἐπωφελεῖται, καθώς οἱ περισσότεροι προτιμοῦν τό ἀεροπλάνο! Ὡστόσο, ἡ αὔξηση τῆς κινήσεως ἐπηρεάζει θετικά τήν ἀκτοπλοΐα, ἀφοῦ οἱ ἐμπορευματικές μεταφορές στά νησιά μας καί κυρίως οἱ μεταφορές ὑλικῶν καί εἰδῶν διατροφῆς πραγματοποιοῦνται ἀπό τά πλοῖα της.

Ἡ αὔξηση τῆς ἀκτοπλοϊκῆς κινήσεως, πού τό 2018 ἔφθασε τό 5% ἐν σχέσει πρός τό 2017 (ΕΛΣΤΑΤ), δέν ἀπεικονίζεται στό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιριῶν (Attica, ANEK, Minoan), ἀλλά τήν καρπώθηκαν κυρίως οἱ ὑπόλοιπες ἑταιρεῖες τῶν ὁποίων ἡ παρουσία αὐξάνει συνεχῶς τόσο σέ ἐπίπεδο στόλου ὅσο καί σέ ἐπίπεδο κινήσεως.

Τό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν μειώθηκε τόσο στήν Ἑλλάδα ὅσο καί στήν Ἀδριατική, μέ ἐξαίρεση τήν ὁριακή αὔξηση τῶν φορτηγῶν στήν γραμμή Ἰταλίας. Κατά τήν δεκαετία 2009-2019 ἡ μείωση τοῦ μεταφορικοῦ ἔργου τῶν Εἰσηγμένων ἔχει φτάσει στό ἐπίπεδο τοῦ -46%, ἐνῶ ἡ προσφορά σέ ἐπίπεδο πλοίων ἔχει μειωθεῖ κατά 44% γιά τό ἴδιο διάστημα. Τά σημαντικότερα προβλήματα πού ἔχει νά ἀντιμετωπίσει ἡ ἀγορά εἶναι: ἡ ἐπιβάρυνση ἀπό τήν τιμή τῶν καυσίμων, οἱ ἀλλαγές πού ἔρχονται στήν ποιότητα τῶν καυσίμων τό 2020, ἡ ἀνάγκη ἀνανεώσεως τοῦ στόλου καί ὁ ὑψηλός (24%) ΦΠΑ.

Ὁ μεγαλύτερος ἀνταγωνιστής παραμένει ἡ ἀεροπλοΐα, ἐνῶ ἐπείγει ἡ βελτίωση τῶν λιμενικῶν ὑποδομῶν.

Απόψεις

Ἐπικίνδυνος ἄξων Ρωσσίας – Τουρκίας γιά γεωτρήσεις στήν Μεσόγειο

Εφημερίς Εστία
Μέ ἀπέλαση τοῦ Mr Bitcoin καί μέ στρατιωτική συμμαχία μέ τήν Σ. Ἀραβία ἀπαντᾶ ἡ Ἀθήνα

Νησιά ὑπό κατοχή

Μανώλης Κοττάκης
Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ Βορείου Αἰγαίου Κώστας Μουτζούρης εἶναι παλαιός γνώριμος, τολμῶ νά πῶ καί φίλος

Ἄμεσες ἐργασίες στό Τατόι

Εφημερίς Εστία
ΤΗΝ ἄμεση ἔναρξη τῶν ἐργασιῶν ἀποκαταστάσεως στό κτίριο τῆς οἰκίας Ἀρχικηπουροῦ, γιά τό ὁποῖο ὑπάρχει ἐγκεκριμένη μελέτη, καθώς καί τήν ἐπίσπευση τῶν κατά νόμον διαδικασιῶν ἀποδοχῆς τῆς δωρεᾶς ἐκ μέρους τοῦ Συλλόγου Φίλων Τατοΐου τῶν ἐγκεκριμένων μελετῶν τριῶν κτιρίων, τῆς οἰκίας Φροντιστῆ, τοῦ Βουτυροκομείου καί τοῦ κτιρίου τῶν Τηλεπικοινωνιῶν, προκειμένου νά ἀρχίσουν καί σέ αὐτά ἐργασίες ἀποκαταστάσεως, ζήτησε ἡ ὑπουργός Πολιτισμοῦ καί Ἀθλητισμοῦ Λίνα Μενδώνη ἀπό τήν Ὑπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων Ἀττικῆς, κατά τήν διάρκεια συσκέψεως τῶν ἁρμοδίων ὑπηρεσιῶν τοῦ ΥΠΠΟΑ. Ἐπίσης, ζήτησε τήν λήψη ἄμεσων σωστικῶν μέτρων στό κτίριο τῶν Ἀνακτόρων τοῦ π. Βασιλικοῦ κτήματος στό Τατόι, ἀπό τήν Διεύθυνση Προστασίας Νεώτερης Ἀρχιτεκτονικῆς Κληρονομιᾶς. Οἱ σωστικές παρεμβάσεις κρίνονται ἀναγκαῖες, προκειμένου νά μήν ἐπιβαρυνθεῖ περαιτέρω τό κτίριο μέχρι τήν ὁλοκλήρωση τῆς ἐκπονήσεως τῆς μελέτης ἐφαρμογῆς, ὁ διαγωνισμός τῆς ὁποίας προκηρύχθηκε τόν Σεπτέμβριο 2019 καί βρίσκεται στήν τελική φάση ἐπιλογῆς ἀναδόχου. Ἡ ὁλοκλήρωσις τῶν μελετῶν προβλέπεται τόν Ἀπρίλιο τοῦ ἑπομένου ἔτους, ἐνῶ τόν Μάιο 2021 προγραμματίζεται ἡ δημοπράτησις τοῦ ἔργου. Παράλληλα, προχωροῦν οἱ διαδικασίες πού ἀφοροῦν τά δίκτυα κοινῆς ὠφελείας μέ προτεραιότητα στήν ὑδροδότηση καί ἠλεκτροδότηση τοῦ κτήματος, καί στήν συνέχεια τῆς ἀποχετεύσεως. Πρόκειται γιά ἐνέργειες ἀναγκαῖες, ὥστε νά διασφαλισθεῖ ἡ σωστή λειτουργία τῶν ἐργοταξίων. Τό ἑπόμενο δίμηνο προγραμματίζεται ἡ ἐγκατάστασις ἐντός […]

Μέ τήν σκέψη στό μέλλον ἡ Ναυτιλία τό 2020

Δημήτρης Καπράνος
Ἡ ἐμπορική ναυτιλία, ὁ κλάδος τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομίας ὁ ὁποῖος μεγαλουργεῖ διεθνῶς…

Ἀθηναϊκή ταβέρνα

Πρό 60 ἐτῶν
Σάββατον, 23 Ἰανουαρίου 1960