ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

Παρά θιν’ αλός

Σέ φάση μεταλλάξεως ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα

Διαβάζω κάθε τόσο καί βλέπω στίς εἰδήσεις γιά «ταλαιπωρία τῶν ἐπιβατῶν μέ τό πλοῖο “τάδε”, πού ὑπέστη μηχανική βλάβη»…

Γιά ἕναν ψύχραιμο παρατηρητή, πού γνωρίζει ὅτι ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα διαθέτει ἕναν ἀρκετά σύγχρονο στόλο (πέρασε ἡ ἐποχή τῆς «Δημητρούλας» καί τῆς «Νταλιάνας»), εἴδηση θά ἦταν νά μήν παθαίνουν βλάβες τά πλοῖα, σέ μιά χώρα στήν ὁποία ὅλοι, ἡμεδαποί καί ἀλλοδαποί, πηγαίνουν στά νησιά τόν Αὔγουστο!

Ἄς δοῦμε, ὅμως, τί λέει γιά τήν Ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα ἡ ἐτήσια ἔκθεση τῆς XRTC, τῆς ἑταιρείας συμβούλων τοῦ Γιώργου Ξηραδάκη, πού ἐξεδόθη χθές.

Ὁ χῶρος, λοιπόν, συνεχίζει νά «μεταλλάσσεται», μέ τήν μετάλλαξη αὐτή νά ὀφείλεται: Στήν εἰσαγωγή νέων παικτῶν μέ δυναμική αὔξηση τοῦ στόλου τους καί νέες ἐπενδύσεις (SeaJets, Golden Star Ferries, Fast Ferries), τήν μείωση τοῦ στόλου τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν κατά 50%, τήν ἀλλαγή σχημάτων μέσω ἐξαγορῶν καί συγχωνεύσεων, ἀλλά καί τήν χρεωκοπία παραδοσιακῶν παικτῶν ὡς ἀπόρροια λανθασμένων ἐπιχειρηματικῶν σχεδίων (ΣΑΟΣ, ΝΕΛ, Ἀγούδημος κ.λπ.).

Ἡ ἔκθεση σημειώνει ὡς «τό πλέον σημαντικό καί ἐλπιδοφόρο γεγονός» τήν ἔκδοση τοῦ Ὁμολόγου δημοσίας διαθέσεως τοῦ ὁμίλου ATTICA, ὁ ὁποῖος, ἔπειτα ἀπό τήν ἐξαγορά τῆς Hellenic Seaways, ἀποτελεῖ τό μεγαλύτερο σχῆμα στήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα.

Παρά τήν κρίση τῆς Ἑλληνικῆς οἰκονομίας ἡ ἀκτο-πλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αὔξηση τοῦ μεταφορικοῦ της ἔργου γιά τρίτο συνεχιζόμενο ἔτος, κατά 5%. Σήμερα, τά πλοῖα πού ἐξυπηρετοῦν τήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα, ἀνέρχονται σέ 91, μέ μέσο ὅρο ἡλικίας τά 26 ἔτη.

Τό τουριστικό προϊόν τῆς Ἑλλάδας συνεχίζει τήν αὐξητική του πορεία. Παρ’ ὅλα αὐτά ἡ ἀκτοπλοΐα δέν ἐπωφελεῖται, καθώς οἱ περισσότεροι προτιμοῦν τό ἀεροπλάνο! Ὡστόσο, ἡ αὔξηση τῆς κινήσεως ἐπηρεάζει θετικά τήν ἀκτοπλοΐα, ἀφοῦ οἱ ἐμπορευματικές μεταφορές στά νησιά μας καί κυρίως οἱ μεταφορές ὑλικῶν καί εἰδῶν διατροφῆς πραγματοποιοῦνται ἀπό τά πλοῖα της.

Ἡ αὔξηση τῆς ἀκτοπλοϊκῆς κινήσεως, πού τό 2018 ἔφθασε τό 5% ἐν σχέσει πρός τό 2017 (ΕΛΣΤΑΤ), δέν ἀπεικονίζεται στό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιριῶν (Attica, ANEK, Minoan), ἀλλά τήν καρπώθηκαν κυρίως οἱ ὑπόλοιπες ἑταιρεῖες τῶν ὁποίων ἡ παρουσία αὐξάνει συνεχῶς τόσο σέ ἐπίπεδο στόλου ὅσο καί σέ ἐπίπεδο κινήσεως.

Τό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν μειώθηκε τόσο στήν Ἑλλάδα ὅσο καί στήν Ἀδριατική, μέ ἐξαίρεση τήν ὁριακή αὔξηση τῶν φορτηγῶν στήν γραμμή Ἰταλίας. Κατά τήν δεκαετία 2009-2019 ἡ μείωση τοῦ μεταφορικοῦ ἔργου τῶν Εἰσηγμένων ἔχει φτάσει στό ἐπίπεδο τοῦ -46%, ἐνῶ ἡ προσφορά σέ ἐπίπεδο πλοίων ἔχει μειωθεῖ κατά 44% γιά τό ἴδιο διάστημα. Τά σημαντικότερα προβλήματα πού ἔχει νά ἀντιμετωπίσει ἡ ἀγορά εἶναι: ἡ ἐπιβάρυνση ἀπό τήν τιμή τῶν καυσίμων, οἱ ἀλλαγές πού ἔρχονται στήν ποιότητα τῶν καυσίμων τό 2020, ἡ ἀνάγκη ἀνανεώσεως τοῦ στόλου καί ὁ ὑψηλός (24%) ΦΠΑ.

Ὁ μεγαλύτερος ἀνταγωνιστής παραμένει ἡ ἀεροπλοΐα, ἐνῶ ἐπείγει ἡ βελτίωση τῶν λιμενικῶν ὑποδομῶν.

Απόψεις

Επετειακή εκδήλωση: 15 χρόνια «δημοκρατία»

Εφημερίς Εστία
Η εφημερίδα «δημοκρατία» γιορτάζει 15 χρόνια κυκλοφορίας με μια επετειακή εκδήλωση σε live streaming, στις 08 Δεκεμβρίου 2025, 07:00 μ.μ. με θέμα συζήτησης: «Κρίση της Δημοκρατίας σήμερα».

Ἐνόχλησις Ἀθηνῶν – Λευκωσίας γιά τήν ἔγερση ἀνατολικοῦ ζητήματος!

Εφημερίς Εστία
Γιά ἐπάνοδο στήν «πρό τοῦ 1919 ἐποχή» ὅπου ὑπῆρχε ἡ Ὀθωμανική αὐτοκρατορία ὁμίλησε ὁ ἀμερικανός διπλωμάτης! – Ἡ κατάλυσις της εἶχε ὡς στόχο τότε τόν περιορισμό τῆς καθόδου τῆς Ρωσσίας στήν Μεσόγειο Τώρα ζητεῖται ἡ διευκόλυνσις τῆς καθόδου της μέσῳ τῆς ἐξαφανίσεως τῶν ἐθνικῶν κρατῶν

Τό πρωτότυπο καί τό γενόσημο

Μανώλης Κοττάκης
O ΠΕΤΡΟΣ ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ συνήθιζε νά λέει πώς «ὅσο μεγαλώνει ὁ ἄνθρωπος τά προτερήματά του βελτιώνονται καί τά ἐλαττώματά του ἐπιδεινώνονται.»

Στάσις πληρωμῶν, αὔξησις ληξιπρόθεσμων στήν Ἐφορία!

Εφημερίς Εστία
ΕΚΡΗΞΗ τῶν ληξιπρόθεσμων χρεῶν πρός τήν ἐφορία κατεγράφη στό 10μηνο Ἰανουαρίου – Ὀκτωβρίου, καθώς ηὐξήθησαν σχεδόν κατά 8 δισ. εὐρώ, ἀναδεικνύοντας τό ἀδιέξοδο στό ὁποῖο ἔχουν περιέλθει οἱ μισοί φορολογούμενοι, οἱ ὁποῖοι ἐμφανίζονται ὡς ὀφειλέτες τῆς Ἐφορίας.

Ἄς μιλήσουμε λίγο γιά τήν οἰκογενειοκρατία

Δημήτρης Καπράνος
Πόσες φορές, ἀλήθεια, ἔχουμε ἀκούει στήν πατρίδα μας τόν ὅρο «οἰκογενειοκρατία»;