Παρά θιν’ αλός

Σέ φάση μεταλλάξεως ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα

Διαβάζω κάθε τόσο καί βλέπω στίς εἰδήσεις γιά «ταλαιπωρία τῶν ἐπιβατῶν μέ τό πλοῖο “τάδε”, πού ὑπέστη μηχανική βλάβη»…

Γιά ἕναν ψύχραιμο παρατηρητή, πού γνωρίζει ὅτι ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα διαθέτει ἕναν ἀρκετά σύγχρονο στόλο (πέρασε ἡ ἐποχή τῆς «Δημητρούλας» καί τῆς «Νταλιάνας»), εἴδηση θά ἦταν νά μήν παθαίνουν βλάβες τά πλοῖα, σέ μιά χώρα στήν ὁποία ὅλοι, ἡμεδαποί καί ἀλλοδαποί, πηγαίνουν στά νησιά τόν Αὔγουστο!

Ἄς δοῦμε, ὅμως, τί λέει γιά τήν Ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα ἡ ἐτήσια ἔκθεση τῆς XRTC, τῆς ἑταιρείας συμβούλων τοῦ Γιώργου Ξηραδάκη, πού ἐξεδόθη χθές.

Ὁ χῶρος, λοιπόν, συνεχίζει νά «μεταλλάσσεται», μέ τήν μετάλλαξη αὐτή νά ὀφείλεται: Στήν εἰσαγωγή νέων παικτῶν μέ δυναμική αὔξηση τοῦ στόλου τους καί νέες ἐπενδύσεις (SeaJets, Golden Star Ferries, Fast Ferries), τήν μείωση τοῦ στόλου τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν κατά 50%, τήν ἀλλαγή σχημάτων μέσω ἐξαγορῶν καί συγχωνεύσεων, ἀλλά καί τήν χρεωκοπία παραδοσιακῶν παικτῶν ὡς ἀπόρροια λανθασμένων ἐπιχειρηματικῶν σχεδίων (ΣΑΟΣ, ΝΕΛ, Ἀγούδημος κ.λπ.).

Ἡ ἔκθεση σημειώνει ὡς «τό πλέον σημαντικό καί ἐλπιδοφόρο γεγονός» τήν ἔκδοση τοῦ Ὁμολόγου δημοσίας διαθέσεως τοῦ ὁμίλου ATTICA, ὁ ὁποῖος, ἔπειτα ἀπό τήν ἐξαγορά τῆς Hellenic Seaways, ἀποτελεῖ τό μεγαλύτερο σχῆμα στήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα.

Παρά τήν κρίση τῆς Ἑλληνικῆς οἰκονομίας ἡ ἀκτο-πλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αὔξηση τοῦ μεταφορικοῦ της ἔργου γιά τρίτο συνεχιζόμενο ἔτος, κατά 5%. Σήμερα, τά πλοῖα πού ἐξυπηρετοῦν τήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα, ἀνέρχονται σέ 91, μέ μέσο ὅρο ἡλικίας τά 26 ἔτη.

Τό τουριστικό προϊόν τῆς Ἑλλάδας συνεχίζει τήν αὐξητική του πορεία. Παρ’ ὅλα αὐτά ἡ ἀκτοπλοΐα δέν ἐπωφελεῖται, καθώς οἱ περισσότεροι προτιμοῦν τό ἀεροπλάνο! Ὡστόσο, ἡ αὔξηση τῆς κινήσεως ἐπηρεάζει θετικά τήν ἀκτοπλοΐα, ἀφοῦ οἱ ἐμπορευματικές μεταφορές στά νησιά μας καί κυρίως οἱ μεταφορές ὑλικῶν καί εἰδῶν διατροφῆς πραγματοποιοῦνται ἀπό τά πλοῖα της.

Ἡ αὔξηση τῆς ἀκτοπλοϊκῆς κινήσεως, πού τό 2018 ἔφθασε τό 5% ἐν σχέσει πρός τό 2017 (ΕΛΣΤΑΤ), δέν ἀπεικονίζεται στό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιριῶν (Attica, ANEK, Minoan), ἀλλά τήν καρπώθηκαν κυρίως οἱ ὑπόλοιπες ἑταιρεῖες τῶν ὁποίων ἡ παρουσία αὐξάνει συνεχῶς τόσο σέ ἐπίπεδο στόλου ὅσο καί σέ ἐπίπεδο κινήσεως.

Τό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν μειώθηκε τόσο στήν Ἑλλάδα ὅσο καί στήν Ἀδριατική, μέ ἐξαίρεση τήν ὁριακή αὔξηση τῶν φορτηγῶν στήν γραμμή Ἰταλίας. Κατά τήν δεκαετία 2009-2019 ἡ μείωση τοῦ μεταφορικοῦ ἔργου τῶν Εἰσηγμένων ἔχει φτάσει στό ἐπίπεδο τοῦ -46%, ἐνῶ ἡ προσφορά σέ ἐπίπεδο πλοίων ἔχει μειωθεῖ κατά 44% γιά τό ἴδιο διάστημα. Τά σημαντικότερα προβλήματα πού ἔχει νά ἀντιμετωπίσει ἡ ἀγορά εἶναι: ἡ ἐπιβάρυνση ἀπό τήν τιμή τῶν καυσίμων, οἱ ἀλλαγές πού ἔρχονται στήν ποιότητα τῶν καυσίμων τό 2020, ἡ ἀνάγκη ἀνανεώσεως τοῦ στόλου καί ὁ ὑψηλός (24%) ΦΠΑ.

Ὁ μεγαλύτερος ἀνταγωνιστής παραμένει ἡ ἀεροπλοΐα, ἐνῶ ἐπείγει ἡ βελτίωση τῶν λιμενικῶν ὑποδομῶν.

Απόψεις

Ἡ Μητρόπολις Νέας Ἰωνίας ἐτίμησε τήν Παναγία τήν Βουρλιώτισσα

Εφημερίς Εστία
Ἑορτασμοί μέ καλλιτεχνικά δρώμενα στήν Νέα Φιλαδέλφεια

Ὁ νέος ρόλος τοῦ Προέδρου τοῦ Antenna Θοδωρῆ Κυριακοῦ στήν γεωπολιτική καί τίς ἐπενδύσεις

Εφημερίς Εστία
ΣΤΗΝ Νέα Ὑόρκη, στό περιθώριο τῆς 80ῆς Γενικῆς Συνελεύσεως τοῦ ΟΗΕ, ἔκανε πρεμιέρα ἡ Συμμαχία γιά τήν Εὐρώπη καί τόν Κόλπο στή Γεωπολιτική καί τίς Ἐπενδύσεις (AEGGIS), ἕνα σχέδιο πού φέρει τήν προσωπική σφραγῖδα τοῦ Προέδρου τοῦ Ὁμίλου ΑΝΤΕΝΝΑ, Θοδωρῆ Κυριακοῦ, σέ συνεργασία μέ τό Atlantic Council, τό ἰσχυρότερο think tank τῶν ΗΠΑ.

Ἱστορικά ἐπίκαιρα Δένδια γιά μειοδοσία καί διαφθορά

Εφημερίς Εστία
Νέα ὑπονοούμενα γιά τήν τρέχουσα συγκυρία ἀπό τόν ὑπουργό Ἀμύνης στήν ὁμιλία του γιά τήν ἀπελευθέρωση τῆς Τριπολιτσᾶς – Οἱ νέες φρεγάτες ἀπό τήν Ἰταλία καί ἡ κατάργησις τῆς λογικῆς τῆς «μίζας»

Μέ λένε «Ρίζο», καί ὅπως θέλω…

Μανώλης Κοττάκης
ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ σήμερα εἶναι ὁ κυβερνητικός μηχανισμός ἐπικοινωνίας. Ἐξαιρετικός.

Τήν Πέμπτη στήν Ἀθήνα ἡ Εὐρωπαία Εἰσαγγελεύς Λάουρα Κοβέσι

Εφημερίς Εστία
Σέ Aναμμένα κάρβουνα μᾶλλον θά κάθονται ἀπό χθές ὁρισμένοι ἐκ τῶν πολιτικῶν πού ἐμπλέκονται στίς πολύκροτες ὑποθέσεις τῶν Τεμπῶν καί τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ καί γενικώτερα ὑπουργικά στελέχη πού ἔχουν βάλει τήν ὑπογραφή τους σέ ἀποφάσεις πού ἐλέγχονται.