Κτίριο Φουστάνου, Πειραιᾶς, καί ἀδιαφορία

Πρό ὀλίγων ἡμερῶν, ἕνα κοριτσάκι τριῶν ἐτῶν…

… μέλος μιᾶς οἰκογένειας «Ρομά» ἀπό τήν Βουλγαρία, βρῆκε τραγικό θάνατο στόν Πειραιᾶ. Τό παιδάκι ἀπανθρακώθηκε «σέ ἕνα ἀκατοίκητο κτίριο στήν διασταύρωση τῶν ὁδῶν Δεληγιώργη καί Ὁμηρίδου Σκυλίτζη», ὅπως μετέδωσαν τά ἐκτενῆ ρεπορτάζ. Γιά τούς Πειραιῶτες, ὅμως, γιά τούς ὀλίγους πλέον «αὐτόχθονες», οἱ ὁποῖοι γνωρίζουν τήν ἱστορία τῆς πόλεώς τους (οἱ περισσότεροι ἀπό τούς παλαιότερους κατοίκους ἔχουν ἐγκαταλείψει τήν πόλη γιά τά νότια ἤ τά βόρεια προάστια), τό «ἀκατοίκητο κτίριο» εἶναι ἕνα ἀπό τά ἱστορικά σημεῖα ἀναφορᾶς τοῦ «ἀναγεννωμένου Πειραιῶς», τῶν ἀρχῶν τοῦ 19ου αἰῶνος.

Πρόκειται γιά ἕνα βιομηχανικό κομψοτέχνημα, γιά τό πρώην ἐργοστάσιο τοῦ οἴκου Φουστάνου, τό πρῶτο κτίριο τό ὁποῖο ἔκτισαν στόν Πειραιᾶ ἐπιχειρηματίες ἀπό τήν Ἑρμούπολη! Ἦταν τό κτίριο τό ὁποῖο σηματοδότησε τήν μεταφορά τοῦ διαμετακομιστικοῦ-ἐμπορικοῦ καί βιομηχανικοῦ κέντρου ἀπό τήν Σῦρο στόν Πειραιᾶ! Τότε, στόν Πειραιᾶ μετέφεραν τίς ἐγκαταστάσεις τους ἡ Βιομηχανία Βάμβακος Α.Ε. Σύρου, πρώην Ε. Λαδόπουλου καί Υἱοί, τό Κλωστήριον καί Ὑφαντήριον Σύρου Π. καί Γ. Φουστᾶνος Α.Ε., τά Κλωστοϋφαντήρια Βελισαρόπουλου-Καρέλα (ΒΕΛ-ΚΑ) καθώς καί οἱ βιομηχανίες Ἀλ. Μανούσου, Ἠλ. Τσαούση, Γαβριήλ-Σφαέλου-Παπαδόπουλου καί Ι. Δημητρόπουλου. Ἦταν ἡ ἐποχή πού ὁ Πειραιᾶς, ἔπειτα ἀπό τήν διάνοιξη τῆς διώρυγος τῆς Κορίνθου καί τήν σιδηροδρομική σύνδεση μέ τήν Εὐρώπη, κέρδιζε εὔκολα τόν τίτλο τοῦ «μεγάλου ἐμπορικοῦ κέντρου».

Καί τό κτίριο τοῦ οἴκου Φουστάνου, ἕνα ἐξαιρετικό κτίσμα τῆς ἐποχῆς τοῦ Μεσοπολέμου, μέ χρήση ὁπλισμένου σκυροδέματος καί μέ ἐμφανεῖς τίς ἐπιρροές ἀπό τήν ἰταλική ἀρχιτεκτονική, μέ «σπασμένα τόξα» καί ἀνοίγματα στόν ἄνω ὄροφο, ἦταν ὁ προπομπός ἄλλων, πολλῶν ἐργοστασίων, τά ὁποῖα ἔφεραν στήν πόλη τοῦ Θεμιστοκλέους (ἡ ὁποία ἔχει ἀνακηρυχθεῖ Δῆμος ἀπό τό 517 π.Χ., καί ὄχι ἀπό τό 1835 ὅπως «σκαρφίστηκαν» οἱ δημοτικοί ἄρχοντες τῆς Μεταπολιτεύσεως οἱ ὁποῖοι μάλιστα τοποθέτησαν καί «πλάκα» ἐμπρός ἀπό τό ἀκατάλληλο καί «προσωρινό» δημαρχιακό μέγαρο μέ ἡμερομηνία «1835», διαγράφοντας ἱστορία 2.500 ἐτῶν), μιά σειρά μεγάλων ἐπενδύσεων. Τό κτίριο Φουστάνου, λοιπόν, τό ὁποῖο ἔχει χαρακτηρισθεῖ «ἔργο τέχνης-διατηρητέο κτίριο» μέ ἀπόφαση τοῦ ὑπουργείου Πολιτισμοῦ ἀπό τό 1983 ἔχει ἀφεθεῖ στήν τύχη του. Τότε, τό 1983 ἐμφανιζόταν ὡς ἰδιοκτήτρια μιά ἑταιρεία μέ τήν ἐπωνυμία «Master Hellas». Τό 2008, ὁπότε συζητήθηκε καί ἐπετράπη ἡ ἀλλαγή τῶν ὅρων δομήσεως τοῦ κτιρίου ὥστε νά ἀποκατασταθεῖ, ἰδιοκτήτρια φερόταν μιά ἑταιρεία μέ τήν ἐπωνυμία «Terra Norma».Δυστυχῶς, τό κτίριο ἐγκαταλείφθηκε καί μέ τόν σεισμό τοῦ περασμένου θέρους ἔπεσαν κάποια κομμάτια ἀπό τήν τοιχοποιία του. Τοποθετήθηκαν κάποιες «λαμαρίνες» περιμετρικά, μέ ἀποτέλεσμα νά παρουσιάζεται καθημερινά σοβαρότατη κυκλοφοριακή συμφόρηση στήν κεντρική ὁδό Ὁμ. Σκυλίτζη! Κάποια στιγμή, οἱ λαμαρίνες ἔφυγαν καί ἦλθαν οἱ «Ρομά», πού ἔκαναν καί ἐκεῖνοι μιά «εἰρηνική κατάληψη», μέχρι πού ἔβαλαν φωτιά γιά νά ζεσταθοῦν καί εἴχαμε τήν φονική πυρκαϊά!

Κι ἔτσι, κατά τά φαινόμενα, «ὁ Πειραιᾶς τῶν ἐφοπλιστῶν, τῆς Ναυτιλίας, τό πρῶτο λιμάνι τῆς Μεσογείου», χάνει ἕνα ἀπό τά ἐλάχιστα σημεῖα ἀναφορᾶς του. Κρῖμα. Κι ἄδικο!

Απόψεις

Κόμπλεξ κατωτερότητος μέ μεγάλα ἀπωθημένα

Εφημερίς Εστία
Οἱ Τοῦρκοι προκρίθηκαν γιά πρώτη φορά στήν ζωή τους σέ τελικό μετά τήν νίκη ἐπί τῆς Ἑλλάδος καί ἔδωσαν ρεσιτάλ ἐμπάθειας καί ἐθνικισμοῦ – Προκάλεσαν παρομοιάζοντας τήν ἐπικράτησή τους μέ τήν Μικρασιατική Καταστροφή, τόν Κεμάλ καί τούς πρόσφυγες πού ἔριξαν στήν θάλασσα

Ποιός προκάλεσε τό ἐθνικό ρῆγμα

Μανώλης Κοττάκης
Διάβασα τό Σαββατοκύριακο ἐπιθετικά ἄρθρα ἐναντίον τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας γιά τήν ἀπόφασή της νά μήν δώσει πράσινο φῶς στίς ἐργασίες κατασκευῆς τοῦ περίφημου καλωδίου ἠλεκτρικῆς διασύνδεσης.

Ἑκατοντάδες μετανάστες στήν Κρήτη μετά τήν ἐξαγγελία ἄρσεως ἀσύλου

Εφημερίς Εστία
Λίγες μόνο ἡμέρες χρειάσθηκε γιά νά φθάσει στήν Λιβύη τό μήνυμα πού ἐξέπεμψε ὁ Πρωθυπουργός ἀπό τήν ΔΕΘ περί πιθανῆς ἄρσεως τοῦ ἐκτάκτου μέτρου γιά τό ἄσυλο τόν ἑπόμενο μῆνα.

Νά μήν χάσουν τήν ἀξία τους τά μεταπτυχιακά

Δημήτρης Καπράνος
Μεταξύ μας, δέν μᾶς φαίνεται καί πολύ «σόι» αὐτή ἡ νέα «μόδα» τῶν τίτλων σπουδῶν «γιά φιγούρα», τούς ὁποίους πλέον συναντᾶμε σέ ὅλες τίς πτυχές τῆς ζωῆς, ἀλλά καί στήν πολιτική.

Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΕΤΑ 30 ΕΤΗ!