Σύμφωνο ἐγκαταλείψεως ἐθνικῶν θέσεων!

Καί ἐπισήμως ἡ μειονότης τῆς Θράκης στήν ἀτζέντα τοῦ ἑλληνοτουρκικοῦ διαλόγου! – Μαδρίτη 2: «Μονομερής ἐνέργεια» τά 12 μίλια καί ἡ στρατιωτικοποίησις τῶν νησιῶν – «Κίνδυνος» τά ὁπλισμένα μαχητικά ἀεροσκάφη μας – Κάθε «νέα διαφορά» ἐπιλύεται «μέ διάλογο, διαιτησία ἤ δικαστικό διακανονισμό»!

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ κατεστημένο εἶχε χαρακτηρίσει ἀποτυχημένη τήν ἐπίσκεψη τοῦ Προέδρου Ἐρντογάν στήν Ἀθήνα τό 2017, ἐπειδή ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος τοῦ ἀπάντησε μπροστά στίς κάμερες γιά τήν Συνθήκη τῆς Λωζάννης, καί προεκλήθη ἔνταση. Τό ἀθηναϊκό κατεστημένο χαρακτηρίζει ἐπιτυχημένη τήν χθεσινή «στρογγυλή» ἐπίσκεψη Ἐρντογάν, γιατί δέν εἶχε ἀπρόοπτα καί πολιτικές «γωνίες». Ἡ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας δέν ἀπάντησε τίποτε στόν Πρόεδρο σέ ὅλα ὅσα εἶπε στήν συνέντευξή του στήν «Καθημερινή», ἐνῷ τόν εὐχαρίστησε δουλοπρεπῶς στά τουρκικά. Ὁ Ὑπουργός Ἐξωτερικῶν Γιῶργος Γεραπετρίτης ἔκανε γενναία ὑπόκλιση κεφαλῆς κατά τήν προσέλευση τοῦ Σουλτάνου στό Προεδρικό Μέγαρο, ἐνῷ ὁ Ἐρντογάν χειροκρότησε τόν κύριο Μητσοτάκη …μέ θέρμη γιά ὅσα τοῦ ἀπάντησε γιά τήν μουσουλμανική μειονότητα τῆς Θράκης.

  • Τοῦ Μανώλη Κοττάκη

Καί ζῆσαν αὐτοί καλά καί ἐμεῖς καλύτερα. Εἶναι δύσκολο νά ἐξηγήσεις στόν μέσο πολίτη τί ἀκριβῶς ἑτοιμάζεται στίς διεθνεῖς σχέσεις ὅταν ὑπάρχει ἡ δύναμη τῆς εἰκόνας, τά «Κυριάκο, φίλε μου» καί τά χαμόγελα. Τά ψιλά «γκρίζα» γράμματα τῶν γενικόλογων διακηρύξεων περνοῦν ἀπαρατήρητα. Ὡστόσο ἐμεῖς πού ἔχουμε ἐπανειλημμένως διακηρύξει ὅτι δέν συμμετέχουμε στόν ὁμαδικό ὑπνωτισμό, γνωρίζουμε ἄριστα ὅτι ἕνας τρόπος ὑπάρχει μόνο γιά νά καταλάβεις τί κρατήσαμε, τί ἀφήσαμε καί σέ τί ὑποχωρήσαμε. Νά συγκρίνουμε τί εἶπε ἡ Τουρκία διά τοῦ κ. Ἐρντογάν τό 2017 καί τί εἶπε τώρα. Νά συγκρίνουμε τί εἶπε ἡ Ἑλλάς διά τοῦ κ. Τσίπρα τό 2017 καί τί διά τοῦ κ. Μητσοτάκη τώρα. Μόνον ἔτσι θά καταλάβουμε τόν ἐνθουσιασμό τοῦ Σουλτάνου καί τά χειροκροτήματά του.

Ἄς ξεκινήσουμε ἀπό τό εἰδικώτερο πρός τό γενικώτερο: τό ζήτημα τῆς μουσουλμανικῆς μειονότητας. Ὁ Ἐρντογάν δέν ἔκανε ἀκριβῶς τά ἴδια μέ τό 2017. Καί ὁ Μητσοτάκης δέν ἔκανε τά ἴδια μέ τόν Τσίπρα ὡς πρός τίς πάγιες θέσεις τῆς ἑλληνικῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς τό 2023. Τό 2017 ὁ τότε Πρωθυπουργός Ἀλέξης Τσίπρας ὅλως παραδόξως ἀπάντησε αὐτά πού τόν εἶχε συμβουλέψει ἡ διπλωματική ὑπηρεσία τοῦ Ὑπουργείου Ἐξωτερικῶν, ὅτι ἡ μειονότητα εἶναι μουσουλμανική καί ὅτι ἡ ἐπίλυση τῶν προβλημάτων της δέν μπορεῖ νά ἀποτελέσει ἀντικείμενο τοῦ ἑλληνοτουρκικοῦ διαλόγου, γιά τόν ἁπλούστατο διάλογο ὅτι δέν εἶναι διμερές θέμα. Εἶπε δηλαδή δημοσίως ὅ,τι ἔλεγαν μιά ζωή ὁ Κωνσταντῖνος Καραμανλῆς, ὁ Ἀνδρέας Παπανδρέου καί ὅλοι σχεδόν οἱ μετέπειτα πρωθυπουργοί. Στόν ἀντίλογό του ὁ Ἐρντογάν μέσα στό Μέγαρο Μαξίμου ἐγκατέλειψε ὅλα ὅσα εἶχε πεῖ στόν «Σκάι» γιά τήν Συνθήκη τῆς Λωζάννης τήν προηγουμένη καί ἀνεγνώρισε ὅτι ἡ μειονότητα εἶναι μουσουλμανική! Συγκεκριμένα εἶχε πεῖ ὁ Τοῦρκος Πρόεδρος:

«Λοιπόν, στήν Συνθήκη τῆς Λωζάννης ὑπάρχουν προβλέψεις μόνον ὡς πρός τό Αἰγαῖο; Δέν ὑπάρχει τίποτα ὡς πρός τά μειονοτικά μας θέματα, σχετικά μέ τό νομικό καθεστώς πού διέπει καί τίς δύο μειονότητες; Στήν Δυτική Θράκη ἔχουμε μουσουλμανική μειονότητα, ἡ ὁποία μπορεῖ νά εἶναι τουρκικῆς, πομακικῆς ἤ ρομά προέλευσης. Καί πιστεύουμε ὅτι στό θέμα αὐτό πρέπει νά γίνουν κάποιες καινούργιες σκέψεις καί σκέψεις σχετικά μέ τή Συνθήκη τῆς Λωζάννης.» Περίπου τά ἴδια εἶχε πεῖ ὁ Ἐρντογάν τό 2004 κατά τήν πρώτη ἐπίσκεψη Τούρκου πρωθυπουργοῦ στήν Θράκη (ἐπί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλῆ) μετά ἀπό πενῆντα χρόνια. Εἶχε ἀποκαλέσει τά μέλη τῆς μειονότητας «Ἕλληνες πολῖτες, μουσουλμάνους τό θρήσκευμα» καί τούς εἶχε καλέσει «νά εἶναι νομοταγεῖς».

Ἐχθές ὅλα ἄλλαξαν! Ὁ Τοῦρκος Πρόεδρος ἔθεσε γιά πρώτη φορά δημοσίως, μέ ἔνταση, μέσα στό Μέγαρο Μαξίμου, σέ διμερῆ συνάντηση κορυφῆς, ζήτημα «τουρκικῆς μειονότητας» καί ζήτημα «παραβίασης τοῦ Διεθνοῦς Δικαίου», , καθώς «οἱ συνθῆκες δέν συμβαδίζουν μέ τό Διεθνές Δίκαιο», ἐνισχύοντας τήν διατύπωση τῆς συνέντευξής του στήν «Καθημερινή» στήν ὁποία μιλοῦσε γιά «συνεχιζόμενα προβλήματα τῆς τουρκικῆς μειονότητας.» Πρώτη φορά! Κατά πρόσωπο. Ἄλλαξε στάση. Στάση ὅμως ἄλλαξε καί ἡ Ἑλλάς.

Ὁ κύριος Μητσοτάκης ἐπανέλαβε κατά τό ἥμισυ τήν πάγια ἐθνική θέση. Ἀπάντησε σωστά στόν Ἐρντογάν ὅτι ἡ μειονότητα εἶναι μουσουλμανική, ἀλλά δέν τοῦ ξεκαθάρισε δημοσίως ὅτι τό ζήτημα αὐτό εἶναι ἐσωτερικό μας θέμα καί αὐτονοήτως ἐξαιρεῖται τοῦ ἑλληνοτουρκικοῦ διαλόγου! Πῶς νά μήν τόν χειροκροτήσει λοιπόν ὁ Ἐρντογάν; Διά τῆς παραλείψεώς του ἐπέτυχε γιά πρώτη φορά τήν ἐπίσημη ἔνταξη τῶν μειονοτικῶν ζητημάτων στήν ἀτζέντα τοῦ ἑλληνοτουρκικοῦ διαλόγου καί μάλιστα ἀπό ἀπόψεως διεθνοῦς δικαίου (Δικαστήριο Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων-«τουρκικοί σύλλογοι»). Τήν στροφή ἐπισημοποίησε ὁ Ὑπουργός Ἐξωτερικῶν Γ. Γεραπετρίτης στήν ΕΡΤ, ὅπου διασαφήνισε ὅτι «οἱ μειονότητες εἶναι ἀντικείμενο τῶν συζητήσεών μας.» Μεγάλο βῆμα μπροστά γιά τήν τουρκική ἐξωτερική πολιτική, μεγάλο βῆμα πίσω γιά τήν ἑλληνική ἐξωτερική πολιτική. Δέν εἶναι ὅμως τό μόνο.

Ἡ δημόσια σιωπή ὡς διαπραγματευτική μέθοδος φαίνεται ὅτι ὠφέλησε κατά βάση τήν τουρκική διαπραγματευτική πρακτική, ἄν κάνουμε τόν κόπο νά δοῦμε τήν ἐπίσκεψη ὡς σύνολο καί νά τήν συγκρίνουμε μέ τό 2017. Ὡς σύνολο νοεῖται ἡ συνέντευξη τοῦ Τούρκου Προέδρου στήν «Καθημερινή», μέ τήν ὁποία ἔθεσε ὅλη τήν ἀτζέντα, ἡ ἀναιμική ἀπάντηση τῆς Ἑλλάδος σέ ἐπίπεδο κυβερνητικοῦ ἐκπροσώπου, ἡ σιωπή τῆς Προέδρου τῆς Δημοκρατίας καί τοῦ Πρωθυπουργοῦ ἐπί τῶν θεμάτων αὐτῆς καί τέλος τό κείμενο διακήρυξης Καλῆς Γειτονίας. Γιά τό ὁποῖο εἶχε γράψει ἡ «Ἑστία» ἀποκλειστικῶς. Σύμφωνο, τό ὁποῖο στήν πραγματικότητα δεσμεύει τήν Ἑλλάδα νά μήν ἐπεκτείνει τά χωρικά της ὕδατα στά 12 μίλια ΠΟΥΘΕΝΑ καί νά μήν κάνει κινήσεις στρατιωτικοποίησης σέ νησιά τοῦ Αἰγαίου. Μᾶς ἀκινητοποιεῖ μέ λογική Μαδρίτης μέχρι τήν τελική φάση τῆς διαπραγμάτευσης ὅταν ὁ κύριος Μητσοτάκης θά ἐπισκεφθεῖ τήν ἄνοιξη τήν Τουρκία καί θά συναντηθεῖ μέ τόν Ἐρντογάν στήν Σύνοδο τοῦ ΝΑΤΟ τόν Ἰούλιο. Μετά τίς εὐρωεκλογές. Τότε πού θά κρίνονται οἱ διεθνεῖς φιλοδοξίες του, τότε θά κριθοῦν ὅλα καί στά ἑλληνοτουρκικά! Πιό συγκεκριμένα:

Τό Κείμενο τῆς Διακήρυξης Καλῆς Γειτονίας προβλέπει:

Πρῶτον, «τά μέρη δεσμεύονται νά ἀπέχουν ἀπό κάθε δήλωση, πρωτοβουλία ἤ ἐνέργεια πού θά μποροῦσε νά ὑπονομεύσει ἤ νά ἀπαξιώσει τό γράμμα καί τό πνεῦμα αὐτῆς τῆς διακήρυξης καί νά θέσει σέ κίνδυνο τήν διατήρηση τῆς εἰρήνης καί τῆς σταθερότητας τῆς περιοχῆς.» Ἡ Συμφωνία τῆς Μαδρίτης προέβλεπε «δέσμευση ἀποφυγῆς μονομερῶν ἐνεργειῶν στήν βάση τοῦ ἀμοιβαίου σεβασμοῦ καί τῆς ἐπιθυμίας ὥστε νά ἀποτραποῦν συγκρούσεις. Δέσμευση διευθέτηση τῶν διαφορῶν μέ εἰρηνικά μέσα στήν βάση τῆς ἀμοιβαίας συναίνεσης καί χωρίς τήν χρήση βίας ἤ τήν ἀπειλή βίας.» Ὁ Ἐρντογάν ἔχει ξεκαθαρίσει τί θεωρεῖ «ἀπειλή». Τά 12 μίλια πού ἀποτελοῦν casus belli καί τήν στρατιωτικοποίηση τῶν νησιῶν. Ἡ Ἑλλάς δέν ὑπενθύμισε χθές τίς θέσεις της γιά τήν ὀχύρωσή τους… Tί θά συμβεῖ,ἄν ἡ Τουρκία θεωρήσει «πρόκληση» τήν ἐπιστροφή τῶν ἁρμάτων «Μάρντερ» στά νησιά;

Δεύτερον, ὅτι «τά μέρη θά προσπαθήσουν νά ἐπιλύσουν ὁποιαδήποτε διαφορά προκύψει μεταξύ τους μέ φιλικό τρόπο μέσῳ ἀπ’ εὐθείας διαβουλεύσεων μεταξύ τους ἤ μέ ἄλλα μέσα ἀμοιβαίας ἐπιλογῆς ὅπως προβλέπεται ἀπό τόν Χάρτη τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν.» Τό ἄρθρο 33 τοῦ Χάρτη τοῦ ΟΗΕ μέ τίτλο «Εἰρηνική ἐπίλυση τῶν διαφορῶν» προβλέπει: «Τά ἐνδιαφερόμενα μέρη εἰς πᾶσαν διαφοράν ἥτις διά τῆς παρατάσεώς της δύναται νά θέσῃ ἐν κινδύνῳ τήν διατήρησιν τῆς διεθνοῦς εἰρήνης καί ἀσφαλείας θά ἐπιζητοῦν πρωτίστως τήν λύση τῆς διαφορᾶς διά διαπραγματεύσεως, ἐρεύνης, μεσολαβήσεως, συνδιαλλαγῆς, διαιτησίας, δικαστικοῦ διακανονισμοῦ, προσφυγῆς εἰς τοπικάς ὀργανώσεις ἤ διευθετήσεις ἄλλων εἰρηνικῶν μέσων ἐκλογῆς των».

Τρίτον, ὅτι «τά Μέτρα Οἰκοδόμησης Ἐμπιστοσύνης θά περιλαμβάνουν στόν στρατιωτικό τομέα μέτρα πού θά συνέβαλαν στήν ἐξάλειψη ἀδικαιολόγητων πηγῶν ἔντασης καθώς καί τῶν κινδύνων πού ἀπορρέουν ἀπό αὐτές.» Μετάφραση: Τά τουρκικά ἀεροσκάφη δέν θά ἀναγνωρίζονται ὡς ἐχθρικά ὅταν βρίσκονται στό FIR Ἀθηνῶν καί τά ἑλληνικά μαχητικά δέν θά φέρουν ὁπλισμό! Κατόπιν ὅλων αὐτῶν τό συμπέρασμα εἶναι σαφές. Μολονότι ἡ Διακήρυξη δέν εἶναι «Διεθνής συμφωνία», στήν οὐσία συνιστᾶ Σύμφωνο ἐγκατάλειψης ἐθνικῶν θέσεων. Οὔτε ὁ Ἐλευθέριος Βενιζέλος δέν θά ὑπέγραφε κάτι τέτοιο…


Κεντρικό θέμα