ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Τό Kάπρι τῆς Ἑλλάδος

ΠΟΡΤΕΣ: Ἔτσι ὀνομάζεται ἡ μικρή κοινότης…

… τό γραφικό πευκόφυτο ψαροχώρι πού εὑρίσκεται στό νοτιοανατολικό ἄκρο τῆς Αἴγινας. Εἴκοσι λεπτά ἀπό τήν περιοχή τῆς Ἁγίας Μαρίνας, μισή ὥρα ἀπό τόν Ναό τῆς Ἀφαίας τοῦ ὁποίου τά σχέδια ἀξιοποίησαν ὁ Ἰκτῖνος καί ὁ Καλλικράτης γιά νά κατασκευάσουν τόν Παρθενῶνα, σαραπέντε λεπτά ἀπό τό λιμάνι τῆς Αἴγινας. Μισή ὥρα μέ φουσκωτό ἀπό τήν Βουλιαγμένη καί τό Καλαμάκι. Ὁ χρόνος ἐδῶ δείχνει νά ἔχει σταματήσει. Ὁ πολιτισμός τῆς Ἀθήνας εἶναι τόσο κοντά καί ταυτόχρονα τόσο μακριά. Οἱ ἄνθρωποι τόσο ἐδῶ ὅσο καί στήν εὐρύτερη περιοχή τῆς Ἁγίας Μαρίνας ἀπολαμβάνουν τό παρόν, ἀλλά κοιτοῦν ἀπέναντι στό Ἑλληνικό καί ἔχουν ἀγωνία γιά τό μέλλον πού ἔρχεται.

Συναντῶ ἐδῶ μόνο φίλους: τήν συμμαθήτριά μου Ἀθανασία Κουτσούκου πού διατηρεῖ δίπλα στήν θάλασσα τό ὄμορφο ταβερνάκι πού τῆς κληροδότησε ὁ πατέρας της -μέ τήν μαμά στήν κουζίνα- τήν Μαρίνα πού διατηρεῖ λίγο πιό πάνω τήν ταβέρνα πού φέρει τό ὄνομα τῆς μητέρας της, Σοφίας. Στήν Ἁγία Μαρίνα συναντῶ τούς ἀγαπητούς μου Διονύση Γαλάρη καί Μαρία Γιαννοπούλου, πού ἄφησαν τό φαρμακεῖο τους στά παιδιά τους καί ἄνοιξαν ἕνα ἐξαιρετικό τριάστερο ξενοδοχεῖο, τό Erato hotel, τό ὁποῖο ἀξίζει πραγματικά. Βλέπω ἐπίσης τόν συμμαθητή μου Τάκη Χαλδαῖο πού συνεχίζει τήν παράδοση τοῦ πατέρα του στήν ταβέρνα «Θολός», στέκι τοῦ συναδέλφου Κώστα Παπαϊωάννου, καθώς καί τόν Νῖκο Γαλάρη (Μορφονιό) μέ τό ὡραῖο μπαράκι «Μπαρακούντα» στήν θάλασσα. Ὅλοι ἐδῶ κοιτοῦν τό παρόν –ἡ σαιζόν δέ θά εἶναι εὔκολη– ἀλλά καί τό μέλλον πού ἔρχεται!

Κοιτοῦν ἀπέναντι λοιπόν στό Ἑλληνικό καί ξέρουν ὅτι ἡ περιοχή τους θά πάρει ξανά ἀξία. Μυρίζονται ὅτι σέ πέντε χρόνια τό πολύ -ἐδῶ πού μέ μέριμνα τοῦ Πρωθυπουργοῦ φτιάχνεται νέο λιμάνι καί Μαρίνα- ὁ τόπος πού κάποτε ὁ Καραμανλῆς χαρακτήρισε τό 1960 Κάπρι τῆς Ἑλλάδος θά γεμίσει μέ πεντάστερα, ἀκριβά ρεστωράν, γιώτ, κρουαζιερόπλοια, πλούσιους πελάτες πού θά κάνουν ἐκδρομή ἀπό τό Ἑλληνικό. Γνωρίζουν ὅτι ἤδη Κινέζοι δείχνουν ἐνδιαφέρον νά ἀγοράσουν τό μεγάλο ξενοδοχεῖο πού ἄρχισε νά κατασκευάζεται ἐπί δικτατορίας καί τό κουφάρι τοῦ ὁποίου χάσκει στήν ἄκρη τοῦ κόλπου.

Διαβάζουν πώς ἤδη οἱ ἀντικειμενικές αὐξήθηκαν κατά 30 τοῖς ἑκατό! Ξέρουν πώς πρέπει νά ἐπενδύσουν στίς νέες ὑποδομές, στόν πολιτισμό καί τήν ἱστορία, γι’ αὐτό καί ἔτρεξαν νά φωτίσουν τήν Ἀφαία καί τήν Παλαιά χώρα! Κατανοοῦν πώς ὅπου ὑπάρχει κίτς καί κακογουστιά πρέπει νά γκρεμιστεῖ τό δίχως ἄλλο. Ἔχουν ὅμως δύο μεγάλες ἀγωνίες: θά διατηρήσει ἡ περιοχή τό φυσικό της κάλλος καί τήν περιβαλλοντική φυσιογνωμία της, ὅπως τήν κρατοῦν οἱ ντόπιοι οἰκογενειακῶς ἀπό γενιά σέ γενιά; Ἤ θά γνωρίσει νέα οἰκιστική ἀλλοίωση καί περιβαλλοντική ὑποβάθμιση; Καί ἀκόμη: θά καταφέρουν νά κρατήσουν τά κλειδιά τῆς τοπικῆς οἰκονομίας πού ἀποτελοῦν τήν ἐγγύηση ὅτι στίς Πόρτες ἡ πευκόφυτη παραλία τύπου Χαλκιδικῆς θά ζήσει ἤ ὅτι στοῦ Θολοῦ, στῆς Σοφίας ἤ στῆς Ἀθανασίας θά τρῶς ντόπιο σπιτικό φαγητό; Θά ἐπιζήσουν οἱ οἰκογένειες τῶν πολυεθνικῶν κεφαλαίων πού θά ἐφορμήσουν ἤ θά τίς τελειώσουν καί αὐτές ὅπως στά νησιά τοῦ Αἰγαίου στό ὄνομα τῆς ἀνάπτυξης; Οἱ ἄνθρωποι ἐδῶ δείχνουν νά ἔχουν μάθει ἀπό τά λάθη τοῦ παρελθόντος πού καταδίκασε αὐτό τό τμῆμα τοῦ νησιοῦ νά τεθεῖ σέ δεύτερη μοῖρα. Καί δείχνουν ἕτοιμοι νά μήν ξεπουλήσουν τίς κοιμώμενες περιουσίες τους καί νά μή γίνουν ὑπάλληλοι στίς ἰδιοκτησίες τους. Στόν τόπο τους. Εὐτυχῶς, λέω ἐγώ! Ποτέ δέν ἦταν εὔκολη ὑπόθεση ἡ Ἑλλάς! Γιά κανέναν!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.