ΟΙ ΙΠΠΟΤΑΙ ΤΟΥ ΤΙΜΑΡΙΘΜΟΥ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 30 Μαρτίου 1925

Εἰς τήν προχθεσινήν συζήτησιν τῆς Ἐθνοσυνελεύσεως περί τῆς ἀκριβείας τῆς ζωῆς, δέν ἐλήφθησαν ὑπ’ ὄψιν οἱ φίλοι τῆς ἀκριβείας καί οἱ ὑπέρμαχοί της. Ὁ τιμάριθμος ἔγινε δι’ αὐτούς τίτλος, παράσημον, οἰκόσημον, εὐτυχία καί δόξα.

-Τόν λογαριασμό, παιδί μου.

-Δύο χιλιάδες τριακόσιες ἑβδομήκοντα δύο.

-Πληρώσου!

Μετά τήν πληρωμήν τοῦ λογαριασμοῦ, ὁ ἔνδοξος ἱππότης τοῦ τιμαρίθμου, πανηγυρίζει τήν καταπληκτικήν εὐθηνίαν.

-Τρεῖς ἄνθρωποι καί φάγαμε τόν περίδρομο, μέ δύο χιλιάρικα. Φρίκη! Παίρνει κανείς δέκα χιλιάρικα μαζῆ του καί δέν κατορθώνει νά ξοδέψῃ οὔτε τά μισά!

Ὁρίστε τώρα νά προσφέρετε εἰς τόν ἱππότην τοῦ τιμαρίθμου ἕνα λογαριασμόν εἰκοσιτριῶν καί ἑβδομήντα. Εἶνε ὡς νά τοῦ ἀφαιρέσετε τό ξίφος του, τά παράσημά του, τά οἰκογενειακά του ἐμβλήματα, τήν δόξαν του.

Οἱ ἔμποροι καί οἱ ἑστιάτορες καί οἱ διευθυνταί τῶν κοσμικῶν κέντρων, ἔχουν τοὐλάχιστον τήν εὐλάβειαν αὐτήν πρός τήν ἱπποσύνην. Καί τῆς προσφέρουν ὅλας τάς τιμάς, τάς ὁποίας οἱ ἀνίδεοι καί οἱ χυδαῖοι ὀνομάζουν τιμάς τῶν τετιμημένων.

Διατίμησις! Ἀστειεύεσθε. Ἀλλά ἡ κόμησσα τοῦ τιμαρίθμου σας ἐμειδίασεν.

-Ἕνα τσαντάκι, σᾶς παρακαλῶ.

-Ἐκλέξατε, κόμησσα.

-Προτιμῶ αὐτό.

-Χιλιάς ἑξακοσίας μόνον, κόμησσα.

-Δέν σᾶς ἐζήτησα τήν τιμήν.

-Μέ συγχωρεῖτε, κόμησσα.

Μετά μικράν σκέψιν.

-Μήπως ἔχετε ακριβώτερα;

-Ἔχομεν ἕνα ἄλλο εἶδος ἀκόμη, ἀλλά διπλασίας τιμῆς.

Δέν σᾶς ἐζήτησα τήν τιμήν, ἐπαναλαμβάνω.

-Συγγνώμην κόμησσα.

-Εἶσθε βέβαιος, ὅτι δέν ἔχετε ἀκριβώτερα;

-Περιμένομε τό ἀπόγευμα ἀπό τό Τελωνεῖον. Ἄν θέλετε νά ξαναπεράσετε…

Τό ἀπόγευμα ἡ κόμησσα τοῦ τιμαρίθμου ἐπανέρχεται, πληρώνει εἰς τριπλασίαν τιμήν τό ἴδιον εἶδος, πού ἐπερφρόνησε τό πρωί καί ἀπέρχεται μελαγχολική, διότι δέν εὕρηκε ἀκόμη ἀκριβώτερον.

-Ἀπελπισία, τέλος πάντων, ἐδῶ στάς Ἀθήνας! Ὀλοφύρεται. Καμελότ παντοῦ! Αὐτοί οἱ ἔμποροι δέν ἀπέκτησαν ἀκόμη τό θάρρος τῶν ἀκριβῶν πραγμάτων!

Οἱ ὑπέρμαχοι τῶν διατιμήσεων ἐξακολουθοῦν νά νομίζουν, ἐν τῷ μεταξύ, ὅτι εὑρισκόμεθα εἰς τήν ἐποχήν, κατά τήν ὁποίαν οἱ ἔμποροι μᾶς ἔλεγαν:

-Ἔχομεν, κύριε, καί καλλίτερα εἴδη, ἀλλά εἶνε ἀκριβά.

Καί ἐμεῖς ἐδεχόμεθα τήν σκληράν διαβεβαίωσιν, χωρίς νά προσβληθῶμεν εἰς τό παραμικρόν, καί ἀπηρχόμεθα ἄπρακτοι καί δυστυχεῖς.

Οἱ ὁμιλοῦντες ἑπομένως περί ἀκριβείας τῆς ζωῆς καί διατιμήσεων, δέν πρέπει νά λησμονοῦν καί τήν νέαν ἱπποσύνην τοῦ τιμαρίθμου. Ἔστω! Νά ἐπιβληθοῦν διατιμήσεις, διά τούς στέργοντας νά ὑποβληθοῦν εἰς τάς ταπεινώσεις τῆς φτήνειας. Ἀλλά καί νά ἀφεθοῦν ἐλεύθεροι οἱ ἔμποροι νά προσφέρουν τάς νενομισμένας τιμάς πρός τήν ἐκλεκτήν των πελατείαν. Κανείς Νόμος δέν ἔχει τό δικαίωμα νά ἐπιβάλῃ ταπεινώσεις εἰς τούς μή στέργοντας νά τάς δεχθοῦν. A! Tout seigneur tout henneur!

 

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.