ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

ΝΥΦΗ ΒΙΕ-ΣΤΥΛ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 4 Ἀπριλίου 1925

Ἕνα συνοικέσιον κατεποντίσθη, πρό ὀλίγων ἡμερῶν, εἰς τάς Ἀθήνας, ὑπό τάς ἑξῆς τραγικάς περιστάσεις:

Ὅλαι αἱ σχετικαί συμφωνίαι εἶχαν κλεισθῇ μεταξύ τῶν ἐνδιαφερομένων καί δέν ἀπέμενε, παρά ἡ προσωπική ἐκτίμησις τῆς νύφης, τήν ὁποίαν ἀνέλαβαν νά διεξαγάγουν αἱ ἀδελφαί τοῦ γαμβροῦ, ὡς εἰδικώτεραι περί τά τοιαῦτα. Ἐκανονίσθη λοιπόν ἡ ἀναγκαία συνάντησις ἐπί οὐδετέρου ἐδάφους καί ἀφοῦ ἔγιναν αἱ σχετικαί παρουσιάσεις, ἡ ἁρμοδία ἀδελφική ἐπιτροπή ἐπελήφθη τοῦ ἔργου της, τηρουμένων ὅλων τῶν προσχημάτων, ὥστε ἡ σχετική ἀνάκρισις νά λάβῃ τόν τύπον μιᾶς ἀνιδιοτελοῦς κωζερί. Φυσικά, ἄρχισαν ἀπό τόν καιρόν.

-Ἐλεεινός καιρός, τέλος πάντων, δεσποινίς!

-Καλέ, δέν βλέπετε πράγματι; Ἐγώ τοὐλάχιστον ἀκόμη δέν ἀπεφάσισα νά βγάλω τή φανέλλα μου.

-Ὥστε φορεῖτε φανέλλα, δεσποινίς;

-Πάντοτε! Ἡ μαμά μου μ’ ἔχει συνηθίσει ἀπό μικρή…

Αἱ ἀδελφαί τοῦ γαμβροῦ ἀντήλλαξαν πλάγια βλέμματα ἐξαιρετικῆς σημασίας.

-Ὥστε, δεσποινίς, ἡ μαμμά σας ἐπεμβαίνει καί στά ντεσσού σας; Τί καλή, ποῦ εἶσθε!

-Ἐγώ καλή; Θέλετε νά πῆτε ἡ μαμμά μου. Ἡ καϋμένη! Μέ ὅλη της τήν ἡλικία, μοῦ ἐκέντησε, μέ τά χέρια της, ὅλα μου τά ἀσπρόρρουχα.

-Τά ἀσπρόρρουχά σας λοιπόν, δεσποινίς, εἶνε ἄσπρα;

-Φυσικά! Ἀπό λευκή λινή μπατίστα ὅλα…

-Δέν προτιμᾶτε, λοιπόν, τά μαῦρα μεταξωτά, δεσποινίς;

-Ἡ μαμμά μου δέν ἐννόησε ν’ ἀκούσῃ μαῦρα ἀσπρόρρουχα. Ἄν ἐπρόκειτο, λέει, τά ἀσπρόρρουχα νά εἶνε μαῦρα, δέν ἐλέγοντο ἀσπρόρρουχα. Θά ἐλέγοντο μαυρόρρουχα.

-Ὥστε κάμνει καί πνεῦμα ἡ μαμμά σας, δεσποινίς;

-Δέν εἶνε, ποῦ κάμνει πνεῦμα. Ἀλλ’ ἔχει ἀδυναμία, ξέρετε, γιά τήν πάστρα.

Αἱ ἀδελφαί τοῦ γαμβροῦ ἀντήλλαξαν νέα, βαρυσήμαντα πλάγια βλέμματα.

-Φαίνεται, δεσποινίς, ὅτι ἡ μαμμά σας ἔχει ἀδυναμία καί γιά τά παπούτσια τῆς περσυνῆς μόδας.

-Τί ἐννοεῖτε, κυρίες μου;

-Τίποτε! Ἁπλῶς, τά παπούτσια, ποῦ φορᾶτε, δέν εἶνε ἐντελῶς ντερνιέκρι.

-Πράγματι. Ἀλλά, ξέρετε, ἀπό πέρσυ δέν ἔτυχε νά τά φορέσω παρά δυό-τρεῖς φορές μόνο. Θά ἤτανε κρῖμα νά τά πετάξω…

-Ἔχετε, δηλαδή, τό πνεῦμα τῆς οἰκονομίας, δεσποινίς…

-Ὅταν μπορῇ νά κάνῃ κανείς οἰκονομία…

Καί νέα βλέμματα ἀντηλλάγησαν μεταξύ τῶν ἀδελφῶν τοῦ γαμβροῦ.

-Τέλος πάντων, πῶς διασκεδάζετε, δεσποινίς; Πηγαίνετε στίς μαστίχες;

-Μαστίχες; Καλέ τί λέτε, κυρίες μου; Ἄν μ’ ἔβλεπε ἡ μαμμά μου νά βάλω μιά στάλα στό στόμα μου, θά μέ σκότωνε.

-Περίεργον!… Τόση αὐστηρότης; Οὔτε θά καπνίζετε, λοιπόν, φυσικά.

-Ἀστειεύεσθε, κυρίες μου;

-Καί ποῦ χορεύετε, δεσποινίς;

-Στά φιλικά σπίτια, ὅταν τύχῃ καί μᾶς καλέσουν.

-Στό «Τροκαντερό», στό «Καπρίς» δέν πηγαίνετε;

-Δέν ἐπάτησα ποτέ τό πόδι μου. Ἡ μαμμά, ξέρετε…

-Πάντοτε λοιπόν ἡ μαμμά, δεσποινίς!

-Εἶνε τόσο καλή ἡ καϋμένη.

-Δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία. Ἀλλά πῶς περνᾶτε τόν καιρός σας, δεσποινίς; Θά πλήττετε φοβερά!

-Ὁμολογῶ, ὅτι δέν πλήττω. Ὅταν τελειώνω τίς ἐργασίες τοῦ σπιτιοῦ…

-Τίς ἐργασίες εἴπατε;

-Βοηθῶ, βλέπετε, τήν καϋμένη τή μαμμά. Ὅταν τελειώσω λοιπόν τῇς ἐργασίες τοῦ σπιτιοῦ, περνῶ τήν ὥρα μου μέ τό ἐργόχειρο καί τό διάβασμα. Κατόπιν βγαίνομεν περίπατο μέ τή μαμμά.

-Μέ τή μαμμά πάντοτε…

-Πάντοτε. Ἡ καϋμένη ἐννοεῖ, μέ ὅλη της τήν ἡλικία, νά μέ συνοδεύῃ παντοῦ.

-Καί τί διαβάζετε, δεσποινίς, τέλος πάντων, ὅταν δέν σᾶς συνοδεύῃ ἡ μαμμά σας στόν περίπατο;

-Τήν «Μπιμπλιοτέκ Ρόζ». Ἄλλα βιβλία δέν μοῦ ἐπιτρέπει ἀκόμη ἡ μαμμά.

-Δέν ἐδιαβάσατε λοιπόν τήν «Γκαρσόνν»;

-Τή «Γκαρσόνν» εἴπατε; Τί εἶναι αὐτή ἡ «Γκαρσόνν»;

-Θέλετε νά πῆτε, δεσποινίς, ὅτι ἀγνοεῖτε τήν «Γκαρσόνν»;

Αἱ ἀδελφαί τοῦ γαμβροῦ δέν ἀντήλλαξαν πλέον ἄλλο βλέμμα. Θεωρήσασαι λήξασαν τήν ἀποστολήν των, ἀπεχαιρέτησαν τό «κνώδαλον» καί ἀπῆλθαν.

Τό συνοικέσιον εἶχε καταποντισθῇ, πρός γενικήν κατάπληξιν ὅλων τῶν προκεκοιμημένων πατέρων, μητέρων καί ἀδελφῶν ἡμῶν.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.