ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2020

Κερκόπορτες στήν Ἀθήνα

ΟΤΑΝ συναντῶ παλαιούς φίλους ἀπό τό τεχνικό προσωπικό τῆς ΕΡΤ μέ τούς ὁποίους συνεργάστηκα στήν δημόσια τηλεόραση αἰσθάνομαι ὄμορφα.

Ἡ συντριπτική πλειονότης αὐτῶν εἶναι ἄριστοι ἐπαγγελματίες καί ὄχι βολεμένοι δημόσιοι ὑπάλληλοι ὅπως τούς ἐμφανίζει τό κυρίαρχο ἰδεολόγημα. Σέ πρόσφατη πτήση ἐπιστροφῆς ἀπό τήν Θεσσαλονίκη πρός τήν Ἀθήνα συνταξίδεψα μέ ἕναν τέτοιο: τόν κ. Πέτρο Φίλο, ὁ ὁποῖος εἶναι σήμερα Διευθυντής Τεχνικῶν Ὑπηρεσιῶν τῆς ΕΡΤ. Ἔχουμε νά θυμόμαστε πολλά ἀπό τήν συνεργασία μας. Ὁ Πέτρος ὁ ὁποῖος εἶναι ἀδερφός πασίγνωστου μοναχοῦ τοῦ Ἁγίου Ὄρους μοῦ ἀνέλυσε πλήρως στά 45΄ τοῦ ταξιδιοῦ μας ἀπό τό «Μακεδονία» μέχρι τό «Ἐλευθέριος Βενιζέλος» πῶς σχεδίασε τό νέο δίκτυο τῶν πομπῶν τῆς δημόσιας τηλεόρασης, ὥστε αὐτό –ὅπως εἶπε– «νά καλύπτει κάθε σπιθαμή ἑλληνικοῦ ἐδάφους».

Τόν ρώτησα τί σημαίνει ἡ φράση του, ἀλλά δέν ἤθελε νά μοῦ πεῖ λεπτομέρειες. Εἰδικός πού ρώτησα στήν Ἀθήνα μοῦ διατύπωσε τόν ἰσχυρισμό, ὅτι ἡ γνωστή πλατφόρμα στήν ὁποία βρισκόταν ἡ ΕΡΤ –ἐλέγετο ὅτι– εἶχε τρῦπες στό δίκτυο πού ἐπέτρεπαν στήν Σκοπιανή τηλεόραση στό Βορρᾶ καί στήν Τουρκική τηλεόραση στό Αἰγαῖο νά καταλαμβάνουν ἑλληνικές συχνότητες καί νά μεταδίδουν ἀνεμπόδιστα πρόγραμμα στήν Φλώρινα («μακεδονική» προπαγάνδα στόν τοπικό πληθυσμό) καί στά Δωδεκάνησα (τουρκική προπαγάνδα στήν ὑποτιθέμενη τουρκική μειονότητα τῆς Ρόδου)! Τότε κατάλαβα τί ἀκριβῶς ἐννοοῦσε ὁ Πέτρος ὅταν μοῦ ἔλεγε ὅτι ὅτι «ἐμεῖς εἴμαστε ἐθνικό κανάλι».

Θυμήθηκα τά λόγια του, ὅταν ἄρχισαν νά μᾶς καταφθάνουν οἱ πρῶτες διαμαρτυρίες γιά τήν ποιότητα τοῦ τηλεοπτικοῦ παιχνιδιοῦ Survivor πού μεταδίδει ὁ ἰδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός «Σκάι». Κοινός τόπος τῶν ἀναγνωστῶν τῆς «Ἑστίας» εἶναι πώς τό συγκεκριμένο παιχνίδι, παραγωγός τοῦ ὁποίου εἶναι ἕνας στενός συνεργάτης τοῦ Προέδρου Ἐρντογάν, ἐπιχειρεῖ νά ἐπιβάλει τήν ἡττοπάθεια στό ἑλληνικό κοινό. Νά «ἐμπεδώσει» ὡς κυρίαρχο συναίσθημα τήν ἀνωτερότητα τῶν Τούρκων ὡς Ἔθνους ἔναντι ἡμῶν τῶν Ἑλλήνων. Δύσπιστος ὅπως εἶμαι ζήτησα νά δῶ ἀποσπάσματα. Καί πράγματι. Ἡ εἰκόνα τῶν Ἑλλήνων παικτῶν στά πρῶτα ἐπεισόδια νά κοιμοῦνται ὡς ἡττημένοι χωρίς κουβέρτες καί τρόφιμα σέ κάποια παραλία τοῦ Ἁγίου Δομίνικου –ἐπειδή τούς «νίκησαν» οἱ ἐπαγγελματίες Τοῦρκοι, ἦταν ἐξευτελιστική. Μοῦ ἀπέδειξε ὅτι στόχος τοῦ παραγωγοῦ εἶναι μακράν ἡ διάβρωση τῶν συνειδήσεων. Ὁ συμβιβασμός καί ἡ ὑποταγή τῶν Ἑλλήνων στό …κισμέτ τῆς ἥττας. Στόχος εἶναι νά κατακτήσουν κάποτε οἱ γείτονες ἑλληνικά ἐδάφη μέ ψηλά τά χέρια, χωρίς νά πέσει τουφεκιά.

Στήν πραγματικότητα πίσω ἀπό τά καλοκάγαθα ὀθωμανικά χαμόγελα τοῦ παραγωγοῦ κρύβεται ὁ βαθύς ἐθνικιστικός λόγος τοῦ Μπαχτσελί. Οἱ Τοῦρκοι «πού νικοῦν τούς Ἕλληνες». Οἱ Τοῦρκοι «πού πετοῦν τούς Ἕλληνες στήν θάλασσα». Οἱ Τοῦρκοι «πού ἔχουν μεγάλους ἡγέτες». Διερωτῶμαι: Γιά ποιόν λόγο ἀγωνιζόμαστε; Ὁ εὔκολος σάκος τοῦ μπόξ ΕΡΤ (πού ἄν καί «συριζέικη» μεταδίδει ἀνελλιπῶς Θεία Λειτουργία, παρελάσεις, ἐκπομπές γιά τήν παράδοση, τήν ἱστορία, τίς Ἔνοπλες Δυνάμεις) κλείνει τίς τρῦπες τῆς τουρκικῆς προπαγάνδας στά σύνορα, καί ἀπό τήν ἄλλη ἐρχόμαστε «ἐμεῖς» (πληθυντικός εὐγενείας) καί ἀνοίγουμε κερκόπορτες στήν Ἀθήνα; Στήν καρδιά τῆς ἐπικράτειας;

Βεβαίως δέν εἶμαι ἀφελής: Ὅταν βλέπω ποῦ δίδει συνεντεύξεις ὁ Τοῦρκος Πρόεδρος ὅταν ἔρχεται στήν Ἀθήνα καί ὅταν διαβάζω τί εἴδους ἐπαίνους ἐπιφύλαξε γιά τίς «ἴσες ἀποστάσεις» ὁ Ἐρντογάν σέ συγκεκριμένα πρόσωπα μέ ἑλληνική καταγωγή στήν δεξίωση πού παρέθεσε πρός τιμήν τοῦ Πρωθυπουργοῦ στήν Κωνσταντινούπολη, καταλαβαίνω ἀπολύτως ὅτι ἡ ὑπόθεση αὐτή εἶναι κάτι πολύ περισσότερο ἀπό ἕνα παιχνίδι καί τά ἀξιοπρόσεκτα κέρδη του. Σκέπτομαι ὅμως καί κάτι ἄλλο: τήν Ἀκροδεξιά στήν πατρίδα μας δέν τήν θεριεύει μόνο τό παλαιό πολιτικό σύστημα μέ τίς ἁμαρτίες του. Τήν Ἀκροδεξιά τήν θεριεύει καί τό σύστημα πού ὑποτίθεται πώς τήν πολεμᾶ. Διότι μή μοῦ πεῖτε: Ὅταν τήν μιά χαρακτηρίζεις τόν Κολοκοτρώνη «gay» καί τήν ἄλλη ἐμφανίζεις τούς Ἕλληνες ὡς ἡττημένους, ἐξαθλιωμένους, πένητες, τί νομίζεις ὅτι θά κάνουν στήν κάλπη αὐτοί πού σέ παρακολουθοῦν καί ἐξαγριώνεις; Θά ψηφίσουν τεχνοκράτες καί πεφωτισμένους; Ἤ ἀκροδεξιούς καί ἐθνικιστές; Καλύτερο campaign manager ἀπό τόν Ἀλητζαλῆ δέν θά μποροῦσε νά βρεῖ ὁ Μιχαλολιάκος!

Κλείνω μέ δύο ἀκόμη σκέψεις: οἱ συχνότητες πού ἐκπέμπουν τά ἑλληνικά ἰδιωτικά κανάλια εἶναι δημόσιες καί ἑλληνικές. Ὄχι ἰδιωτικές καί τουρκικές. Καί ἀκόμη: ὅταν ἔχεις μέσο ἐνημέρωσης στήν κατοχή σου, εἴτε ἰδιώτης εἶσαι εἴτε τό Δημόσιο, πρέπει ἐκτός ἀπό τό κέρδος νά ἀναλογίζεσαι τί θά ἀφήσεις πίσω σου. Τό ἀποτύπωμά σου. Ὁ Λαμπράκης ἄφησε τό Μέγαρο Μουσικῆς ἔστω καί ἄν αὐτό κατασκευάστηκε μέ χρήματα τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ –ἐκεῖνος τό ὁραματίστηκε. Ἡ ΕΡΤ ἀντί τηλεπαιχνιδιῶν κάνει σέ βάθος χρόνου συμπαραγωγές κινηματογραφικῶν ταινιῶν. Ὁ «Θίασος» τοῦ Ἀγγελόπουλου πού βραβεύτηκε χθές ὡς μία ἀπό τίς καλύτερες εὐρωπαϊκές ταινίες ever καί τό «Ταξίδι στά Κύθηρα» ἦταν συμπαραγωγές στίς ὁποῖες μετεῖχε καί ἡ δημόσια τηλεόραση! Ἡ ὑστεροφημία μηντιαρχῶν πού ἐνεπλάκησαν μέ σοβαρότητα κατά κοινή ὁμολογία γιά χρόνια στήν ἰδιωτική μας τηλεόραση ποιά θά εἶναι; Ἕνας Ἀλητζαλῆ;

Απόψεις

Θά ἀφήσουμε τήν Κύπρο μόνη;

Εφημερίς Εστία
Ἡ ἀξία τῆς συμπαγοῦς στάσεως καί τοῦ διπλοῦ βέτο

Ὁ καλύτερος σύμμαχος

Μανώλης Κοττάκης
ΣΚΗΝΗ ΠΡΩΤΗ θερινή, κατά τήν διάρκεια τῶν μακρόσυρτων διακοπῶν τοῦ Ἀλέξη Τσίπρα σέ κάποιο νησί τοῦ Αἰγαίου

Ἅλμα 12 μονάδων στήν ψηφιακή διακυβέρνηση

Εφημερίς Εστία
ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ θετική εἶναι ἡ πορεία τῆς Ἑλλάδος ἀναφορικῶς πρός τήν ἠλεκτρονική διακυβέρνηση…

Τά σινεμά εἶναι πολιτισμός, ὄχι βάρος

Δημήτρης Καπράνος
Λατρεύω τό σινεμά

Σάββατον, 24 Σεπτεμβρίου 1960

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ