ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 3 Μαρτίου 1925

-Λοιπόν, κύριοι –ἀπεφάνθη ὁ τρομερός μισέλλην– ἡ Καθαρά λεγομένη Δευτέρα εἶνε τό σύμβολον τῆς ἀντιλήψεως, τήν ὁποίαν ἔχει ὁ νεώτερος Ἕλλην περί καθαριότητος. Ὠνόμασε «καθαράν» τήν βρωμωτέραν ἡμέραν τοῦ ἔτους!

-Μή βλασφημεῖτε, κύριε, κατά τῶν ἱερῶν καί τῶν ὁσίων! Τοῦ εἶπαν.

-Δέν βλασφημῶ, κύριοι, κατά τῶν ἱερῶν καί τῶν ὁσίων! διεμαρτυρήθη. Βλασφημῶ κατά τοῦ σκόρδου, τοῦ κρεμμυδιοῦ, τοῦ ταραμᾶ καί ὅλων τῶν τελετουργικῶν ἁγιασμάτων τοῦ παντοπωλείου, μέ τά ὁποῖα καταγίνεται νά ἐξαγνίσῃ τήν ψυχήν του, ὁ λαμπρός Ἕλλην. Βλασφημῶ κατά τῶν πολυχρώμων βδελυρῶν κουρελιῶν, τά ὁποῖα καλύπτουν τήν ἄσφαλτον καί τά πεζοδρόμια τῆς πρωτευούσης, λείψανα τῆς ἀποκρηάτικης βακχείας, κατά τήν «καθαράν» αὐτήν ἡμέραν. Βλασφημῶ κατά τῶν φρικτῶν ποτηριῶν, πιάτων καί πετσετῶν, τῶν ἐξοχικῶν κέντρων. Βλασφημῶ κατά τῆς φρικτῆς ἀνθήσεως, ἡ ὁποία ἐκάλυψεν, ἀπό χθές τό πρωί τούς κάμπους καί τά βουνά τῆς Ἀττικῆς.

-Ποίαν ἄνθησιν ἐννοεῖτε, κύριε;

-Ἐννοῶ τίς σπασμένες μποτίλιες, τούς ξεκοιλιασμένους τενεκέδες τῶν κονσερβῶν, τά σκορδόφυλλα καί τά μαρουλόφυλλα, τά ἐλαιοκούκουτσα καί τά πορτοκαλόφλουδα, τά λαδωμένα στρατσόχαρτα καί τίς λιγδιασμένες ἐφημερίδες, ὅλα τά ἀνέλπιστα αὐτά ἄνθη, τά ὁποῖα εἶνε ὑποχρεωμένος νά δρέψῃ κανείς εἰς ἕνα ἐξοχικόν περίπατον, ἐκεῖ ποῦ ἐφύετο ἄλλοτε τό θυμάρι, καί ἡ κυκλαμιά. Αὐτά βλασφημῶ, κύριε. Καί βλασφημῶ ἀκόμη τόν πατέρα μου, ὁ ὁποῖος μέ ἐγέννησε μέ μύτην διά νά τήν περιφέρω, κατά τήν Καθαράν Δευτέραν, ἐν μέσῳ τῆς οἰκουμενικῆς αὐτῆς καθαριότητος.

-Ἐτελειώσατε τό βλασφημολόγιόν σας, κύριε;

-Δέν τό ἐτελείωσα ἀκόμη. Βλασφημῶ ἀκόμη ὅλα τά μουντζουρωμένα μοῦτρα, ὅλα τά ἄπλυτα πρόσωπα – ποῦ καιρός νά πλυθῇ κανείς μεταξύ Ἀποκρηᾶς καί Σαρακοστῆς, κατά τό εὐλαβές αὐτό εἰκοσιτετράωρον;–ὅλα τά φρικτά χνῶτα, μέ τά ὁποῖα ὁ χριστιανός ὀρθόδοξος καί ζηλωτής τῶν πατριῶν Ἕλλην εἰσέρχεται εἰς τήν περίοδον τοῦ ψυχικοῦ ἁγνισμοῦ, χειραγωγούμενος ἀπό τόν μπακαλόγαττον. Αὐτά βλασφημῶ, κύριοι, καί τήν ἀντίληψιν τοῦ νεωτέρου Ἕλληνος περί καθαριότητος.

Καί ὁ τρομερός μισέλλην ἐπρόσθεσεν.

-Ἐάν θέλετε νά λάβετε, κύριοι, μίαν ἰδέαν τῆς ἀντιλήψεως αὐτῆς δέν ἔχετε παρά νά σταματήσετε εἰς τήν Καθαράν Δευτέραν. Ἡ βρωμερωτέρα ἡμέρα τοῦ χρόνου ὠνομάσθη ἀπό τήν νεοελληνικήν συνείδησιν καθαρά. Φαντάζεσθε πλέον τί εἶνε ὅλες ᾑ ἄλλες, ποῦ δέν εἶνε καθαρές.

Κανείς ὅμως ἀπό τούς ἀκροατάς του δέν ἐπείσθη, ὅτι ἡ Καθαρά Δευτέρα δέν δικαιολογεῖ τόν τίτλον της καί τό ὄνομά της. Καί τοῦ ἐφύσηξαν ὅλοι κατά πρόσωπον τήν περιφρόνησίν των καί τήν ἀρωματισμένην ἀπό τριπλοῦν ἐλιξίριον σκόρδου ἀναπνοήν των.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.