ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

ΚΑΠΕΛΛΑ ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΙΑ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 12 Ἰουλίου 1924

Ἕνας σοφός ἄνθρωπος μοῦ ἔδωκε κάποτε, μεταξύ ἄλλων συμβούλων, πού θά ἠμποροῦσαν ν’ ἀποτελέσουν ἕνα περίεργον καί ταυτοχρόνως πολύτιμον Δεκάλογον, τῆς ἑξῆς:

-Μή τρέχῃς ποτέ πίσω ἀπό τό καπέλλο σου, ὅταν σοῦ τό πάρῃ ὁ ἄνεμος.

-Γιατί; τόν ἐρώτησα.

-Διότι, ἁπλούστατα –μοῦ ἀπήντησε– θά βρεθῇ πάντοτε κάποιος ἠλίθιος νά τό πιάσῃ καί νά σοῦ τό παραδώσῃ.

Ἔκτοτε, ποτέ δέν τρέχω πίσω ἀπό τό δραπετεῦον καπέλλο μου. Πρῶτον, διότι εἶνε κωμικῶς ἀναξιοπρεπές γιά ἕναν ἄνθρωπον νά κυνηγᾶ ἕνα καπέλλο μέ τά διάφορα τσαλίμια, ποῦ τοῦ ἐπιβάλλει ἡ σατανικότης τοῦ δραπέτου καί δεύτερον, διότι ἡ ταχύτης, μέ τήν ὁποίαν διατρέχει τό διάστημα ὁ ἄνεμος καί ὅλα τά ἀνεμοφόρητα ἀντικείμενα, δέν ἠμπορεῖ, βέβαια νά παραβληθῇ μέ τήν ταχύτητα, ποῦ ἠμπορεῖ ν’ ἀναπτύξῃ ὁ ἄνθρωπος, ἀκόμη καί ὅταν κινδυνεύῃ τό πολύτιμον κάλυμμά του. Καί ἄν ὑπάρχουν ἀκόμη μερικοί, ποῦ ἀποφασίζουν ν’ ἀποδυθοῦν εἰς τόν ἄνισον αὐτόν ἀγῶνα, τό κάμνουν ὄχι ἀπό τήν φιλοδοξίαν νά συναγωνισθοῦν τόν ἄνεμον, ἀλλά μέ τήν ἐλπίδα, ὅτι κάπου θά προσαράξῃ, τέλος, κατά τόν παράφρονα δρόμον μου, τό αἰφνίδιον σκάφος καί θά ζωγρηθῇ ἀδόξως. Ἀλλά κυρίως δέν τρέχω ποτέ πίσω ἀπό τό δραπευτεῦον καπέλλο –καί ἕνας Θεός γνωρίζῃ πόσες φορές μοῦ ἐδραπέτευσεν– διότι, κατόπιν τῆς συμβουλῆς τοῦ σοφοῦ μου φίλου, εἶμαι βέβαιος πάντοτε, ὅτι θά εὑρεθῇ ὁ ἠλίθιος, ποῦ θά ἀναλάβῃ τήν εὐγενῆ φροντίδα νά τό συλλάβῃ καί νά μοῦ τό παραδώσῃ. Καί, ὁμολογουμένως, εὑρέθη πάντοτε.

Χθές τό πρωί πάλιν ἔλαβα νέαν ἀπόδειξιν τῆς περιεργοτάτης αὐτῆς ἀληθείας. Ἕνα ψαθάκι, κινούμενον μέ τήν ταχύτητα τοῦ μελτεμιοῦ, ἀνήρχετο ὁλοταχῶς ἐπί τοῦ πεζοδρομίου τῆς ὁδοῦ Σταδίου, παρακάμπτον, μέ μοναδικήν ναυτικήν δεξιότητα, τούς σκοπέλους καί τάς ὑφάλους τῆς πορείας του. Κανείς δέν ἔτρεχεν ἀποπίσω του, ἐνῷ συνήθως, ὅταν βλέπῃ κανείς ψαθάκι ἀφηνιασμένον, εἶνε ἀδύνατον νά μῇ ἰδῇ ἐπί τά ἴχνη του καί ἕνα ἀφηνιασμένον ἄνθρωπον. Ἦτο ἀδέσποτον, λοιπόν, τό ψαθάκι; Ἤ εἶχεν ἐγκαταλειφθῇ σκληρότατα ἀπό τόν κύριόν του; Μυστήριον! Ἐπί τέλους, εὑρέθη ὁ κανονικός ἠλίθιος. Ὅταν τό ψαθάκι ἦλθεν εἰς τήν ἐφαπτομένην του, ἔσκυψε, τό συνέλαβε καί τό ἀνύψωσεν εὐλαβῶς ἀπό τήν γῆν. Μετά τήν καλήν του ὅμως αὐτήν πρᾶξιν, εὑρέθη εἰς στενόχωρον θέσιν. Τί νά τό κάμῃ τό ξένον ψαθάκι; Μέ ἕνα ψαθάκι εἰς τήν κεφαλήν του καί ἕνα ἄλλο εἰς τό χέρι, εἶχε ἀρχίσει νά κινῇ τήν περιέργειαν τῶν διαβατῶν.

-Ἰδού ἕνας προβλεπτικός ἄνθρωπος! εἶπε κάποιος. Μ’ αὐτό τό μελτέμι, ἐφρόντισε νά ἔχῃ μαζῆ του καί ἕνα ἀμοιβόν κάλυμμα, διά κάθε ἐνδεχόμενον.

Ὁ ἄνθρωπος μέ τά δύο ψαθάκια, ἀφοῦ μέ ἀναγνώρισε καί μ’ ἐχαιρέτισε καί μέ τά δύο, μοῦ εἶπε δυσανασχετῶν:

-Τί νά τόν κάνω τώρα αὐτόν τόν μπελᾶ; Κανένας δέν παρουσιάζεται νά τόν παραλάβῃ! Μοῦ φαίνεται πώς θά τοῦ δώσω πάλι δρόμο!

-Μή βιάζεσαι! τοῦ εἶπα. Ὅπου νἆναι, θά φανῇ ὁ κύριός του.

Πράγματι, σέ λιγάκι, ἐφάνη ἐρχόμενος, μέ ὅλην τήν ἡσυχίαν του ἕνας ἀσκεπής ἄνθρωπος. Ἐγνώριζε, φαίνεται, καί αὐτός τόν κανόνα, καί δέν ἦτο καθόλου ἀνήσυχος διά τήν τύχην τοῦ καπέλλου του. Ἀφοῦ τό παρέλαβε, μέ τάς τυπικάς εὐχαριστήσεις, ὁ ἄλλος τοῦ εἶπε:

-Βλέπω, ὅτι δέν ἀνησυχήσατε καί πολύ, κύριε. Καί ὅμως, λιγάκι ἔλειψε νά παραδώσω καί πάλιν τό ψαθάκι σας στά φτερά τοῦ ἀνέμου.

Ἐκεῖνος ἐχαμογέλασεν ἀπαθέστατα.

-Αὐτό δέ θά εἶχε καμμίαν σημασίαν! εἶπε. Θά βρισκότανε πάντοτε παραπέρα ἕνας ἄλλος νά τό σηκώσῃ.

Ἀλλά, διατί, λοιπόν, οἱ ἄνθρωποι ἔχουν τήν παράδοξον αὐτήν ναυαγοσωστικήν εὐγένειαν; Ἐκ σεβασμοῦ, ἄραγε πρός τό κάλυμμα τῆς ἀνθρωπίνης κεφαλῆς, τό ὁποῖον συνείθισαν νά θεωροῦν ἱερόν, ἀνεξαρτήτως τῆς κεφαλῆς, τήν ὁποίαν καλύπτει; Πιθανόν νά συμβαίνῃ καί τοῦτο. Κάτω ἀπό ἕνα καπέλλο τελοῦνται συνήθως τά παραδοξότερα τῶν πραγμάτων.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.