ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

H ΜΟΙΡΑ ΤΟΥ ΔΟΝ-ΚΙΧΩΤΗ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 21 Ἰουνίου 1925

Κἄποιος ἀναγνώστης μοῦ γράφει ἀπό τό Ἀμαρούσιον: «Πρό ἕξη ἑβδομάδων ἐπέστρεψα ἐκ Γερμανίας, κατόπιν ἑξαετοῦς ἀπουσίας μου. Μόλις ἐμπῆκα στόν Ἠλεκτρικόν, ἦσαν μόνον δύο θέσεις ἄδειες. Κατόπιν μοῦ ἤρχετο ἕνα ζεῦγος. Ἐκεῖνος ἐφαίνετο ὑγιέστατος. Ἐκείνη, πολύ χλωμή, ἐφαίνετο νά ὑποφέρῃ. Βλέπων, μετ’ ἐκπλήξεως, τόν ἐν λόγῳ κύριον νά κάθεται φαρδύς-πλατύς στήν μόνην κενήν θέσιν καί νά ἀφίνῃ τήν συνοδόν του ὀρθίαν, ὑπέθεσα, ὅτι δέν ἐπρόκειτο περί ζεύγους καί ἀμέσως, εὐγενῶς φερόμενος, παρεχώρησα τήν θέσιν μου εἰς τήν κυρίαν. Ἐκείνη ἐκάθησεν, ἀφοῦ εὐγενέστατα μέ εὐχαρίστησε. Ἔξαφνα ὅμως βλέπω τόν κύριον μπροστά μου ὄρθιον νά πνέῃ μένεα ἐναντίον μου. Καί νά μοῦ λέγῃ: «Κύριε, ἐφ’ ὅσον βλέπετε, ὅτι ἡ κυρία ἔχει καβαλιέρον, πῶς τολμᾶτε νά τῆς παραχωρήσετε τήν θέσιν σας;» -«Κύριε, τοῦ ἀπήντησα, ἀπορῶ πῶς τολμᾶτε ἐσεῖς νά αὐτονομάζεσθε καβαλιέρος, ἀφοῦ μᾶλλον κάποιο ὄνομα τετραπόδου θά σᾶς πήγαινε καλλίτερα». Ἡ ἀλήθεια εἶνε, ὅτι παρεσύρθην, ἀλλά…»

Ὁ ἱπποτικώτατος ἐπιστολογράφος μου ἀποφεύγει νά μοῦ ἐξιστορήσῃ τί ἐπηκολούθησε. Φαντάζομαι, ὅμως, ὅτι θά ἐπλήρωσεν ἀκριβά τόν παράκαιρον ἱπποτισμόν του. Πολύ δικαίως! Ἄνθρωπος κοσμογυρισμένος, ὅπως αὐτός, ἔπρεπε νά γνωρίζῃ μερικά πράγματα. Ὑποτίθεται, τοὐλάχιστον, ὅτι θά ἔπρεπε νά μήν ἀγνοῇ τήν τραγωδίαν τοῦ Δόν Κιχώτη. Καί θά ἔπρεπεν, ἑπομένως, νά εἶχε συνετισθῇ ἀπό τό θλιβερόν παράδειγμα τοῦ Μαγχησίου Ἱππότου. Διότι γι’ αὐτό ἀκριβῶς ὑπάρχουν τά μεγάλα παραδείγματα τῆς Ἱστορίας καί τῆς Τέχνης. Γιά νά ἐπωφελούμεθα ἀπ’ αὐτά. Διαφορετικά δέν θά εἶχαν λόγον ὑπάρξεως.

Ποία ὑπῆρξεν ἡ ἀφορμή τῶν φρικτῶν περιπετειῶν τοῦ ἥρωος τοῦ Θερβάντες; Εἶνε ἀνάγκη, λοιπόν, νά ὑπενθυμίσωμεν πράγματα τόσον γνωστά εἰς τόν ἐπιστολογράφον; Ἁπλούστατα, ὁ τραγικός αὐτός ἄνθρωπος εἶχε τήν ἀφροσύνην νά ἐξασκήσῃ ἱπποτισμόν, εἰς μίαν ἐποχήν, ποῦ ὁ ἱπποτισμός εἶχεν ἀποθάνει. Εἰς τόν αἰῶνα τῶν Σάντσο-Πάντσα ἐπέμενε νά παραστήνῃ τόν «ἄφοβον καί ἄψογον ἱππότην» περασμένων χρόνων.

Καί τήν ἔπαθε. Κατήντησε νά ἱππεύῃ ἕναν ἀχαμνόοντα, νά πολεμᾷμέ τούς ἀνεμομύλους καί νά θυσιάζεται διά μίαν φανταστικήν Ντουλτσινέαν, ἡ ὁποία δέν συνεκινεῖτο καθόλου ἀπό τάς θυσίας του. Ἔτσι τήν παθαίνουν ὅλοι ὅσοι φθάνουν πολύ ἀργά εἰς ἕνα κόσμον πολύ παλαιόν. Ἔτσι τήν παθαίνουν ὅλοι οἱ παράκαιροι ἱππόται. Ἔτσι τήν ἔπαθε καί ὁ ἐκ Γερμανίας καί Ἀμαρουσίου ἐπιστολογράφος.

Εἰς τόν Ἑλληνικόν αἰῶνα τῶν πρακτικῶν ἀνθρώπων ἠθέλησε νά ἐπαναλάβῃ τόν ἱππότην τοῦ ἀντιστοίχου Ἱσπανικοῦ αἰῶνος. Καί προσέφερε τό κάθισμά του εἰς τήν νέαν Ντουλτσινέαν, μέ τήν χειρονομίαν, ποῦ προσφέρουν ἕν ἄνθος. Ἦτον ἑπόμενον ὁ Σάντσο-Πάντσας νά τόν ἀνακαλέσῃ εἰς τήν αἴσθησιν τῆς νέας πραγματικότητος, ὅπως τόν ἀνεκάλεσε. Τό μόνον ποῦ τοῦ ἀπομένει, ἐάν δέν ἐξύπνησεν ἀκόμη ἐντελῶς εἰς τήν ἐποχήν του, εἶνε νά ἱππεύσῃ ἕνα ἀχαμνόοντα καί νά ἐκστρατεύσῃ, μέ τήν σειράν του, κατά τῶν ἀνεμομύλων.

Ἱσπανικοί ἀνεμόμυλοι δέν ὑπάρχουν βεβαίως πλέον. Τούς ἀντικατέστησαν οἱ κυλινδρόμυλοι τῶν ἀλευροβιομηχάνων μας, οἱ ὁποῖοι ἀλέθουν σίτον καί ἑκατομμύρια. Μία ἐκστρατεία κατ’ αὐτῶν θά ὑπερέβαινεν εἰς ματαιότητα κάθε ἱπποτικόν ἡρωισμόν. Ὑπάρχουν ὅμως ἄλλοι ἀνεμόμυλοι εἰς τήν Ἀθηναϊκήν ἐξοχήν, ποῦ ἔχουν ὅλην τήν γραφικότητα τῶν Ἱσπανικῶν. Εἶνε αἱ ἀνεμοαντλίαι τοῦ νέου συστήματος, ποῦ σκορπίζουν τήν ποίησίν των εἰς τάς ἀγροτικάς ἐπαύλεις τῆς Κηφισσιᾶς, τῆς Καλλιθέας, τῶν Φαλήρων. Ἄς ἱππεύσῃ λοιπόν τόν ἀχαμνόοντά του καί ἄς ἐκστρατεύσῃ κατ’ αὐτῶν. Ἐάν δέν εὑρεθῇ ἕνας νέος Θερβάντες διά νά διηγηθῇ τήν τραγικήν του δόξαν, ὁπωσδήποτε ὑπάρχει ἡ ἐλπίς νά ἀποτελέσῃ ἕνα εὐχάριστον «νούμερο» ἐπιθεωρήσεως.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!