ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 6 Σεπτεμβρίου 1925

Ἐδιάβαζα, σήμερον, εἰς μίαν γαλλικήν ἐφημερίδα, κάποιο φιλοσοφικόν ἄρθρον. Ὁ συγγραφεύς του ἐξήταζε, διά χιλιοστήν φοράν, ἕνα παλαιόν θέμα. Ἐάν δηλαδή ἡ ἐπιστήμη κάνει τούς ἀνθρώπους καλυτέρους, ἀγαθωτέρους, περισσότερον ἀνθρώπους, ἐπί τέλους. Καί τό συμπέρασμά του, ἕνα συμπέρασμα στηριζόμενον ἐπί ἱστορικῶν παρατηρήσεων καί συγκρίσεων, ἦτο ὅτι ἡ γνῶσις καί ἡ μάθησις δέν ἀλλάζουν καθόλου τόν ἄνθρωπον. Μπορεῖ νά τόν κάνουν σοφώτερον, ὄχι ὅμως καί καλύτερον.

Τό πρᾶγμα ἄλλως τε εἶναι τόσον ἁπλοῦν, ὥστε δέν χρειάζεται καί πολλή σοφία γιά νά τό καταλάβει κανείς. Ἐάν ἡ πρόοδος τῶν ἐπιστημῶν ἔκαμνε καλυτέρους τούς ἀνθρώπους, τότε ὁ κόσμος, ἐπί τῶν ἡμέρων μας, θά ἔπρεπε νά κατοικεῖται ἀπό ἀγγέλους. Καί ὅμως ποτέ ὁ Διάβολος δέν εἶχε τόσους ὑπηκόους ἐπί τῆς γῆς, ὅσους ἔχει σήμερον.

Ἀπό τά ἐπιχειρήματα ὅμως πού ἐπικαλεῖται ὁ συγγραφεύς τοῦ ἄρθρου αὐτοῦ ὑπέρ τῆς γνώμης του, μοῦ ἀρέσει ἐξαιρετικά τό ἑξῆς: Λέγουν – παρατηρεῖ– ὅτι οἱ ἀστρονόμοι γενικῶς εἶναι ἄνθρωποι ἀγαθοί, πρᾶοι καί μετριόφρονες. Γιατί; Διότι ἀντικρύζουν διαρκῶς τό θέαμα τοῦ ἀπείρως μεγάλου, εἰς τήν κίνησιν τῶν κόσμων, καί, βλέποντες πόσον ἀσήμαντον θέσιν κατέχει ὁ ἄνθρωπος –καί οἱ ἴδιοι ἑπομένως– εἰς τό Διάστημα, χάνουν κάθε ματαίαν ὑπερηφάνειαν, ἀντιλαμβάνονται τήν ματαιότητα τῶν ἀνθρωπίνων, ἐννοοῦν πόσον ἀστεῖα εἶναι τά πάθη καί τά μίση μεταξύ τῶν ἀνθρώπων καί γίνονται γενικῶς καλύτεροι καί ἀγαθώτεροι.

Καί ὁ συγγραφεύς ἐξακολουθεῖ. Ἀντιθέτως λοιπόν, οἱ μικροβιολόγοι, οἱ ἀντικρύζοντες καθημερινῶς τό ἀπείρως μικρόν, εἰς τόν κόσμον τῶν μικροβίων, καί βλέποντες πόσον ἀνώτερος καί μεγαλύτερος εἶναι ὁ ἄνθρωπος –ἑπομένως καί οἱ ἴδιοι–ἀπέναντι ἑνός μικροβίου, θά ἔπρεπε νά εἶναι ἄνθρωποι ὑπερόπται, ἀκατάδεκτοι, σκληροί καί, ἑπομένως, μέ μίαν λέξιν ἀνυπόφοροι.

Ἀλλά ποῖος –ἐρωτᾶ τελειώνων τό ἄρθρον του– μπορεῖ νά ὑποστηρίξη σοβαρῶς ἕνα τέτοιο πρᾶγμα; Ἀστρονόμοι καί μικροβιολόγοι εἶναι ὅ,τι τούς ἔκαμεν ἡ Φύσις. Καί ἕνας ἀμαθής ψαρᾶς μπορεῖ νά τούς βάλη κάτω, καί τούς μέν καί τούς δέ, εἰς καλωσύνην, εὐγένειαν καί ἀνθρωπισμόν.

Ἰδού κάτι πού θά ἔπρεπε νά τό χωνέψωμεν, ἐπί τέλους. Οἱ ἄνθρωποι συνήθως ἔχουν τήν ἀφέλειαν νά λένε στά παιδιά τους:

– Παιδί μου, κοίταξε νά μάθης γράμματα γιά νά γίνης καλός ἄνθρωπος!

Καί περιμένουν ἀπό τά γράμματα νά κάμουν τό θαῦμα των, ἀδιαφοροῦντες γιά ὅλα τά ἄλλα.

– Μήν κοιτᾶς ἐμένα πῶς κατήντησα! ἔλεγε πρό ἐτῶν πρός τό παιδί του ἕνας λωποδύτης, ὁδηγούμενος εἰς τήν φυλακήν. Ἐμένα οἱ γονεῖς μου δέν μέ μάθανε γράμματα καί ἔγινα ὅ,τι ἔγινα. Γι’ αὐτό, παιδί μου, σοῦ λέω ἐσένα, καθημερινῶς, νά μάθεις γράμματα καί νά πηγαίνεις τακτικά στό σχολεῖο σου.

Ὁ υἱός τοῦ λωποδύτου, πού ἔμαθε γράμματα, δέν ἔγινεν λωποδύτης. Ἔγινε διαρρήκτης.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.