ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἐξουθενωμένοι πρός τό νῆμα

Η ΕΛΛΑΣ τερματίζει τό τρίτο πρόγραμμα δημοσιονομικῆς ἐξυγίανσης ἐξουθενωμένη καί κατά τήν γνώμη μου ἐκτεθειμένη (ἀκόμη) σέ μεγάλους κινδύνους.

Οἱ οἰωνοί δέν φαντάζουν καλοί. Τά φορολογικά ἔσοδα ἐμφανίζουν κάμψη συγκριτικά μέ τό 2017 γιά πρώτη φορά –εἰδικῶς ὁ ΦΠΑ– καί ὁ Τσακαλῶτος ἀνησυχεῖ. Τά ἕτοιμα μέ τά ὁποῖα κατάφερε νά βγάλει ὁ κόσμος τήν κρίση ἐπί ὀκτώ χρόνια σώνονται. Καί τά κατατεθειμένα καί αὐτά πού εἶναι στό μαξιλάρι. Ἐπενδύσεις μεγάλες δέν φαίνονται. Καί χρειαζόμαστε 100 δισ. εὐρώ οἱ εἰδικοί.

Οἱ τράπεζες ἐπίσης δέν εἶναι στά πολύ-πολύ καλά τους. Ὁ Ντράγκι δέν μᾶς ἔδωσε ποσοτική χαλάρωση καί δέν παρέτεινε τήν ἰσχύ τοῦ waiver γιά τό μέλλον. Τό δεύτερο ἑξάμηνο τοῦ 2019 ὅταν θά κριθεῖ ἡ ἀνάγκη νέας ἀνακεφαλαιοποίησης ἤ ὄχι θά ἀντιμετωπίσουν –ἀντιμετωπίσουμε– νέες προκλήσεις. Ἡ ὅποια ἀνάπτυξη βασίζεται στούς δημοσίους ὑπαλλήλους, στούς συνταξιούχους καί σέ τμῆμα τῶν ἰδιωτικῶν ὑπαλλήλων πού καταναλώνουν, σύν τό μαῦρο χρῆμα.

Καί τό χειρότερο: Ἤρκεσε ἡ πυρκαϊά τῆς Ἀνατολικῆς Ἀττικῆς γιά νά φανεῖ πόσο ἀποδιοργανωμένος εἶναι ὁ κρατικός μηχανισμός μετά ἀπό ὀκτώ χρόνια μνημονίων. Στήν καλύτερη –ὑποτίθεται– στιγμή μας μοιάζουμε ὅλοι, κυβέρνηση, πολιτικό σύστημα, κρατικός μηχανισμός, τράπεζες, φοροεισπρακτικός μηχανισμός, ΜΜΕ ἐξουθενωμένοι. Χωρίς δυνάμεις, χωρίς φαντασία, χωρίς νέες ἰδέες. Ὅπως ὁ ἐρασιτέχνης ἀπροπόνητος δρομέας τοῦ μαραθωνίου πού αἰσθάνεται βαρειά τά πόδια του στό τελευταῖο χιλιόμετρο καί πασχίζει νά καταφέρει νά φθάσει στό Παναθηναϊκό Στάδιο γιά νά τερματίσει.

Θά μπορέσουμε ἄραγε νά κόψουμε τό νῆμα; Θά βγοῦμε ἀπό τό τοῦννελ μετά ἀπό τόσα χρόνια συλλογικῆς ὑπερπροσπάθειας; Εἰλικρινά δέν ἔχω νά σᾶς δώσω ἀπάντηση. Τέτοια ἐποχή ἄλλωστε ἀδειάζουν οἱ μπαταρίες μας καί χρειάζονται ἐπαναφόρτιση. Θά σᾶς ἐξομολογηθῶ ὅμως ποιός εἶναι ὁ φόβος μου. Εἴμαστε ὅλοι μέ λυμένα τά ζωνάρια. Μέ τήν βεβαιότητα ὅτι πέρασε ἡ μπόρα ὁριστικά, ἀπομακρύνθηκε ὁ κίνδυνος καί τά δύσκολα εἶναι πίσω, ὅλοι συμπεριφερόμαστε σά νά ἦταν χθές. Μίση, πάθη, παροχές, ἀπαιτήσεις, αὐξήσεις, διορισμοί, τακτοποιήσεις, καταγγελίες, σκάνδαλα. Σά νά μήν πέρασε μιά μέρα. Σά νά μήν καταλάβαμε τί μᾶς συνέβη. Ἐνῶ οἱ ἀριθμοί δείχνουν πώς ξεμένουμε ἀπό οἰκονομικές δυνάμεις στήν τελική εὐθεῖα τῆς ἀπαλλαγῆς ἀπό τά μνημόνια, ἐμεῖς δείχνουμε ὅτι ἔχουμε ἀστείρευτες δυνάμεις γιά ἀντιπαράθεση, διχασμό, καβγᾶ, φωνές. Ὅλοι δίνουν ραντεβού στά γουναράδικα τοῦ Σεπτεμβρίου ὅπου ὑπόσχονται πώς ἐκεῖ θά πουλήσουν ἀκριβά τό τομάρι τους. Ἀρκετοί προβάλλουν μία νέα ἀπαίτηση: νά μισῶ, νά μισοῦμε. Οἱ μέν νά μισοῦμε τούς ἄθεους, τούς συριζαίους, τούς «ἄπλυτους», τούς προδότες. Οἱ δέ νά μισοῦν τούς «φιλελέδες», τούς πλουτοκράτες, τούς διαπλεκόμενους.

Θά ἀπογοητεύσω πολλούς: Εἰς ὅ,τι μέ ἀφορᾶ καί γιά ὅποια ἀξία ἔχει ἡ γνώμη βεβαίως –ἄς μήν μεγαλοπιανόμαστε– δέν δύναμαι νά παίξω σέ αὐτό τό ἔργο. Ὄχι μόνο διότι στά νιάτα μου ὑπῆρξα φανατικός καί πιστεύω ὅτι ὁ φανατισμός εἶναι ὁ πατέρας τῆς μετριοπάθειας. Ἄν δέν ἔχεις ὑπάρξει φανατικός, δέν καταλαβαίνεις τήν σημασία τοῦ νά εἶσαι μετριοπαθής. Δέν δύναμαι, γιατί ἀργά τά βράδυα ὅταν γυρίζω στό σπίτι καί ἀπολαμβάνω τήν σιωπή μετά τό βουητό τῆς μέρας ἀκούω μέ εὐκρίνεια, μεγάλη εὐκρίνεια, τά σανίδια τοῦ τόπου νά τρίζουν. Συνεχίζουμε νά περπατᾶμε πάνω σέ σάπια σανίδια, ἀλλά προκλητικά τό ἀγνοοῦμε. Μακάρι νά κάνω λάθος. Μακάρι…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.