ΕΑΝ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΩΡΑΝΘΗ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 10 Ἀπριλίου 1919

Τί εἶνε, τέλος πάντων, αὐτό τό ζήτημα τοῦ ἅλατος, ποῦ ἀνεκινήθη πάλιν τώρα τελευταῖα; Αὐτό δέν εἶνε πλέον ζήτημα ἐθνικῆς οἰκονομίας καί ζήτημα μαγειρείου ἁπλῶς. Εἶνε ζήτημα-σύμβολον. Ἡ Ἑλλάς, ἡ περιβρεχομένη ἀπό θάλασσαν, ἡ Ἑλλάς, ποῦ θά ἠμποροῦσε ν’ ἁλατίσῃ ὁλόκληρον τόν κόσμον καί νά τόν κάμῃ παστόν, εἰσάγει τό ἅλας της ἀπό τό Ἐξωτερικόν. Ἐάν τῆς κλείσουν τῇς πόρτες τῶν ξένων ἁλυκῶν, ὅπως συνέβη ἐσχάτως μέ τόν Ἀποκλεισμόν καί τόν Πόλεμον, ἡ Ἑλλάς κινδυνεύει ν’ ἀποθάνῃ ἀπό ἔλειψιν ἅλατος. Καί ἦλθε, πράγματι, καποια στιγμή, κατά τήν ὁποίαν ἁλάτι ἐζητούσαμεν καί ἁλάτι δέν εὑρίσκαμεν. Καί ἡ Αἰσχροκέρδεια μᾶς τό ἐπουλοῦσεν, ἐν κρυπτῷ καί παραβύστῳ, μέ τό δράμι. Καί παρῆλθεν ὁ Ἀποκλεισμός καί ἔληξεν ὁ Πόλεμος, καί τό ἁλάτι τό πληρώνομεν ὡς σπάνιον Εὐρωπαϊκόν εἶδος. Καί ἡ θάλασσα, ἡ ἀπέραντος καί μεγάλη, μᾶς παρακαλεῖ νά τήν τρυγήσωμεν ἐμπρός στά πόδια μας.

Ἰδού ἕνα ἀπό τά τρισμέγιστα νεοελληνικά μυστήρια. Ἐπροωδεύσαμεν, ἐπλουτήσαμεν, ἐμεγαλώσαμεν, ἐδημιουργήσαμεν βιομηχανίας, κάμνωμεν ἐξαγωγήν Ἑλληνικῶν προϊόντων, κατασκευάζομεν καί ψαθάκια ἀκόμη καί ὀμπρέλλες, φέρνοντες τάς πρώτας ὕλας ἀπό τό Ἐξωτερικόν. Καί μόνον διά τό ἁλάτι συνέβη ὥστε νά μήν ὑπάρχῃ ἡ «πρώτη ὕλη» εἰς τήν Ἑλλάδα, ἡ πρώτη ὕλη ποῦ εἶνε καί ἡ τελευταία καί τό σύνολον.

Καί συνέβη νά ἔχωμεν μέν ὀμπρέλλες ἐγχωρίου βιομηχανίας, νά μήν ἔχωμεν δέ ἁλάτι ἐγχωρίου παραγωγῆς ἱκανόν ὅπως αἰσθῶμεν. Καί νά τό φέρνωμεν ἀπέξω. Καί δέν συνέβη ἀκόμη νά φέρνωμεν καί τήν σταφίδα μας ἀπό τήν Ἀγγλίαν, μολονότι ἐφέραμεν καί ἀπό τό εἶδος αὐτό ἐξ Ἱσπανίας.

Τό πρᾶγμα δέν ἠμπορεῖ νά ἐξηγηθῇ διαφορετικά, παρά μέ τήν ὑπόθεσιν ὅτι τό Ἑλληνικόν Κράτος, ἀντιπροσωπευόμενον ἀπό Κυβερνήσεις ἑνός αἰῶνος ἕως τώρα, τρέφει ἰδιαιτέραν ἀντιπάθειαν πρός τό ἐγχώριον ἅλας. Κἄποτε εἰς τήν Βουλήν τῶν Ἑλλήνων παρουσιάσθη κἄποια ἀναφορά μιᾶς ὁμάδος Μεσολογγιτῶν, ἡ ὁποία ἔλεγε περίπου τά ἑξῆς: «Εἰς τόν τόπον μας, κύριον Κράτος, ὑπάρχουν αὐτόπηκτα ἅλατα, τά ὁποῖα ἀπό φόβον καταχρήσεως εἰς βάρος τοῦ Μονοπωλίου ἔχεις βάλει στρατιωτικήν δύναμιν καί τά καταστρέφει μόλις πήξουν. Λοιπόν τό ἅλας αὐτό, ἀντί νά τό καταστρέφῃς καί νά ἀπασχολῇς καί στρατιωτικήν δύναμιν διά τήν καταστροφήν του, προσφερόμεθα ἐμεῖς νά τό ἐκμεταλλευθῶμεν καί νά τό προσφέρωμεν εἰς τό Μονοπώλιόν σου μέ ἐκτάκτως συμφέρουσαν τιμήν. Δέχεσαι;». Ἡ ἀναφορά ἔπεσεν ὡς βόμβα εἰς τήν Βουλήν. Ὁ κ. Γούναρης, ὑπουργός τήν ἐποχήν ἐκείνην, ἄν δέν ἀπατῶμαι, ἐτράβηξε τά μαλλιά του.

– Πῶς; Ἔχομεν ἁλάτι καί τό καταστρέφομεν; Αὐτό εἶνε πρωτάκουστον! Θά στείλω ἀμέσως Ἐπιτροπήν. Θά μεταβῶ καί ὁ ἴδιος ἐπί τόπου…

Καί ἡ Βουλή ἡσύχασε. Καί ὁ κ. Γούναρης ἐπίσης. Καί ὅλοι ἐμεῖς οἱ ἄλλοι ὁμοίως.

Εἰς τήν Πολιτείαν τῶν Ἀβδήρων παρόμοιον ἀριστούργημα χάριτος καί εὐθυμίας δέν ἀναφέρεται κανένα. Ἄν ὑπῆρχε, θά ἦτο Ἀβδηριτικόν σύμβολον ἀσυγκρίτως λαμπρότερον, ἀπό τό σύμβολον τῶν συναχωμένων λεόντων τῶν δημοσίων κρηνῶν, ποῦ ἔμεινεν εἰς τήν Ἱστορίαν. Ἰδού ὅτι τό ἀπέκτησεν ἡ σύγχρονος Ἑλλάς. Καί ὁ παλαιός ἐκεῖνος ἀφελής ναυτικός, ὁ ὁποῖος, ἀξιωθείς νά γείνῃ εἰσαγγελεύς εἰς τό Ναυτοδικεῖον καί, προπέμπων ἕνα νεκρόν του συνάδελφον, τοῦ ἔλεγε ν’ ἀναγγείλῃ εἰς τόν ἄλλον κόσμον ὅτι αὐτός κατήντησεν εἰσαγγελεύς καί ὁ Τάδε ὑπουργός, διά νά καταλάβουν καί ἐκεῖ ἐπάνω πῶς πηγαίνει τό Ρωμαίϊκο, δέν εἶχε προσφέρει καί αὐτός κανένα ἐξαιρετικόν σύμβολον. Θά ἠμποροῦσε νά δώσῃ ἕνα ἄλλο λαμπρότερον: «Πές, φίλε μου, ἐκεῖ ποῦ πᾷς ὅτι φέρομεν τό ἁλάτι μας ἀπ’ τή Φραγκιά καί θά καταλάβουν πῶς πάει ἡ Ἑλλάς!…»

Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός ἀνησυχοῦσε διά τούς ἀνθρώπους, μήπως μωρανθῇ τό ἅλας. «Καί ἐάν τό ἅλας μωρανθῇ ἐν τίνι ἁλισθήσεσθε;» Ἀλλά ἡ παραβολή ἦτο ἐλάχιστα πιθανοφανής. Τό ἅλας δέν ἐμωράνθη ποτέ. Θά εὑρίσκετο περισσότερον ἐν τῇ πιθανοφανείᾳ ὁ Κύριος, ἐάν ἔλεγεν: «Ἐάν τό Κράτος μωρανθῇ, ἐν τίνι ἁλισθησόμεθα;» Καί τό ρηθέν, θά ἐπηλήθευεν.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.

Τό βρήκαμε τώρα: Γιά τά λάθη τῶν θεσμῶν φταίει ὁ «μηδενιστικός λαϊκισμός»!

Μανώλης Κοττάκης
Οἱ δικαστές κατηγοροῦν τούς πολῖτες ὅταν ἐκεῖνοι δέν καταλαβαίνουν τίς ἀποφάσεις τους – Τά κόμματα κατηγοροῦν τούς ἀντιπάλους τους ὅταν ἐκπίπτουν οἱ προσδοκίες πού καλλιεργοῦν

Ἡ ματαίωση ἑνός ταξιδίου

Εφημερίς Εστία
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ οἱ Τουρκολάγνοι ἀναλυτές γιά τά αἴτια τῆς ματαίωσης τοῦ ταξιδίου τοῦ Τούρκου Προέδρου Ταγήπ Ἐρντογάν στήν Οὐάσιγκτων.