H ΝΔ ψηφίστηκε τό 2004 ἀπό 3.359.682 ἑκατομμύρια ψηφοφόρους.
Ἦταν τότε ἕνα κόμμα στό ὁποῖο τά πολλά μικρά ὄνειρα χιλιάδων Ἑλλήνων διαφορετικῶν κοινωνικῶν ὁμάδων καί τάξεων μποροῦσαν νά χωρέσουν καί νά γίνουν ἕνα μεγάλο ὄνειρο. Ἡ ΝΔ τό 2023 ψηφίστηκε ἀπό 2.115.322 ψηφοφόρους. Καί γιά πρώτη φορά στά δεξιά της, σέ συνθῆκες πολιτικῆς ὁμαλότητας, ἄνθισαν τρία κόμματα. Ἡ «Ἑλληνική Λύση», ἡ «Νίκη» καί οἱ τότε ἰσχυροί «Σπαρτιᾶτες». Ἡ ΝΔ τό 2024 ψηφίστηκε ἀπό 1.125.510 ψηφοφόρους. Ἤτοι, μέσα σέ μία εἰκοσαετία τό κόμμα ἔχασε στίς ἐθνικές ἐκλογές τοῦ 2023 1.244.360 ψήφους καί στίς εὐρωεκλογές τοῦ 2024 2.234.172 ψήφους. Ἔχει ἀναρωτηθεῖ κανείς γιατί συνέβη αὐτό; Γιά τήν ἀκρίβεια, γιατί ἀκόμη συμβαίνει αὐτό;
Ὅποιος ἔχει τήν περιέργεια νά ρωτᾶ, νά μαθαίνει, νά ἀκούει, νά ἀφουγκράζεται, ἀκόμη καί σήμερα διαπιστώνει κάτι ὀδυνηρό. Αὐτό πού ὀνομάζαμε «πλατιά κοινωνική συμμαχία» τό 2004 καί συμπύκνωνε τό γεγονός ὅτι ἡ ΝΔ ἦταν ἡ μεγάλη λαϊκή παράταξη τῆς κεντροδεξιᾶς, δέν ἰσχύει σήμερα. Ἡ ΝΔ σήμερα εἶναι ἕνα μέρος τῆς παρατάξεως, τό μεγαλύτερο ἴσως, δέν εἶναι ὅλη ἡ παράταξη ὅμως. Μία σειρά κοινωνικές ὁμάδες ὅπως οἱ δικηγόροι, οἱ ἰατροί, οἱ ἀγρότες, οἱ ἐπιχειρηματίες τῆς ἑστιάσεως, οἱ πολύτεκνοι, οἱ ταξιτζῆδες, οἱ μισθωτοί, οἱ ἱερεῖς, οἱ ἄνδρες καί οἱ γυναῖκες τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας, οἱ ἔμποροι στίς λαϊκές ἀγορές, οἱ ψαράδες, ἀκόμη ἀκόμη καί οἱ διοργανωτές στά παραδοσιακά πανηγύρια (τά παραδείγματα εἶναι ἐνδεικτικά), ἔχουν πάρει τῶν ὀμματιῶν τους καί ἔχουν ἀποχωρήσει ἀπό τήν ἐκλογική βάση τῆς ΝΔ.
Καί ἔχουν ἀποχωρήσει μέ αἰτία. Τούς δικηγόρους τούς στοχοποίησαν περίπου ὡς ἀπατεῶνες μέ τά τεκμήρια τῶν ἐλευθέρων ἐπαγγελματιῶν καί τό ἀποτέλεσμα ποιό ἦταν; Τά 500 ἑκατομμύρια εὐρώ πού θέλησαν νά τούς πάρουν ἀπό τίς τσέπες μέ εἰσήγηση τῶν κυρίων Πατέλη καί Σκέρτσου γιά νά ἐπιτευχθοῦν οἱ στόχοι τοῦ πρωτογενοῦς ὑπερπλεονάσματος δέν χρειάζονταν. Ρήμαξαν τόν κόσμο στούς ὁριζόντιους ἔμμεσους φόρους καί τά βρῆκαν. Τά 500 ἦταν περιττά.
Καί ὅλα αὐτά τήν ὥρα πού ὑπάρχουν κάποιοι μεγαλοκαρχαρίες πού δέν ὑποβάλλουν οὔτε προσωπική φορολογική δήλωση στήν Ἑλλάδα. Τούς ἰδιοκτῆτες ταξί πάλι ἡ ΝΔ τούς ἔβαλε ἀπέναντι γιά χάρη τῆς Uber τά ἔσοδα τῆς ὁποίας φεύγουν σέ εὐρωπαϊκές τράπεζες στό ἐξωτερικό. Γιατί φόρους στό ἑλληνικό δημόσιο δέν πληρώνει. Οὔτε οἱ ὁδηγοί της πιστοποιοῦνται ἀπό ἀρχές ὅπως οἱ ἰδιοκτῆτες ταξί. Τό τί ἄκουσαν τά αὐτιά μου γιά τόν ἀναπληρωτή ὑπουργό Μεταφορῶν Κώστα Κυρανάκη δύο μέρες πού ἔκανα χρήση ταξί ἀπό μετριοπαθεῖς ἰδιοκτῆτες μερικοί ἐκ τῶν ὁποίων δέν συμπαθοῦν ἀπαραιτήτως τόν Θύμιο Λυμπερόπουλο, δέν λέγεται!
Οἱ ἄνθρωποι στήν ἑστίαση εἶναι ἐπίσης ἐξοργισμένοι. Ρισκάρουν νά παρανομοῦν μέ τά ὡράρια ἐργασίας καί τίς ὑπερωρίες γιατί ἄν ἐφαρμόσουν τό ὡράριο τῆς ψηφιακῆς κάρτας θά πρέπει νά κλείνουν τά καταστήματα τους σέ φούλ σαιζόν, ἀπό τίς 8 τό βράδυ, μέ τήν προοπτική τοῦ λουκέτου νά εἶναι βεβαία. Οἱ τιμές τῶν προϊόντων πού προμηθεύονται ἔχουν ἐκτοξευτεῖ στόν οὐρανό, ἀλλά οἱ ἴδιοι πρέπει νά ἀπορροφοῦν τίς αὐξήσεις. Οἱ ἀγρότες παρακολουθοῦν ἐνεοί τίς ἀποκαλύψεις γιά τό ὄργιο τῶν παρανομιῶν στίς ἐπιδοτήσεις τους πού λυμαινόταν μιά σπείρα καί ἀποροῦν γιά τήν ἀποθράσυνση ὁρισμένων. Ἀκόμη καί οἱ ψαράδες ἀντιμετωπίστηκαν ὡς φοροφυγάδες καί ἔκαναν ἀπεργία γιατί τούς ζήτησαν νά ἀλλάξουν τήν μονάδα μέτρησης τῶν ψαριῶν πού εἶναι τά τελάρα!
Κοινό στοιχεῖο τῆς πολιτικῆς αὐτοῦ τοῦ κόμματος πού ἦταν κάποτε παράταξη ἀλλά τώρα ἁπλῶς φιλοξενεῖ στήν ἐκλογική του βάση, τμῆμα τῶν παραδοσιακῶν νομιμοφρόνων νεοδημοκρατῶν (ἔντιμοι ἄνθρωποι στήν συντριπτική πλειονότητά τους –τό χέρι τους δέν πάει ἀλλοῦ), κρατικοδίαιτους τοῦ πελατειακοῦ κράτους πού ἀθόρυβα οἰκοδομεῖ ὁ Κυριάκος μέ τριγωνικές προσλήψεις μέσῳ ἰδιωτικῶν ἑταιρειῶν (κατά τά ἄλλα μισεῖ τόν λαϊκισμό), τούς ἐκσυγχρονιστές πασόκους, τούς ἐπιχειρηματίες πού ἔχουν ἕνα καί μοναδικό πελάτη, τό κράτος (ἐπιχορηγήσεις ἀπό τό Ταμεῖο Ἀνακάμψεως, ΕΣΠΑ, Ἀναπτυξιακό Νόμο, Πρόγραμμα Δημοσίων Ἐπενδύσεων, Ταμεῖο Μικροπιστώσεων κ.ἄ.) εἶναι τό ἑξῆς: Κάθε φορά πού τό κόμμα καλεῖται νά ἀποφασίσει μεταξύ τῆς παραδοσιακῆς βάσεώς του καί τῶν ὀλίγων σχεδόν πάντοτε ἀποφασίζει γιά τούς ὀλίγους καί τίς πολυεθνικές. Μεταξύ ταξιτζήδων καί UBER, εἶναι μέ τήν UBER καί μέ τούς ξενοδόχους πού κλέπτουν μέ τά βανάκια μεταφορικό ἔργο ἀπό τούς ἐπαγγελματίες. Μεταξύ τῶν ἀγροτῶν πού διεκδικοῦν εὐρωπαϊκές ἐπιδοτήσεις καί τεχνικῶν συμβούλων εἶναι μέ τούς τεχνικούς συμβούλους. Μεταξύ τῶν δικηγόρων καί τῶν κυρίων Πατέλη καί Σκέρτσου εἶναι μέ τούς δεύτερους. Μεταξύ τῶν καταναλωτῶν καί μερικῶν ἐπιχειρηματιῶν ξένων ἁλυσίδων σοῦπερ μάρκετ ἤ ἀκτοπλόων πού πᾶνε τά εἰσιτήρια στόν «Θεό» εἶναι πάντοτε μέ τούς δεύτερους. Καί πάντοτε ὑποκρίνονται ὅτι εἶναι μέ τούς πρώτους.
Οἱ τύποι εἶναι ἀπίθανοι. Ἀκόμη καί τά παρακατιανά πανηγύρια δημοτικῆς μουσικῆς πού δέν εἶναι τοῦ γούστου τους καί τοῦ ἐπιπέδου τους ἔβαλαν στό μάτι γιά νά τά παραδώσουν σέ ἰδιωτικές ἑταιρεῖες κέτερινγκ.
Μόλις δοῦν «ψητό», γυρίζει τό μάτι τους.
Αὐτό δέν μπορεῖ νά συνεχιστεῖ ὅμως γιά πολύ. Τό πουλόβερ ἔχει ἀρχίσει νά ξηλώνεται. Καί σέ συνδυασμό μέ τήν γενικώτερη ἐπιδείνωση τῶν δημοσίων οἰκονομικῶν (χρέος μεγαλύτερο τοῦ 2010, ἔλλειμμα τρεχουσῶν συναλλαγῶν τεραστίων διαστάσεων, πτώση ἀνταγωνιστικότητας) καί τό σάλπισμα γενικῆς ὑποχωρήσεως στά ἐθνικά θέματα (Σινᾶ, ΑΟΖ, 6 μίλια) δημιουργοῦν ἕνα νέο πολιτικό τοπίο. Ὁ αὐταρχισμός ὑπέρ τῶν ὀλίγων καί ὁ συγκεντρωτισμός ἐναντίον τῶν πολλῶν πρέπει νά ἡττηθεῖ. Ὅλοι οἱ Ἕλληνες πρέπει νά ἔχουν θέση στό κάδρο.