ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2025

Χάντρες καί καθρεφτάκια

Μία ἡμέρα πρίν τήν ἀνακοίνωση τῆς ἐκδήλωσης ἐνδιαφέροντος ἀπό τήν ἀμερικανική ἑταιρεία Chevron γιά τόν διαγωνισμό ἐξόρυξης ὑδρογονανθράκων πού προκήρυξε τό ἑλληνικό Ὑπουργεῖο Ἐνέργειας σέ «οἰκόπεδα» νοτίως τῆς Κρήτης, ὁ ὑπουργός Ἐξωτερικῶν Γιῶργος Γεραπετρίτης μίλησε στούς συναδέλφους Σωτήρη Ξενάκη καί Βασίλη Σκουρῆ.

Σέ αὐτήν τήν ραδιοφωνική συνέντευξη ὁ Ἕλλην ὑπουργός ἀποκάλυψε γιά πρώτη φορά ὅτι μετά τό Ἰσραήλ, τήν Αἴγυπτο καί τήν Ἑλλάδα ὑπάρχει ἐνδεχόμενο νά ἐκδηλώσει ἡ Chevron ἐνδιαφέρον καί γιά τίς ἐξορύξεις τῆς Τουρκίας στήν Λιβύη. Καί ὅτι ἐμεῖς δέν διαφωνοῦμε, ἀρκεῖ νά μήν κάνει ἔρευνες σέ δική μας ὁριοθετημένη περιοχή. Δήλωσε συγκεκριμένα ὁ κύριος ὑπουργός:

«ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στίς 10 Σεπτεμβρίου, δηλαδή αὔριο, λήγει ὁ διαγωνισμός γιά τήν ἐκχώρηση τῶν δύο θαλασσίων οἰκοπέδων νοτίως τῆς Κρήτης καί περιμένουμε νά δοῦμε ποιοί θά εἶναι. Αὐτές οἱ ἑταιρεῖες πού θά τό ἀναλάβουν, ὑπάρχει περίπτωση νά ἀναλάβουν καί τήν ἄλλη πλευρά;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Νά σᾶς πῶ μέ κάθε εἰλικρίνεια. Ἐμεῖς δέν θά εἴχαμε κανένα πρόβλημα νά ἀναλάβουν καί τήν ἄλλη πλευρά, ἀρκεῖ βεβαίως ἡ χωροθέτηση νά μήν βρίσκεται στή θαλάσσια περιοχή τήν ὁποία ἔχουμε χαρακτηρίσει ἐμεῖς ὡς ἑλληνική Ἀποκλειστική Οἰκονομική Ζώνη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τήν ἀμφισβητεῖ ἡ ἄλλη πλευρά ὅμως.

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Δέν τήν ἔχει ἀμφισβητήσει στό πεδίο ποτέ. Εἶναι σαφῆ τά πράγματα. Θά σᾶς πῶ λιγάκι γιά νά ἔχουμε μία κατανόηση. Ὁ καθένας μπορεῖ νά θεωρεῖ ὅτι ἔχει μία προσέγγιση μαξιμαλιστική γιά τά θέματα τῶν θαλασσίων ζωνῶν. Μπορεῖ νά δηλώνει ὅτι θέλει νά ἔχει τεράστιες θαλάσσιες ἐκτάσεις. Ἐκεῖ ὅμως πού κρινόμαστε ὅλοι εἶναι ὅταν ἐν τέλει βρεθοῦμε νά προκηρύσσουμε πρός ἀξιοποίηση τά θαλάσσια οἰκόπεδα. Ὅταν λοιπόν προκήρυξε καί ἡ Λιβύη –καί εἶναι πρός τιμήν της αὐτό– θαλάσσια οἰκόπεδα, τό ἔκανε στή γραμμή ἐκείνη τήν ὁποία ἡ Ἑλλάδα ἀντιλαμβάνεται ὅτι εἶναι ἡ μέση. Ἄρα δέν ὑπερέβη ἐκεῖνο τό ὁποῖο καί ἐμεῖς ἀντιλαμβανόμαστε ὅτι εἶναι ἡ μέση γραμμή. Ἀντιθέτως, ὑπάρχει ἕνα ζήτημα σέ σχέση μέ τήν Αἴγυπτο, μέ τήν Ἰταλία, μέ τή Μάλτα. Ἄρα, ὅταν θά ἔρθει ἡ Chevron μέ τό καλό νά ἐκδηλώσει ἐνδιαφέρον – καί ξέρετε τί σημαίνει ἕνας ἀμερικανικός κολοσσός, πέρα ἀπό οἰκονομικά καί γεωπολιτικά, νά ἔρχεται καί νά ἐπενδύει πάνω σέ κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας. Δέν χρειάζεται νά σᾶς τό πῶ αὐτό. Ὅταν λοιπόν θά ἔρθει μέ τό καλό, τότε στό πεδίο θά δοῦμε ποιός ἔχει τά οἰκόπεδα καί ποιός ὄχι, κατά τήν ἀντίληψη πλέον ἐκείνων οἱ ὁποῖοι δέν θά διακινδύνευαν τή συμμετοχή τους. Ἄρα, σᾶς ἀπαντῶ εὐθέως, στό μέτρο πού θά σεβαστοῦν τά κυριαρχικά μας δικαιώματα, δέν ἔχουμε καμμία ἀπολύτως ἀντίρρηση».

Τί προκύπτει ἀπό τήν ἐξόχως ἐνδιαφέρουσα ἀπάντηση τοῦ ὑπουργοῦ;

Πρῶτον, ὅτι ἡ Ἑλλάδα ἔχει πρόβλημα μέ τό τουρκολιβυκό μόνο ὅπου ὑπάρχει ἐπικάλυψη μέ τήν ἑλληνοαιγυπτιακή συμφωνία μερικῆς ὁριοθέτησης τῆς ΑΟΖ καί ἀμφισβήτηση κυριαρχίας καί κυριαρχικῶν δικαιωμάτων. Ὅπου δέν ὑπάρχει ἐπικάλυψη μεταξύ τουρκολιβυκοῦ καί ἑλληνοαιγυπτιακῆς, εἴτε πρός δυσμάς εἴτε πρός ἀνατολάς, «ἡ Ἑλλάς δέν ἔχει καμμία ἀντίρρηση». Ἄρα, ἄν ἔρθει αὔριο ἡ Λιβύη ἤ ἡ Τουρκία καί ἀναγγείλει ἔρευνες σέ μή ὁριοθετημένη ἀπό τήν Ἑλλάδα περιοχή, ἀλλά ἐντός τοῦ παράνομου τουρκολιβυκοῦ μνημονίου, ὅλα καλά; Ἐλευθέρας; Γι’ αὐτό μήπως δέν συνεχίσαμε τίς ἔρευνες γιά τό καλώδιο ἀνοικτά της Κάσσου καί τῆς Καρπάθου; Ἐπειδή οἱ Τοῦρκοι τίς θεωροῦν τουρκολιβυκό μνημόνιο; Ἐάν ἰσχύει ἡ ἀπάντηση πού ἔδωσε στούς συναδέλφους ὁ ὑπουργός, θά συμβεῖ τό παράδοξο: ἡ Chevron νά ἀμφισβητεῖ τό τουρκολιβυκό μνημόνιο νοτίως τῆς Κρήτης καί νά τό νομιμοποιεῖ ἀνοιχτά τῶν λιβυκῶν ἀκτῶν! Γιά ὅση ἀξία ἔχει, ἁπλῶς ὑπενθυμίζουμε ὅτι ΗΠΑ, Ἰσραήλ, Τουρκία, Λιβύη δέν ἔχουν ὑπογράψει τήν σύμβαση γιά τό Δίκαιο τῆς Θάλασσας καί δέν δεσμεύονται ἀπό αὐτήν. Καί πέραν αὐτοῦ, τήν ἡμέρα τῆς ἀνακοίνωσης, τά στελέχη τῆς Chevron ἀντί νά βρίσκονται στήν Ἀθήνα ταξίδεψαν τήν Ἄγκυρα γιά ἐπίσημη συνάντηση μέ τόν Τοῦρκο Ὑπουργό Ἐνέργειας!

Στήν συνέντευξη τοῦ κυρίου ὑπουργοῦ ἐντοπίσαμε ὅμως καί κάτι ἄλλο. Εἶναι τό δεύτερον. Ἀναφερόμενος στήν στάση τῆς Λιβύης δήλωσε τό ἑξῆς: «Ὁ καθένας μπορεῖ νά ἔχει μιά μαξιμαλιστική ἄποψη γιά θέματα θαλασσίων ζωνῶν καί νά δηλώνει ὅτι θέλει νά ἔχει τεράστιες θαλάσσιες ἐκτάσεις». Δεδομένου ὅτι καί ἡ Ἑλλάς κατέθεσε τόν δικό της Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό στήν ΕΕ μέ ἀπώτατα ὅρια ὑφαλοκρηπῖδας στά 200 ναυτικά μίλια, τοῦ ἔχει περάσει ποτέ ἀπό τό μυαλό ὅτι αὐτή του τήν εἰρωνική ἀναφορά μπορεῖ νά τήν στρέψουν ἐναντίον μας οἱ ἀντίπαλοί μας στό Αἰγαῖο καί στήν Μεσόγειο; Ὅτι μπορεῖ νά ἀρχίσουν νά μιλᾶνε καί αὐτοί γιά ἑλληνικούς μαξιμαλισμούς; Λέγονται ποτέ αὐτά; Ἐκτός ἐάν, ὡς φιλέλλην πού εἶναι, τό κάνει ἐπίτηδες. Γιά νά μᾶς τό ποῦν! Τό ἀπεύχομαι, βεβαίως.

Μετά ἀπό ὅλα αὐτά, μποροῦμε νά ἀνοίξουμε σαμπάνιες. Chevron στήν Κρήτη, Chevron στήν Λιβύη, Chevron στήν Αἴγυπτο, Chevron στό Ἰσραήλ. Τό ποῦ εἴμαστε ὅλοι ἐμεῖς θά τό μάθουμε τόν Δεκέμβριο, ὅταν μελετήσουμε τό κείμενο τῆς σύμβασης μεταξύ τῆς Ἑλληνικῆς Δημοκρατίας καί τῆς ἀμερικανικῆς ἑταιρείας πού θά κατατεθεῖ στήν Βουλή. Ἐκεῖ θά γίνει τό τελικό ταμεῖο. Τά λοιπά εἶναι γιά τούς ἀφελεῖς, πού ἐντυπωσιάζονται ἀπό τίς χάνδρες καί τά καθρεφτάκια.

Απόψεις

MRB: Τό 60% τῶν Ἑλλήνων θεωρεῖ ἀνεπαρκές τό πακέτο Μητσοτάκη

Εφημερίς Εστία
Αρνητικά ἑρμηνεύουν στήν πλειονότητά τους οἱ κάτοικοι τῆς Ἀττικῆς τά μέτρα πού ἐξηγγέλθησαν στήν ΔΕΘ, συμφώνως πρός ἔρευνα πού διεξήγαγε ἡ MRB γιά λογαριασμό τοῦ Ἐπαγγελματικοῦ Ἐπιμελητηρίου Ἀθηνῶν.

Οἱ σπουδαῖοι μουσικοί τοῦ «Παιδιοῦ τῆς Ἀφροδίτης»

Δημήτρης Καπράνος
Ἡ ἐπί δέκα χρόνια ἐνασχόλησή μου, ἐπαγγελματικά, μέ τήν ἑλληνική πόπ-ρόκ σκηνή μέ ἔφερε σέ ἐπαφή μέ σπουδαίους καλλιτέχνες.

Σάββατον 11 Σεπτεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΑΠΑ-ΕΥΘΥΜ!

Ἐκλογές σέ συνθῆκες ἐθνικῆς κρίσεως μέ τόν Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας ρυθμιστή

Μανώλης Κοττάκης
Οἱ πρόωρες κάλπες, ἡ συνταγματική κρίσις, ἡ ἀδυναμία ἐθνικῆς συνεννοήσεως, οἱ ἐμμονές τοῦ Πρωθυπουργοῦ καί ἡ πολιτική ἀνωμαλία – Τά προηγούμενα μέ Σαρτζετάκη-Παπούλια – Αἰφνιδίως, περιοδεῖες Μητσοτάκη

Ὁ πληθωρισμός θά ἐξανεμίσει τίς ἐλαφρύνσεις

Εφημερίς Εστία
Μέχρι τό 2027, πού θά ὁλοκληρωθῇ ἡ «φορολογική μεταρρύθμιση», ἡ ἄνοδος τοῦ γενικοῦ ἐπιπεδου τῶν τιμῶν –περίπου 8% τήν διετία 2025-26– θά ἔχει ἐξανεμίσει τήν βελτίωση τοῦ οἰκογενειακοῦ εἰσοδήματος τῶν μικρομεσαίων νοικοκυριῶν πού παρέσχε ἡ Κυβέρνησις στήν ΔΕΘ.