Ἅγιον Ὄρος καί Μονή Σινᾶ

ΟΛΑ ΣΧΕΔΟΝ στήν Μακεδονία εἶναι γεωπολιτικά. Τό ποδόσφαιρο καί τό μπάσκετ (ἐσχάτως) εἶναι γεωπολιτικό. Τό λιμάνι εἶναι γεωπολιτικό. Οἱ γλῶσσες πού πασχίζουν νά ἀναγνωριστοῦν ὡς ἐπίσημες εἶναι γεωπολιτικό. (Διεξάγεται αὐτές τίς ἡμέρες στήν Ἀχρίδα διεθνές συνέδριο γιά τήν «μακεδονική γλῶσσα».)

  • τοῦ Μανώλη Κοττάκη

 

Ἡ Ἐγνατία Ὁδός ὡς κόμβος διαμετακομιστικοῦ ἐμπορίου Ἀνατολῆς καί Δύσεως εἶναι γεωπολιτικό. (Ἡ μεταβίβασή της στόν ἰδιώτη ἀνάδοχο ὁλοκληρώνεται αὐτές τίς μέρες, τέσσερα ὁλόκληρα χρόνια μετά τήν κατακύρωση τοῦ διαγωνισμοῦ.) Ἡ ΔΕΘ εἶναι στό μέτρο πού τήν ἀξιοποιοῦμε γεωπολιτικό. (Φέτος, δέν θά ὑπάρχει μετά ἀπό χρόνια τιμώμενη χώρα – Θά μποροῦσε νά εἶναι ἡ Κύπρος μας ἀλλά ποῦ μυαλό!) Οἱ ἀθρόες ἀγορές ἀκινήτων ἀπό Τούρκους, Βούλγαρους, Σκοπιανούς καί Ἰσραηλινούς στήν Βόρειο Ἑλλάδα εἶναι γεωπολιτικό. Μεταξύ αὐτῶν καί τό Ἅγιον Ὄρος εἶναι γεωπολιτικό. Ἐκτός βεβαίως ἀπό πνευματικό καταφύγιο χιλιάδων Ὀρθοδόξων.

 

Ἀναζητῶντας αὐτές τίς μέρες τῆς αὐγουστιάτικης ραστώνης τίς βαθύτερες αἰτίες τοῦ ἐμφυλίου πού προέκυψε μέσα στήν Μονή τοῦ Σινᾶ ἀπό 15 μοναχούς πού ἀμφισβητοῦν τόν Ἀρχιεπίσκοπο Δαμιανό, καταλήγω καί πάλι σέ αὐτό τό συμπέρασμα. Ὅτι στήν διαμάχη πού ξέσπασε τήν χειρότερη δυνατή ὥρα πού κρίνεται τό ζήτημα τῆς ἰδιοκτησίας τῆς Μονῆς καί ἡ διατήρηση ἑλληνικῆς ἐπιρροῆς αἰώνων, κρίσιμο ρόλο ἔχει διαδραματίσει ἡ διαμάχη Μονῶν τοῦ Ἁγίου Ὄρους πού στέκονται κριτικά ἀπέναντι στόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαῖο καί στίς δυνάμεις πού τόν ὑποστηρίζουν, καί Μονῶν, οἱ ὁποῖες διάκεινται θετικά στόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη καί στίς δυνάμεις πού τόν ὑποστηρίζουν.

 

Θυμίζω ἡμερολογιακά τά γεγονότα.

 

– Στίς 29 Μαΐου ἐνῷ βρίσκονται σέ ἐξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ Ἀθηνῶν καί Καΐρου, ἐκδίδεται αἰφνιδίως ἀπόφαση αἰγυπτιακοῦ δικαστηρίου μέ τήν ὁποία ἀμφισβητεῖται τό ἰδιοκτησιακό καθεστώς τῆς Μονῆς. Πρόκειται γιά τήν ἀπόλυτη ταπείνωση τῆς ἑλληνικῆς διπλωματίας!

 

– Στίς ἀρχές Ἰουλίου ἐπισκέπτεται ὁρισμένες Μονές τοῦ Ἁγίου Ὄρους ὁ Πρωθυπουργός στό πλαίσιο ἐπίσημης ἐπισκέψεώς του. Περιέργως πρίν ἀπό τήν ἐπίσκεψη δέν ἐκδίδεται ἐπίσημη ἀνακοίνωση τῆς ἁγιορείτικης κοινότητας γιά τό θέμα τοῦ Σινᾶ. Ἐκκρεμεῖ τό ζήτημα τῆς ἐγκρίσεως τῶν 100 ἑκατομμυρίων εὐρώ ἀπό τό ΕΣΠΑ πρός τίς Μονές, στό ὁποῖο δίνεται προτεραιότητα. Τό Σινᾶ …ἕπεται.

 

– Τρεῖς μέρες πρίν ἀπό τήν ἐπίσκεψη τοῦ Πρωθυπουργοῦ στό Ἅγιον Ὄρος, 8 ἀπό τίς 20 Μονές μέ ἀνακοίνωσή τους ζητοῦν νά κηρυχθεῖ ἀνεπιθύμητος στόν Ἄθω ὁ κύριος Μητσοτάκης λόγῳ τῆς στάσεώς του στόν γάμο τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν. Ἡ ἐπίσκεψη αὐτή πραγματοποιεῖται τελικά, ἀλλά χωρίς τήν παρουσία ἐκπροσώπων τῶν 8 Μονῶν στήν ὑποδοχή του.

 

– Οἱ ὀξεῖες ἀντιδράσεις πού ὑπάρχουν στό χριστεπώνυμο πλήρωμα γιά τήν θερμή ὑποδοχή τοῦ κ. Μητσοτάκη ἀναγκάζουν τήν Ἱερά Κοινότητα νά ἐκδώσει μέρες μετά ἀπολογητική ἀνακοίνωση γιά τούς λόγους πού ὑποδέχθηκε τόν Πρωθυπουργό καί νά ὑπογραμμίσει ὅτι τοῦ ἔθεσε καί τό θέμα τοῦ γάμου καί τό ζήτημα τῆς Μονῆς τοῦ Σινᾶ. Στήν οὐσία δικαιώνονται οἱ «8» Μονές.

 

Ὁ Πρωθυπουργός ὡς γνωστόν κατά τήν διάρκεια τῆς παραμονῆς του στό περιβόλι τῆς Παναγίας ἐπισκέφτηκε πολύ συγκεκριμένες Μονές.

 

– Λίγο μετά τήν ἀναχώρηση τοῦ Πρωθυπουργοῦ ἀπό τόν Ἄθω, ξεσπᾶ ἡ πρώτη κρίση στό Σινᾶ. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Δαμιανός ἐνημερώνει διά ζώσης τούς στασιαστές μοναχούς ὅτι θά παραιτηθεῖ ἀφοῦ ὅμως ψηφιστεῖ ὁ νόμος γιά νά μετατραπεῖ σέ ΝΠΔΔ τό μετόχι τῆς Μονῆς στήν Ἀθήνα καί ἀφοῦ σταλοῦν μοναχοί ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος γιά νά ἐνισχυθεῖ ἡ ἑλληνική παρουσία. Ἡ ἀνακοίνωσή του αὐτή προκαλεῖ θύελλα στό ἐσωτερικό τῆς Μονῆς καθώς ἐπικρατεῖ ὁ φόβος ἐκδιώξεως ὅλων τῶν μοναχῶν καί ἀντικαταστάσεώς τους ἀπό συγκεκριμένη Μονή τοῦ Ἁγίου Ὄρους μέ τήν ὁποία ἔχει ἔρθει σέ συμφωνία ὁ Σιναίου. Μονή τήν ὁποία ἐπισκέφτηκε καί ὁ Πρωθυπουργός.

 

– Ἀπό ἐκείνη τήν στιγμή χάνεται ὁ ἔλεγχος. Οἱ στασιαστές μοναχοί ἀπευθύνονται στόν Πατριάρχη Ἱεροσολύμων, ὁ ὁποῖος παρεμβαίνει σέ θέματα διοικητικοῦ ἐλέγχου τῆς Μονῆς γιά πρώτη φορά καί δρομολογεῖ τίς ἐξελίξεις γιά τήν ἀντικατάσταση τοῦ ἀρχιεπισκόπου Σιναίου. Ἀπό τίς πρωτοβουλίες του δίδεται ἡ ἐντύπωση, ὅτι ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων πνευματικά βρίσκεται στήν ἴδια ἀκριβῶς γραμμή μέ τίς 8 ἀπό τίς 20 Μονές πού διαφώνησαν μέ τήν ἐπίσκεψη τοῦ Πρωθυπουργοῦ στό Ἅγιον Ὄρος. Ἀλλά καί μέ ἄλλες δυνάμεις πού στηρίζουν τά προσκυνήματα τοῦ Πατριαρχείου ὅσο ἡ Ἑλλάδα ἀδιαφορεῖ (τό ἔδειξε διαχρονικά μέ τήν στάση της στό θέμα τῆς μεταφορᾶς τοῦ Ἁγίου Φωτός.)

Τό ἑπόμενο στάδιο, ἐδῶ πού φθάσαμε, θά εἶναι ἡ ἀνοιχτή πλέον ἀντιπαράθεση μεταξύ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη καί τοῦ Πατριάρχη Ἱεροσολύμων γιά θέματα δικαιοδοσίας στό Σινᾶ. Ἐκ πρώτης ὄψεως λοιπόν βγάζουμε τά μάτια μας μέ ἀποκλειστικό στόχο τό ποιός θά ἔχει τόν ἔλεγχο τῆς Μονῆς Σινᾶ, οἱ πατριαρχικές ἤ οἱ ἀντιπατριαρχικές δυνάμεις, οἱ φιλοδυτικές ἤ οἱ ἀντιδυτικές δυνάμεις, ἀδιαφορῶντας ὅμως πλήρως γιά τό γεγονός ὅτι θά χάσουμε μέ αὐτόν τόν τρόπο πλήρως τήν ἰδιοκτησία τοῦ Σινᾶ. Στήν οὐσία ὅμως στό Σινᾶ συγκρούονται οἱ δύο κυρίαρχες τάσεις γιά τήν κατεύθυνση τοῦ Ὀρθόδοξου Κόσμου. Ὁ ἐμφύλιος αὐτός πού ἄρχισε μέ τό οὐκρανικό ξεσπᾶ τήν χειρότερη δυνατή ὥρα. Μέ συνέπεια τήν εὐθύνη γιά ὅ,τι συμβεῖ νά τήν ἔχει πλέον κατά τό ἥμισυ ἡ Κυβέρνηση τήν ὁποία κοροϊδέψανε οἱ Αἰγύπτιοι μέ τήν δικαστική ἀπόφαση καί κατά τό ἥμισυ ὁ Ὀρθόδοξος Κόσμος.

Ἕνα βυζαντινό μνημεῖο τοῦ Χριστιανισμοῦ, τοῦ πέμπτου αἰῶνος, παγκόσμιας πνευματικῆς ἀκτινοβολίας κινδυνεύει νά χαθεῖ μέ τήν εὐθύνη ὅλων γιατί τό διακύβευμα εἶναι ἄν αὐτοί πού θά ἐλέγχουν τήν Μονή θά εἶναι «δικοί μας» ἤ μέ τούς «ἄλλους». Κλασσικό διαίρει καί βασίλευε στό ὁποῖο πάντοτε κρύβονται στό βάθος του ξένες δυνάμεις. Περισσότερες τῆς μίας. Γι’ αὐτό σᾶς λέω, στήν Μακεδονία εἶναι ὅλα γεωπολιτική. Ἀπό τό λιμάνι μέχρι τό γήπεδο καί ἀπό τό Σινᾶ μέχρι τά πανηγύρια τῆς Φλώρινας. Παρέλκει νά ἐπισημάνουμε πώς μᾶς θλίβει ἐθνικά ὅ,τι παρακολουθοῦμε. Ὁ Ἑλληνισμός καί τά πνευματικά του σύνορα εἶναι πάνω ἀπό ἐκκλησιαστικές διενέξεις, ἀπό τίς ξένες δυνάμεις ὅποιες καί ἄν εἶναι αὐτές καί ἀπό τραγικές κυβερνητικές εὐθῦνες. Τό κενό ἐξουσίας στό Σινᾶ ἔχει τήν ὑπογραφή τῆς Κυβερνήσεως. Δικαιολογίες ὅμως δέν θά ὑπάρξουν γιά καμμία Κυβέρνηση καί γιά κανένα κόμμα ἄν χαθεῖ τό Σινᾶ. Ἄς κανονίσει ὁ καθένας τήν πορεία του.

Απόψεις

Διπλωματικός μαραθώνιος μετά τήν συνάντηση στίς ΗΠΑ

Εφημερίς Εστία
Ἡ τριμερής, οἱ ἐγγυήσεις ἀσφαλείας καί οἱ ἐμμονές τῶν Εὐρωπαίων

Ὅταν ἀποφασίζεις νά ταλαιπωρηθεῖς …ξεκούραστα

Δημήτρης Καπράνος
Ἄς τό κάνουμε ὀλίγον θεατρικό. Ὁ ἀφηγητής ἀπευθύνεται στό κοινό, μέ μία βαλίτσα στό χέρι, φορᾶ ροῦχα τσαλακωμένα, καί βλέμμα «ἔλα Παναγία μου…» – Λοιπόν… Ἐφέτος εἴπαμε: Θά πᾶμε διακοπές! Ἔτσι, χωρίς ἄγχος, χωρίς προγραμματισμό. Ἕνα σάκ βουαγιάζ, τά μαγιό μας, κι ὅπου μᾶς βγάλει τό καράβι…Και τούς ἔβγαλε. Στή μέση τοῦ πελάγους.

Παρασκευή, 20 Αὐγούστου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ!

Ἐποχή μεγάλων ἀναθεωρήσεων!

Εφημερίς Εστία
Πῶς ἡ ἀπώλεια τῆς Λένας Σαμαρᾶ ὁδήγησε τόν συγγραφέα Χρῆστο Χωμενίδη νά γράψει «ἐγώ πού ρέπω στόν ἀγνωστικισμό ὑποκλίνομαι στήν οὐσία τῆς πίστης τοῦ Ἀντώνη, ὁ ὁποῖος δέν ἀναζήτησε τόν Θεό ὅταν κεραυνοβολήθηκε, τόν ἔφερε ἀνέκαθεν μέσα του, τοῦ ἀναγνώριζε τόν τελευταῖο λόγο ἀκόμα κι ἄν ἦταν ὁ σκληρότερος δυνατός. Σοῦ χαρίζει ἔρμα καί νόημα ὁ σταυρωμένος Ἰησοῦς καί ἡ μελανειμονοῦσα Παναγία»

Ἕνα δευτερόλεπτο μετά – Τί δέν μπορεῖ νά κάνει τό chat GBT

Μανώλης Κοττάκης
Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ σκέψεων γιά τήν ἐμπειρία ἀπό τήν χρήση τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης εἶναι μία ἀπό τίς πλέον δημοφιλεῖς συζητήσεις στίς παρέες τό φετινό καλοκαίρι. Οἱ ἄνθρωποι περιεργάζονται τήν νέα ἀνακάλυψη, τῆς ἐκφράζουν τούς μύχιους πόθους τους, τήν ρωτοῦν γιά θέματα πού ντρέπονται νά ἐμπιστευτοῦν νά ρωτήσουν συνανθρώπους τους, τῆς ζητοῦν τήν γνώμη της γιά ἐπαγγελματικά θέματά τους, τῆς δίνουν ἐντολή νά τούς φτιάχνει σκίτσα γιά νά συνοδεύουν κείμενά τους ἤ νά βελτιώνει τό ὕφος τῶν πονημάτων τους, ἀκόμη, ἀκόμη, (τό ὁμολόγησαν καμαρωτοί Ὑπουργοί), τήν συμβουλεύονται γιά τό πῶς νά ἀπαντοῦν γιά λογαριασμό τους σέ ἐπικριτές τους στό twitter.