Ὁ κλέψας τοῦ κλέψαντος καί οἱ λεμέδες τῶν κλοπιμαίων

Εἶναι κάποιες στιγμές, γεμᾶτες εἰρωνεία, πού μπροστά τους ἡ Ἱστορία σηκώνει τά χέρια ψηλά.

Μία τέτοια στιγμή μᾶς χάρισε προσφάτως ἡ εἴδηση ἀπό τήν Γαλλία. Ἄγνωστοι «Ροκαμβόλ» ἅρπαξαν ἀντικείμενα ἀνυπολόγιστης ἀξίας ἀπό τό Λοῦβρο πού, εἰρωνείᾳ τῆς τύχης, ἦταν ἤδη γεμᾶτο… κλοπιμαῖα!

Ναί, οἱ Γάλλοι, οἱ πρῶτοι διδάξαντες τήν «πολιτισμική λεηλασία» ἔπεσαν θύματα τῆς ἴδιας τέχνης πού οἱ πρόγονοί τους εἶχαν διδάξει στά πέρατα τοῦ κόσμου.

Τό Παρίσι –μητρόπολη τοῦ φωτός, τῶν τεχνῶν καί τῆς πολιτιστικῆς ἁρπαγηκτησίας– φιλοξενεῖ μέγαρα τεράστια, γεμᾶτα ἑλληνικά, αἰγυπτιακά καί ἀφρικανικά ἔργα, πού βρέθηκαν ἐκεῖ ὡς «πλιάτσικο» ἤ ὡς προϊόντα ἁρπαγῆς. Τό ἴδιο καί ἄλλα Μουσεῖα, στό Λονδῖνο, τό Βερολῖνο, τήν Νέα Ὑόρκη. Ἀπό τίς Καρυάτιδες καί τά μαρμάρινα ὑπέροχα ἀρχαιοελληνικά γλυπτά, μέχρι τίς σαρκοφάγους καί τίς μάσκες ἀφρικανικῶν φυλῶν, οἱ ἀποικιοκράτες τοῦ 18ου καί 19ου αἰῶνος τά μάζεψαν ὅλα, στό ὄνομα τῆς ἐπιστήμης, τῆς τέχνης καί –ἄς μήν κοροϊδευόμαστε– τῆς ἐξουσίας.

Καί τώρα; Κάποιοι πιό σύγχρονοι, ἴσως λιγώτερο ρομαντικοί «συλλέκτες», μπῆκαν, ἅρπαξαν ὅ,τι μποροῦσαν καί ἐξαφανίσθηκαν. Οἱ Γάλλοι ἔμειναν ἄναυδοι, οἱ δημοσιογράφοι ἀναρωτήθηκαν πῶς εἶναι δυνατόν νά συμβεῖ κάτι τέτοιο, καί οἱ ὑπεύθυνοι ἀσφαλείας τοῦ Λούβρου σήκωσαν τά χέρια. Οἱ κλέφτες τῶν κλεμμένων, λοιπόν, ἔδωσαν ἕνα μάθημα πού κανείς ἱστορικός δέν θά μποροῦσε νά δώσει μέ τέτοια δύναμη! Ἡ λεία τοῦ ἑνός ἔγινε λεία τοῦ ἑπόμενου.

Βέβαια, κάποιοι θά μιλήσουν γιά «κλοπή πολιτιστικῆς κληρονομιᾶς», ἄλλοι θά ἀποφανθοῦν ὅτι τά κλαπέντα «πρέπει νά ἐπιστραφοῦν στήν ἀνθρωπότητα.» Σέ ποιά ἀνθρωπότητα; Σέ ἐκείνη πού ὅταν ἡ Ἑλλάδα ζητᾶ πίσω τά γλυπτά τοῦ Παρθενῶνος, ἀκούει κάτι ἀηδίες γιά «παγκόσμια κληρονομιά πού ἀνήκει σέ ὅλους»; Ἀλήθεια, πῶς αἰσθάνονται τώρα οἱ φύλακες τῶν κλοπιμαίων;

Τό ἀστεῖο, μᾶλλον τό τραγικά εἰρωνικό, εἶναι ὅτι ἡ πράξη αὐτή δέν ἀλλάζει σχεδόν τίποτα. Τά κλεμμένα ἀντικείμενα ἀλλάζουν ἁπλῶς χέρια, ὄχι μοῖρα. Ἀπό τίς ἀποικιοκρατικές ἁρπαγές στίς μαφιόζικες, ἀπό τά πλοῖα τοῦ Ναπολέοντος καί τοῦ Ἐλγίνου, στήν σκοτεινή ἀγορά τοῦ διαδικτύου. Τό μόνο πού μένει ἴδιο εἶναι ἡ ἀλαζονεία τοῦ ἀνθρώπου πού πιστεύει ὅτι μπορεῖ νά κλέψει τήν Ἱστορία.

Κι ὅμως, μέσα στήν παραδοξότητα τῆς εἰδήσεως, ὑπάρχει κάτι λυτρωτικό. Ἴσως, γιά πρώτη φορά, οἱ Εὐρωπαῖοι νά ἔνοιωσαν στό πετσί τους τί σημαίνει νά σοῦ παίρνουν κάτι δικό σου. Ἴσως, γιά λίγα δευτερόλεπτα, νά πέρασε ἀπό τό μυαλό τους ὅτι ἔτσι ἔνοιωσαν καί αἰσθάνονται ἀκόμη οἱ λαοί τῶν ὁποίων τά ἱερά καί τά ἔργα τέχνης κοσμοῦν τίς αἴθουσες τοῦ Λούβρου καί ἄλλων Μουσείων.

Δέν εἶναι βέβαιο ὅτι τό κατάλαβαν. Ἀλλά ἄν ὑπάρχει θεία δίκη στήν Ἱστορία τῆς Τέχνης, αὐτή θά μοιάζει κάπως ἔτσι: «Ὁ κλέψας τοῦ κλέψαντος! Καιρός νά ἐπιστρέψουν ὅλα τά πολιτισμικά κλοπιμαῖα στόν φυσικό τους χῶρο».

Κι ἐκεῖνος ὁ λεμές, ὁ διευθυντής τοῦ Βρεταννικοῦ Μουσείου, πού διέθεσε τήν αἴθουσα τῶν κλεμμένων γλυπτῶν τοῦ Παρθενῶνος γιά πάρτυ «εὐγενῶν» λεμέδων, καλά θά κάνει νά γνωρίζει ὅτι κάποια στιγμή θά ἔλθει ἡ ὥρα τῆς κρίσεως.

Απόψεις

Σαμαρᾶς: Νέα ἀρχή μέ ρήξεις στήν γραμμή τοῦ Προέδρου Τράμπ

Εφημερίς Εστία
«Ἡ ΝΔ ἔχει γίνει μία παρέα χωρίς ἰδεολογία καί χωρίς ἠθική – Πρόκειται γιά μόρφωμα – Λειτουργοῦν σάν ἑταιρεία, τούς νοιάζουν μόνο τά νούμερα ὄχι οἱ ἄνθρωποι – Ὁ κ. Μητσοτάκης συμπεριφέρεται ὡς καθεστώς καί ἔφτασε νά ἐπιτεθεῖ μέχρι καί στόν Κώστα Καραμανλῆ – Ἡ Ντόρα εἶναι ἀγκαλιά μέ τόν Τσίπρα – 155.000 αἰτήσεις γιά ἄσυλο ἐγκρίθηκαν ἐπί Μητσοτάκη»

Τά κατοικίδια καί ἡ παράταξη

Μανώλης Κοττάκης
ΕΚ ΠΡΩΤΗΣ ὄψεως ἡ σκληρή ἐπίθεση πού ἐξαπέλυσε χθές ὁ πρώην Πρωθυπουργός Ἀντώνης Σαμαρᾶς κατά τοῦ πρωθυπουργοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη εἶχε προσωπικά κίνητρα.

Ὕδρα: Ὑπέστειλαν τήν σημαία τῆς Ἐπαναστάσεως χάριν τῆς Ἀστερόεσσας!

Εφημερίς Εστία
Τήν πρώτη ἐπίσκεψη ἐκτός Ἀθηνῶν πραγματοποίησε τό Σάββατο ἡ νέα πρέσβυς τῶν ΗΠΑ Κίμπερλυ Γκιλφόυλ, ταξιδεύοντας στήν Ὕδρα.

Στήν Κρήτη καί τήν Μάνη τό ρεπορτάζ δέν φτάνει

Δημήτρης Καπράνος
Εἶδα στά μέσα κοινωνικῆς δικτύωσης τόν σπουδαῖο καί ἀειθαλῆ ρόκ στάρ Μίκ Τζάγκερ νά φωτογραφίζεται στό ἀνάκτορο τῆς Κνωσοῦ.

Τετάρτη, 10 Νοεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΥΜΑΣΜΟΣ