Χριστούγεννα «ἀγνοοῦνται» γιά τό Ἵδρυμα Ὠνάση

ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ Σαββατοκύριακο ταξίδευσα στήν Βιέννη καί στήν Μπρατισλάβα προκειμένου νά μετάσχω σέ ἕνα Διεθνές Συνέδριο γιά τήν Κοινωνία τῆς Πληροφορίας

Τό πρῶτο πρᾶγμα πού μου ἔκανε ἰσχυρή ἐντύπωση μόλις προσγειώθηκα στό ἀεροδρόμιο τῆς αὐστριακῆς πρωτεύουσας, ἦταν ἡ μεγάλη φωτεινή ἐπιγραφή μέ τήν εὐχή «Merry Christmas» καί τά δεκάδες κλασσικά χριστουγεννιάτικα δένδρα πού ἦταν διάσπαρτα στήν αἴθουσα ἀφίξεων. Στήν κεντρική πλατεῖα (Hlavné Námestie) τῆς Μπρατισλάβα πού πήγαμε τήν πρώτη μέρα – τέως σοβιετική ἐπικράτεια θυμίζω, ὁ κόσμος βράδυ Σαββάτου φωτογραφιζόταν πίνοντας brandy μέ δαμάσκηνα μπροστά στό δένδρο καί τήν φάτνη πού βρίσκονταν δίπλα σέ ἕνα μοντέρνο stage μουσικῆς.

Στήν Βιέννη τήν ἑπομένη ὅλα θύμιζαν ὅτι ἡ Εὐρώπη προετοιμάζεται νά ἑορτάσει τήν Γέννηση τοῦ Ἰησοῦ. Στόν Καθεδρικό Ναό τοῦ Ἁγίου Στεφάνου παρετηρεῖτο συρροή καί ὁ κόσμος –ἐθνότητες ἀπό ὅλον τόν πλανήτη– προσευχόταν μέσα στήν σιωπή τήν ὁποία διετάρασσε ποῦ καί ποῦ ἕνα ἁρμόνιο. Φῶτα μέ ἀστεράκια καί ἀγγέλους ὑπῆρχαν παντοῦ. Στό Μουσεῖο τῆς Ἀρχαίας Ἐφέσου – τό ἐπισκέφθηκα πρίν τό Ἐθνολογικό Μουσεῖο τῆς Αὐστρίας, παντοῦ, σέ κάθε αἴθουσα, ἀντίκρυζες καλοστολισμένα χριστουγεννιάτικα δένδρα, ἀκόμη καί δίπλα στά ἀγάλματα! Δέν συζητῶ γιά τήν παρακείμενη χριστουγεννιάτικη ἀγορά. Κοντολογίς: Τά πάντα σοῦ ἔλεγαν ὅτι ἐδῶ ἑτοιμαζόμαστε νά ἑορτάσουμε τήν Γέννηση τοῦ Θεανθρώπου.

Προσγειωθήκαμε στήν Ἀθήνα τήν Κυριακή τό ἀπόγευμα. Ἀσυναίσθητα ἔκανα τήν ἴδια κίνηση μόλις παραλάβαμε τίς ἀποσκευές. Ἔψαξα μέ τό βλέμμα μου νά βρῶ μία εὐχή «Καλά Χριστούγεννα» στό ἀεροδρόμιο Ἐλευθέριος Βενιζέλος. Πουθενά! Τουλάχιστον ἀπό ἐκεῖ πού πέρασα. Μπορεῖ νά εἶχε ἀλλοῦ, πάντως δέν τά εἶδα. Ἔψαξα γιά χριστουγεννιάτικο δένδρο. Μέ μπάλες, ἄστρο κ.λπ. Ἀντ’ αὐτοῦ διέκρινα στίς ἄκρες τῶν ἱμάντων παραλαβῆς ἀποσκευῶν κάτι περίεργα φωτιστικά «δένδρα», ἀπό τά ὁποῖα κρέμονταν δύο τρία ἀεροπλανάκια. Μινιατοῦρες. Ἄποψις τοῦ καλλιτέχνου. Ἡ αἴσθησή μου ἦταν ὅτι ἐπέστρεψα σέ μία οὐδετερόθρησκη χώρα. Μήν πῶ ἄθεη χώρα. Αἴσθηση πού ἐνισχύθηκε ὅταν τό βράδυ πέρασα ἀπό τήν ὁδό Βασιλίσσης Σοφίας, τόν στολισμό τῆς ὁποίας ἔχει ἀναλάβει τό Ἵδρυμα Ὠνάση. Τό ἀπόλυτο κενό! Κανένα αἴσθημα στήν ὄψη τοῦ δῆθεν ἑορταστικοῦ φωτός. Καί γιά Ἀπόκριες ἄντεχε τό «εὕρημα». Σκέφτηκα μέ ἔνταση τήν φράση «Χριστούγεννα ἀγνοοῦνται, Ἰησοῦς amber alert», ἀλλά ἡ πυκνότητα τῶν ἐξελίξεων στά ἐθνικά θέματα ἐκεῖνες τίς μέρες δέν μᾶς ἐπέτρεψε νά ἑστιάσουμε. Ἀντιδράσεις ὑπῆρξαν ἀσφαλῶς, θύελλα κανονική, ἀλλά ὄχι στήν βάση πού τό προσεγγίζουμε ἐμεῖς. Τά περίφημα social media ἐπέκριναν τόν φωτισμό μέ κριτήρια αἰσθητικῆς. Ἄν μοιάζουν τά ἀδιάφορα χρώματα μέ «μυγοσκοτῶστρες». Αὐτό ἦταν τό πρόβλημά τους. Ἐκτός θέματος! Ἄλλοι τό προσέγγισαν μέ κριτήρια συνωμοσίας καί 666. Καμμία σχέση. Τό χειρότερο ἀπό ὅλα ἦταν, ὅμως, οἱ ἐξηγήσεις πού ἔδωσαν οἱ ἴδιοι οἱ «ἐμπνευστές» τοῦ ἔργου. Τό Ἵδρυμα Ὠνάση. Ἐδῶ σηκώνεις τά χέρια ψηλά. Ἡ τεμπελιά βαφτίστηκε «ἄποψη». Μεταφέρω ἀπόσπασμα δηλώσεων τῆς Διευθύντριας Πολιτισμοῦ κ. Ἀφροδίτης Παναγιωτάκου, ἡ ὁποία μίλησε γιά λογαριασμό τοῦ Ἱδρύματος σέ ραδιοφωνικό σταθμό τό Σάββατο. Διαβάστε τί ἐξηγήσεις ἔδωσε καί φρίξτε ! Δήλωσε ἡ κ. Παναγιωτάκου:

«Σέ ὅλες τίς μεγάλες πρωτεύουσες πλέον οἱ φωτισμοί δέν εἶναι μόνο ἀγγελάκια καί ἀστεράκια, ἐπειδή εἶναι τό οἰκεῖο. Σέ πολλές πόλεις ἔχουν φωτιστεῖ ἀπό σύγχρονους φωτιστές οἱ δρόμοι. Τό Ἵδρυμα Ὠνάση ὑποστηρίζει τόν σύγχρονο πολιτισμό, ὁ συγκεκριμένος φωτισμός ἔχει προσεγγιστεῖ μέ τήν ἔννοια μιᾶς καλλιτεχνικῆς ἐγκατάστασης».

Καί πρόσθεσε:

«Ἡ χαρά τῆς ζωῆς δέν εἶναι μόνο μιά οἰκογένεια μαζεμένη γύρω ἀπό μία βασιλόπιττα. Ἐμεῖς δέν ἐκφράζουμε ἔτσι τήν αἰσθητική προσέγγιση τῆς χαρᾶς τῆς ζωῆς, ἔχουμε μία σύγχρονη προσέγγιση καί πιστεύουμε ὅτι μπορεῖ ὁ καθένας νά εἶναι ὁ ἑαυτός του καί νά νιώθει ὡραῖα. Ὑπάρχει μιά μανία μέ ὅ,τι παλιό, τό ὁποῖο ξαφνικά ἐξωραΐζεται σαρωτικά μέ τή λογική πώς ὁτιδήποτε παλιό, ὁτιδήποτε οἰκεῖο εἶναι καλό. Ἡ νοσταλγία λειτουργεῖ μέ ἕναν τρόπο κατευναστικό καί παρηγορητικό».

Ἐδῶ ἡ ἐπιστήμη σηκώνει τά χέρια ψηλά γιά λόγους γενικούς καί εἰδικούς. Γενικούς γιατί τό Ἵδρυμα Ὠνάση (τοῦ ὁποίου ὁ ἱδρυτής Ἀριστοτέλης ἤθελε νά ἀκολουθήσει ἐκκλησιαστική καριέρα στήν Σμύρνη πρίν τοῦ ἀλλάξει γνώμη ὁ θεῖος του) μᾶς λέει ὅτι ὁ χριστουγεννιάτικος στολισμός δυτικῆς εὐρωπαϊκῆς πρωτεύουσας εἶναι «καλλιτεχνική ἐγκατάσταση»! Ὦ καιροί, ὦ ἤθη. Εἰδικούς γιατί τό Ἵδρυμα Ὠνάση καταγγέλλει ὅτι ὑπάρχει «μανία γιά τό παλιό» καί λοιδορεῖ τήν ἑλληνική οἰκογένεια γύρω ἀπό τήν βασιλόπιττα. Ἀλήθεια: Δέν πάει μιά βόλτα ἡ κ. Παναγιωτάκου στό «Ἵδρυμα Νιάρχος» νά δεῖ πῶς ἐκστασιάζονται κάθε βράδυ οἰκογένειες μέ παιδιά ἀπό τόν ζεστό χριστουγεννιάτικο φωτισμό, τό συντριβάνι καί τήν μουσική; Ἐκεῖ νά δεῖ «μανία μέ τό παλιό»! Δέν φεύγουν. Τό εἶδα μέ τά μάτια μου τό Σαββατόβραδο πού εἶχα πάει στήν Λυρική γιά τόν «Χορό» τοῦ Μάνου.

Μέ τήν εὐκαιρία… Ἐπειδή ἐμεῖς οἱ Ἕλληνες ἄλλες ἀπαιτήσεις ἔχουμε ἀπό ἕνα Ἵδρυμα πού φέρει τό ἐπώνυμο Ὠνάσης, ρωτῶ: Μήπως τό «παλαιό» αὐτές τίς ἅγιες μέρες εἶναι τό μόνο νέο; Μήπως σέ αὐτό τό φθαρμένο νέο κόσμο πού ζοῦμε, οἱ σιωπές τῆς θρησκείας, ἡ ζεστασιά τῶν φώτων, τά ἄστρα εἶναι τό ἐσωτερικό καταφύγιο στό ὁποῖο γαληνεύει καθένας ὅταν θέλει νά ξεφύγει ἀπό τίς φλύαρες ἀνοησίες «ντεμέκ» κοσμοπολιτῶν πού θεωροῦν τά Χριστούγεννα ἐκδήλωση τοῦ τύπου «Ἦχος καί φῶς»; (ἐξαιρετική κατά τά λοιπά). Καί ἐπειδή κάποιοι λένε πώς αὐτά ἀρέσουν στούς νέους, μία διαπίστωση. Ἄν «ξύσει» κανείς μέ προσοχή κάτω ἀπό κάθε τατουάζ ἤ πίσω ἀπό κάθε σκουλαρίκι στό αὐτί, μέ ἔκπληξη ἴσως ἀνακαλύψει ἕνα «Ἄχ, Παναγία μου» ἤ ἕνα «ὁ Θεός βοηθός». Ἡ νεωτερικότητα δέν καταργεῖ οὔτε τήν παράδοση οὔτε τήν πίστη. Ὁ φωτισμός τῆς Ἀθήνας δέν εἶναι λοιπόν ἕνα ζήτημα αἰσθητικῆς ἁπλῶς καί μόνον. Ἄσπρα κόκκινα κίτρινα μπλέ. Ἀφορᾶ τήν ταυτότητά μας. Τήν ἐθνική μας ταυτότητα ἀλλά κυρίως –γιά νά καταλαβαίνουν οἱ μετανάστες πού ἔρχονται– τήν εὐρωπαϊκή μας ταυτότητα. Καί ὅπως ὅλοι καλά ξέρουμε, Εὐρώπη σημαίνει «Ἀρχαία Ἑλλάδα, Ἀρχαία Ρώμη καί Χριστιανισμός». Μήν τῆς ἀλλάζουμε τά φῶτα, κ. Παναγιωτάκου μου!

ΥΓ. Ὁ φωτισμός μιᾶς πρωτεύουσας πρέπει νά εἶναι ἑνιαῖος. Ὄχι νά ἀκολουθεῖ ὀκτώ διαφορετικούς «δρόμους», κύριε Δήμαρχε…

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.