Η ΑΗΔΩΝ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΕΤΑΙ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 2 Ἰουνίου 1919

Μιά «ἀοιδός» –ὑπογραφομένη Ἀηδών– κατόπιν τῆς τελευταίας Ἀστυνομικῆς διατάξεως, τῆς ἐπιβαλλούσης σεμνοφρεπεῖς τρόπους καί ἀνεπίληπτον συμπεριφοράν εἰς τά χερουβικά τάγματα, εἰς τά ὁποῖα ἀνήκει καί αὐτή, μοῦ στέλλει τήν ἑξῆς ἐπιστολήν:

Καφῳδεῖον «Ὁσία Μαρία»

Καμαρίνι ἀρ. 13

Ἀξιότιμε Κύριε,

Ἀποσυρθεῖσα χθές ἀργά εἰς τό καμαρίνι μου διά νά προσευχηθῶ, κατά τήν συνήθειάν μου, ἐνώπιον τῆς εἰκόνος τῆς πάτρωνός μας Ὁσίας Μαρίας, εὑρῆκα τοιχοκολλημένην ἐπί τῆς ὀπισθίας ἐπιφανείας τῆς θύρας τήν γνωστήν σας ἀστυνομικήν διάταξιν.

Φαντάζεσθε τήν ἔκπληξίν μου, κύριε! Ἡ διάταξις λοιπόν μᾶς ἀπαγορεύει νά ἀποσυρώμεθα εἰς τά ἰδιαίτερα δωμάτιά μας μετά τῶν θαμώνων τοῦ καταστήματος, μᾶς ἀπαγορεύει καί πολλά ἄλλα ἀκόμη καί δέν μᾶς λέγει μόνον τί μᾶς ἐπιτρέπει, διά νά κανονίσωμεν τήν περαιτέρω συμπεριφοράν μας. Δέν γνωρίζω, κύριε, ποῖος συνέταξε τό ἀπαγορευτικόν ἔγγραφον. Πρέπει ὅμως νά ὁμολογήσετε ὅτι ὁ συντάκτης του δέν εἶνε καθόλου εἰδικός εἰς τά καλλιτεχνικά καί τυγχάνει ἐντελῶς ἄγευστος τῶν λεπτομερειῶν τῆς Τέχνης. Ἐκ τούτου δέ ἡ ἀσάφεια καί ἀκυριολεξία τοῦ ἐγγράφου αὐτοῦ, ἕνεκα τῆς ὁποίας τά διάφορα ἄρθρα του ἀποβαίνουν δι’ ἡμᾶς ἐντελῶς προβληματικά καί ἀκατάληπτα.

Ἔπειτα, εἴδατε, κύριε, τό ὕφος του. Θεέ μου! Πόσον εἶνε δειλόν, ἄτολμον, ἐπτοημένον! Πόσον φοβεῖται τήν κυριολεξίαν, ποῦ εἶνε αὐτή ἡ σαφήνεια! Δία πόσων περιστροφῶν ζητεῖ νά φθάσῃ εἰς τό κύριον θέμα του καί πῶς ὀλισθαίνει γύρω ἀπό τήν πραγματικότητα, χωρίς νά τήν ἐγγίζῃ. Σᾶς ὁρκίζομαι, κύριέ μου, ὅτι, ἄν μ’ ἔβαζαν ἐμένα νά συντάξω τόν ἐσωτερικόν κανονισμόν τῆς Ριζαρείου Σχολῆς, θά τόν συνέτασσα μέ περισσοτέραν κυριολεξίαν καί ἀκρίβειαν καί θά ἤμουν ἀπολύτως καταληπτή εἰς ὅλους. Ἐνῷ ἀπό τό ἔγγραφον αὐτό ὁμολογῶ, ὅτι δέν ἐνόησα μεγάλα πράγματα, καί θά σᾶς ἤμουν βαθύτατα ὑποχρεωμένη, ἄν ἠμπορούσατε νά μοῦ ἐξηγήσετε τί μᾶς ζητοῦν ἑπομένως οἱ ἄνθρωποι αὐτοί.

Μᾶς ἀπαγορεύουν, καθώς εἴδατε, νά ἀποσυρώμεθα εἰς τά «ἰδιαίτερά μας δωμάτια». Ἀλλά εἰς ποῖα δωμάτια ν’ ἀποσυρθῶμεν λοιπόν; Εἰς τά ἰδικά σας ἤ εἰς ἐκεῖνα τῶν κυρίων ἀστυνομικῶν; Διότι κάθε ἄνθρωπος, ἐπί τέλους, ἔχει ἀνάγκην, εἰς ὡρισμένας στιγμάς, ν’ ἀποσυρθῇ εἰς τό δωμάτιόν του. […] Καί ποίαν ὑπηρεσίαν, παρακαλῶ, θά προσφέρωμεν εἰς τήν ἠθικήν καί τήν εὐπρέπειαν, ἄν παύσωμεν ἀποσυρόμεναι εἰς τά ἰδιαίτερα δωμάτιά μας; Ἀναγκαστικῶς θά ἐκτελοῦμεν εἰς τόν δρόμον, παρά τήν θέλησίν μας, ὅλα ὅσα μία γυναίκα, σεβομένη τόν ἑαυτόν της καί τούς ἄλλους, ἐκτελεῖ ἰδιαιτέρως. […] Ἀλλά, χωρίς νά ἔχωμεν ἀξιώσεις Κανόνων, ἡ Ἀστυνομία ἀπαιτεῖ ἀπό ἡμᾶς μόνας νά κατοικοῦμεν εἰς κρυσταλλίνην οἰκίαν. Καί ἐνῷ κάθε κυρία ἔχει τό δικαίωμα αὐτό. Ἡ διάταξις ὀνομάζει τούς καβαλιέρους μας… «θαμῶνας». Ποία οἰκτρά πάλιν ἀκυριολεξία!

Ἔπειτα μᾶς ἀπαγορεύει τάς «ἀσέμνους κινήσεις», ὅπως τάς ὀνομάζει αὐθαιρέτως. Φαντάζεσθε, κύριε, περί τίνος πρόκειται; Ἡ Ἀστυνομία ἐπεμβαίνει εἰς τάς καθαρῶς καλλιτεχνικάς λεπτομερείας τοῦ ἐπαγγέλματός μας. Τίποτε περισσότερον, τίποτε ὀλιγώτερον, ζητεῖ νά καταργήσῃ αὐτήν τήν τέχνην μας.[…] Καί δέν μᾶς λέγει μέ ποίας κινήσεις ἐπιθυμεῖ ν’ ἀντικαταστήσωμεν αὐτάς ποῦ καταργεῖ. Μέ τάς κινήσεις τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Νηστευτοῦ, ἐκτελοῦντος τάς γονυκλισίας του εἰς τήν ἔρημον, ἤ μέ ἐκείνας ἑνός συγχρόνου Ἐπισκόπου, εὐλογοῦντος τό ποίμνιόν του; Διότι ὡρισμένως αἱ πλαστικαί κινήσεις τῆς τέχνης μας εἶνε κατά πολύ σεμνότεραι ἀπό ἐκείνας, τάς ὁποίας ὁ Ἅγιος Ρασπούτιν ἐξετέλει εἰς τά καμπαρέ τῆς Μόσχας πρός σωτηρίαν τῶν ψυχῶν τῶν ὡραίων Ρωσσίδων.

Ἐκεῖνο ὅμως, ποῦ κυρίως δέν ἐννοῶ, ἀξιότιμε κύριε, εἶνε διατί ἡ Ἀστυνομία ἐβιάσθη ν’ ἀρχίσῃ ἀπό τάς πτωχάς ἡμᾶς βιοπαλαιστρίας. Ἡμεῖς ἀντιγράφομεν ὠχρότατα ὅ,τι γίνεται εἰς τήν σοβαράν κοινωνίαν. Σᾶς ὁρκίζομαι δέ, μεταξύ μας, ὅτι ἡ φούστα μου εἶνε κατά πέντε ἑκατοστά μακρυτέρα ἀπό ὅλες τῆς σοβαρές φοῦστες, ποῦ ἐμφανίζονται εἰς τά ἀξιοπρεπῆ κέντρα, ὅτι, θέτουσα τό ἕνα μου πόδι ἐπί τοῦ ἄλλου, οὐδέποτε ἔφθασα κάποια λαμπρά ρεκόρ τῶν Δαρδανελλίων, καί ὅτι οὐδέποτε ἐπίσης κατώρθωσα νά χορεύσω τόν γνωστόν ντάνς ντί βάντρ, ὅπως χορεύει σήμερον εἰς τήν ὁδόν Σταδίου, ἀπό μερικάς ἀριστοτέχνιδας τοῦ εἴδους.

Αὐτά εἶχα νά σᾶς εἰπῶ, κύριε, καί ἔχω τήν πεποίθησιν, ὅτι θά μέ δικαιώσετε.

Σᾶς χαιρετῶ σεμνοπρεπῶς

ΑΗΔΩΝ

Ἡ διαμαρτυρία εἶνε τόσον εὔγλωττος, ὥστε δέν ἔχω παρά νά προσθέσω τήν ὑπογραφήν μου.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.