Ὅταν χαράζει στό Αἰγαῖο

ΜΙΚΡΟ διάλειμμα ἀπό τόν πόλεμο καί ἀπό τήν πολιτική σήμερα

Δεῖτέ το ὡς προσωπική ἀνάγκη. Ὡς ἑνός εἴδους ἀποτοξίνωση. Σήμερα θά ἐπικεντρωθοῦμε στήν παράδοσή μας. Στή λαϊκή μας παράδοση. Μέ συγκίνησε προχθές ἡ εἴδηση τῆς ἀπώλειας τῆς Εἰρήνης Κονιτοπούλου. Ἑνός ἐκ τῶν ἱδρυτικῶν μελῶν μιᾶς οἰκογένειας ἀπό τήν ἀγαπημένη μου Νάξο, ἡ ὁποία ταύτισε καί ταυτίζει τό πέρασμά της ἀπό αὐτή τή ζωή μέ τό νησιώτικο τραγούδι. Τόσο ἡ ἴδια ὅσο καί ὁ ἀδερφός της Γιῶργος πῆραν τή σκυτάλη ἀπό τόν λαϊκό βιολιτζῆ πατέρα τους Μιχάλη πού γεννήθηκε στό χωριό Κινίδαρος τοῦ πανέμορφου αἰγαιοπελαγίτικου νησιοῦ μας, καί μαζί μέ τά ἀδέλφια της (μεταξύ τῶν ὁποίων ἡ Στέλλα, ἡ Ἀγγελική καί ὁ Βαγγέλης), γιά δεκαετίες τώρα, συντροφεύουν μέ τά τραγούδια τους τά γλέντια μας καί τίς χαρές μας. Τούς γάμους μας, τίς βαφτίσεις μας, τούς Δεκαπενταυγούστους μας, τίς ὀνομαστικές μας ἑορτές, τούς χορούς μας ἀνήμερα τῆς Λαμπρῆς, ὅλα. Μεγάλωσα μέ τή φωνή τῆς Εἰρήνης, τοῦ Γιώργου, τῆς Ἀγγελικῆς, τῆς Στέλλας καί τοῦ Βαγγέλη. Καί ἀργότερα τῶν ἄλλων παιδιῶν, ὅπως ἡ Νάσια.

Ὁ παπποῦς μου ὁ Δημήτρης ἀγαποῦσε πολύ τό βιολί καί ὅταν γύριζε στό σπίτι κατάκοπος ἀπό τίς ἀγροτικές ἐργασίες εὕρισκε γαλήνη σέ αὐτό τό εὐγενικό ὄργανο τό ὁποῖο μπορεῖ νά ἐκφράσει –ἰδού ἡ ἰδιομορφία του καί ἡ ὑπεραξία του– καί τίς ἐλίτ μέ τήν κλασσική μουσική ἀλλά καί τίς λαϊκές πλειοψηφίες μέ τήν παραδοσιακή μουσική. Τό ἔβαζε καμαρωτός στό πηγούνι του, ἔβγαινε στήν πόρτα τοῦ σπιτιοῦ τῆς συγχωρεμένης τῆς προγιαγιᾶς μου Τασίας πού εὐλογήθηκα νά γνωρίσω, ἔβγαζε τό δοξάρι ἀπό τήν θήκη, τό ἄγγιζε στίς χορδές καί ἄρχιζε τό πανηγύρι! Μέ πρώτη προτίμηση τήν Περιβολαριά. Ὁ πατέρας μου καί ἡ μητέρα μου ἀγαποῦσαν καί ἀγαποῦν ὑπέρμετρα τούς Κονιτοπουλαίους. Μολονότι δέν ἔτυχε ποτέ νά τούς ἀκούσουν ἀπό κοντά. Σέ κάθε χαρά, σέ κάθε γιορτή, σέ κάθε οἰκογενειακή συγκέντρωση, τήν ὥρα πού στρωνόταν τό τραπέζι, πάντα στό κασσεττόφωνο –τότε δέν ὑπῆρχαν cd, ἴντερνετ καί YouTube ἀλλά ταπεινές κασσέττες– ἀκουγόταν στή διαπασῶν τό «Γιάντα νά μή θέλεις γιάντα», «Τό Ἀρμενάκι», «Ὁ Μάουκας», τό «Ἰκαριώτικο» καί δεκάδες ἄλλα τραγούδια πού ἔγραψε πρῶτος ὁ Γιῶργος καί ἑρμήνευσε ἡ Εἰρήνη. Ἐπιτυχίες πού ἐδῶ καί δεκαετίες εἶναι στά χείλη ἑκατομμυρίων Ἑλλήνων.

Μ’ αὐτούς τούς ἤχους μεγάλωσα. Μέ τήν καθαρότητά τους. Τήν αἰσιοδοξία τους. Τήν ὁρμή τους πού μᾶς παρέσυρε σέ ἕναν συρτό χορό χωρίς διακοπή. Γιά ὥρα. Ἔβγαζε ὁ πατέρας μου τό μαντῆλι ἀπό τήν τσέπη, καί σέ ἐλάχιστα δευτερόλεπτα βρισκόμασταν ὅλοι μαζί στήν αὐτοσχέδια πίστα τῆς ὑπαίθρου. Ὡραῖα χρόνια ἀθωότητας. Ἀκόμη καί σήμερα ἄν θέλει κάποιος νά μέ συγκινήσει καί νά μοῦ θυμίσει τίς ρίζες μου, ἀρκεῖ νά μοῦ βάλει ἕνα νησιώτικο τραγούδι νά ἀκούσω. Ὅ,τι ὥρα καί νά ’ναι. Ἀκόμη καί στίς ὀχτώ τό πρωί. Τό ἔχω γιά καλό, ἄν συμβεῖ. Δέν εἶναι μόνον ὅτι μοῦ θυμίζει τά ἀνέμελα παιδικά χρόνια στό νησί. Εἶναι καί διότι ἡ οἰκογένεια Κονιτοπούλου μέ τήν δυναμική της παρουσία στό νησιωτικό μας τραγούδι ἔχει σφραγίσει μία ὁλόκληρη ἐποχή τῆς λαϊκῆς μας παράδοσης. Ἄν δέν τήν δημιούργησε ἡ ἴδια! Γνωρίζω βεβαίως ὅτι σέ νεότερους Ἕλληνες ἡ νησιωτική μουσική σέ ὑπερβολικές δόσεις μοιάζει μονότονη. Δέν θά μποροῦσαν ποτέ νά διανοηθοῦν ὅτι θά τούς ἐδίδετο ἡ εὐκαιρία νά μετάσχουν σέ ἕνα ὁλονύκτιο γλέντι ἤ πανηγύρι τῆς Παναγίας ἀκούγοντας μόνο νησιώτικα. Εἶναι κατανοητό. Τό ἴδιο ἰσχύει γιά ἄλλους Ἕλληνες ὅταν ἀκοῦν ποντιακά τραγούδια τά ὁποῖα θεωροῦν πολύ κλαψιάρικα. Ἤ γιά ἄλλους πού τά ἠπειρώτικα θεωροῦνται βαριά. Ἤ ριζίτικα ἀπό τήν λεβεντογέννα Κρήτη ἀπό τήν ὁποία ἡ οἰκογένειά μου ἕλκει τήν ἀπώτερή της καταγωγή.

Καί αὐτό εἶναι κατανοητό. Γιά τούς ἑξῆς λόγους: ἐάν δέν γνωρίζεις τήν ἱστορία καί τήν ψυχοσύνθεση τῶν νησιωτῶν μας ἡ ὁποία ὁρίζεται ἀπό τή θάλασσα, ἐάν δέ γνωρίζεις τήν ἱστορία καί τήν ψυχοσύνθεση τῶν Ποντίων ἡ ὁποία ὁρίζεται ἀπό τίς περιπέτειες, τίς γενοκτονίες, τίς διώξεις καί τά βάσανά τους, ἐάν δέν γνωρίζεις τήν ἰδιοσυγκρασία τῶν Ἠπειρωτῶν καί τήν εὐγενική προσφορά τους, τότε εἶναι ἀδύνατον νά καταλάβεις τόν ἦχο τοῦ βιολιοῦ, τό παράπονο τῆς ποντιακῆς λύρας, τήν ὑπερηφάνεια τοῦ κλαρίνου, τό ἀσυμβίβαστο τῆς κρητικῆς λύρας. Κάθε ἦχος καί κάθε στίχος τῆς παραδοσιακῆς μας μουσικῆς ἀντιστοιχεῖ καί ἀνατρέχει σέ μία συγκεκριμένη περίοδο τῆς ἑλληνικῆς ἱστορίας. Ἀπό ἐκεῖ ἀντλεῖ τά ἐρεθίσματά του.

Ὑπό αὐτή τήν ἔννοια ἡ προσφορά τῆς οἰκογένειας Κονιτοπούλου στήν πατρίδα μας, ἐν προκειμένῳ τῆς Εἰρήνης ἡ ὁποία ἔφυγε προχθές ἀπό τή ζωή σέ ἡλικία 91 ἐτῶν, εἶναι ἀξεπέραστη. Σέ αὐτήν τήν ὄμορφη καί παράξενη πατρίδα ἔχουν βραβευθεῖ προσωπικότητες πού ἀξίζουν ἀλλά καί προσωπικότητες πού δέν ἀξίζουν. Οἱ Κονιτόπουλοι τό ἀξίζουν. Προσφάτως ἡ Ἀκαδημία Ἀθηνῶν ἔκανε μέλος της –καί ἔπραξε ἄριστα, τόν Λεωνίδα Καβάκο, τόν μεγάλο σολίστα μας. Μήπως τόν προσεχῆ Δεκέμβριο ὅταν ἡ Ἀκαδημία θά ἀπονέμει τά ἐτήσια βραβεῖα της, εἶναι ἡ ὥρα, στή μνήμη τοῦ Μιχάλη, τοῦ Γιώργου καί τῆς Εἰρήνης Κονιτοπούλου, νά καλέσει ὅλα τά ἐν ζωῇ μέλη τῆς οἰκογένειας καί νά τά τιμήσει γιά τήν προσφορά τους στήν πατρίδα μας; Εἶναι τό ἐλάχιστο, θεωρῶ. Εἴτε τό κάνει ἡ Ἀκαδημία εἴτε τό κάνει ὅποιος ἄλλος.

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.