Παράδοση καί Κοινοβουλευτισμός

ΔΙΑΠΟΡΟΥΣΕ νωρίς χθές τό πρωί στήν ΕΡΤ ἡ Μαριλένα Κατσίμη εἰς τί συνίσταται αὐτό πού ἡ ἐφημερίδα μας ὀνόμασε «Ὁρκωμοσία πρότυπο γιά Δυτική Δημοκρατία», ἀναφερόμενη βεβαίως στήν τελετή πού διεξήχθη γιά τήν ἔναρξη τῶν ἐργασιῶν τῆς νέας Βουλῆς.

Ὑπέθεσα ὅτι οἱ φωτογραφίες πού τήν συνόδευαν θά βοηθοῦσαν νά γίνουμε κατανοητοί, «φώναζαν», ἀλλά φεῦ! Στήν πατρίδα μας πάσχουμε ἀπό διαρκῆ μιθριδατισμό, θεωροῦμε ρουτίνα τίς δημόσιες τελετές, σπανίως παρατηροῦμε τό τυπικό τους, ἀκόμη σπανιότερα ἀντιλαμβανόμαστε τούς συμβολισμούς τους. Οἱ ξένοι ὅμως πού τίς βλέπουν, ἀκόμη καί αὐτοί πού δέν μᾶς ἀγαποῦν, τίς παρατηροῦν καί ἐντυπωσιάζονται. Τό 2015 ὁ Ἐρντογάν παρακολούθησε δορυφορικά ἀπό τήν ΕΡΤ τήν ὁρκωμοσία τοῦ Προέδρου τῆς Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, τήν κατάθεση στεφάνου στόν Ἄγνωστο Στρατιώτη, τήν συνοδεία τῶν Εὐζώνων καί τήν ἀνάκρουση τοῦ Ἐθνικοῦ Ὕμνου, καί ἐντυπωσιασμένος τηλεφώνησε στόν ἀνώτατο ἄρχοντα γιά νά τοῦ ἐκφράσει τόν θαυμασμό του γιά τήν τελετή. Γιά ἐμᾶς ὅμως ὅλα αὐτά εἶναι ρουτίνα. Δέ νιώθουμε τίποτε. Αὐτό συνέβη καί προχθές στό Κοινοβούλιο. Ἐπειδή παρακολουθοῦμε χρόνια τώρα τά καθιερωμένα κατά τήν τελετή τῆς ὁρκωμοσίας, τά θεωροῦμε λεπτομέρειες. Καί ἔπειτα διερωτώμαστε στόν ἀέρα εἰς τί συνίσταται τό πρότυπόν μας.

Πρέπει νά ἐξηγήσουμε λοιπόν· ἄς εἶναι. Ἡ ὁρκωμοσία μας εἶναι πρότυπο γιά Δυτική Δημοκρατία, διότι διεξάγεται κατά τέτοιο τρόπο ὥστε διακηρύσσει τόν σεβασμό της στό μετριοπαθές Ἰσλάμ. Καί σέ ἄλλα κοινοβούλια τοῦ κόσμου μουσουλμάνοι δίδουν θρησκευτικό ὅρκο. Σέ ἐλάχιστα ὅμως –μήν πῶ σέ κανένα– μουσουλμάνοι βουλευτές δέν θέτουν τήν παλάμη τους καί δέν ὁρκίζονται στό Κοράνι. Στήν Εὐρώπη θεωρεῖται περίπου βλάσφημο κείμενο. Στήν Ἑλλάδα ὅμως ἡ ὁρκωμοσία τῶν μουσουλμάνων βουλευτῶν, ἕναν αἰῶνα τώρα, γίνεται στό Κοράνι. Καί ἐνῶ αὐτοί δίδουν ὅρκο στόν Προφήτη Μωάμεθ, ὅτι θά ἐφαρμόζουν πιστά τό Σύνταγμα καί τούς Νόμους, οἱ Χριστιανοί συνάδελφοί τους ἐγείρονται ἀπό τά ἕδρανά τους καί παρακολουθοῦν ὄρθιοι εἰς ἔνδειξιν σεβασμοῦ τήν ὁρκωμοσία τῶν συναδέλφων τους. Πρόκειται γιά συγκλονιστική στιγμή. Βρεῖτε, παρακαλῶ, ἀντίστοιχη εὐρωπαϊκή εἰκόνα! Νά, λοιπόν, γιατί ἡ ἑλληνική ὁρκωμοσία εἶναι ὑπόδειγμα γιά Δυτική Δημοκρατία. Δέν προάγει τό μῖσος καί τό πάθος (ὅπως πράττει ὁ Τράμπ ἀπέναντι σέ Γερουσιαστές μέ διαφορετική ἐθνοτική καταγωγή) ἀλλά τήν συνύπαρξη καί τήν ἀνοικτή κοινωνία. Πρόκειται γιά παράδοση. Παράδοση πού ἄρχισε ἐπί Ἐλευθερίου Βενιζέλου, ὁ ὁποῖος στίς πρῶτες Βουλές μετά τήν Λωζάννη διόριζε μέ διαδικασίες ἀντίστοιχες μέ τῶν σημερινῶν βουλευτῶν Ἐπικρατείας μουσουλμάνους βουλευτές στήν Βουλή. Παράδοση πού ἐκφράζεται ἕως καί σήμερα, μέ τήν προαιρετική ἐφαρμογή τοῦ Ἱεροῦ Νόμου τῆς Σαρία ἀπό τούς Μουφτῆδες τῆς Θράκης, δικαίωμα πού δόθηκε στό μετριοπαθές Ἰσλάμ ἀπό τόν Βενιζέλο, γιά νά νιώσει ἀσφαλής ἡ θρησκευτική μειονότης μετά τήν Ἀνταλλαγή τῶν πληθυσμῶν. Παράδοση πού ἐκφράζεται στίς μέρες μας μέ τήν ἵδρυση τμήματος Ἰσλαμικῶν σπουδῶν στήν Θεολογική Σχολή τοῦ Ἀριστοτελείου, γιά νά παίρνουν πτυχία ἀπό τήν ἑλληνική ἀνώτατη ἐκπαίδευση οἱ ἰμάμηδες θρησκευτικοί λειτουργοί τους.

Στήν παράδοση τοῦ κοινοβουλευτισμοῦ μας βρίσκεται λοιπόν ἡ ρίζα τῆς ἀποδοχῆς τῆς διαφορετικότητας. Καί στό μέτρο πού στήν πατρίδα μας δέν βρῆκε πρόσφορο ἔδαφος ὁ τζιχαντισμός ἐξ αἰτίας τῆς ἐπίδειξης σεβασμοῦ στούς ἀλλόδοξους, στό ἀνώτατο δυνατό ἐπίπεδο αὐτό ἀποτελεῖ πατριωτική πολιτική. Στήν κοινοβουλευτική μας παράδοση ἀνήκει καί ἡ σύμπραξη τῆς Ἐκκλησίας στήν παροχή τοῦ νενομισμένου ὅρκου τῶν βουλευτῶν μέ τήν τελετή τοῦ ἁγιασμοῦ. Διαβάζω καί ἀκούω ἀνόητα σχόλια περί θεοκρατικοῦ μοντέλου τύπου Ἰράν. Μόνον ὅποιος δέν ξέρει, τά λέει αὐτά. Στό Ἰράν ἡ ὁρκωμοσία τοῦ ἀρχηγοῦ τοῦ κράτους γίνεται σέ τζαμί –τί σχέση ἔχει ἡ Ἑλλάδα μέ αὐτό; Στήν πατρίδα μας, σέ μία καί μοναδική στιγμή, ἱστορική γιά τό Ἔθνος, ὁ Καποδίστριας ὁρκίστηκε Α΄ Κυβερνήτης τοῦ Κράτους μέσα στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τῆς Αἴγινας (τό Εὐαγγέλιο ὁρκωμοσίας του σώζεται) γιά νά σηματοδοτήσει τήν συμπόρευση τοῦ Ἔθνους μέ τήν Ὀρθοδοξία. Ἡ Ἐκκλησία παρίσταται στίς δημόσιες τελετές καί ἡ Πολιτεία στίς Δοξολογίες τῆς Ἐκκλησίας κατά τίς ἑορτές, γιατί ἡ ἱστορία καί ἡ παράδοση μᾶς τό ἐπέβαλε. Διότι ἡ Ἐκκλησία ὑπῆρξε ἐθνικός προμαχών. Διότι ὁ Σταυρός γιά τόν ἴδιο λόγο κυματίζει στήν Σημαία μας. Αὐτά θά ἔπρεπε νά εἶναι αὐτονόητα, νά μήν χρειάζονται ἐπεξήγηση. Οἱ πρέσβεις πού παρακολουθοῦν τίς τελετές στό θεωρεῖο Βασιλίσσης, πού βρίσκεται πάνω ἀκριβῶς ἀπό τό Προεδρεῖο τῆς Βουλῆς, φεύγουν κάθε φορά ἐντυπωσιασμένοι. Μόνον ἐμεῖς, ἀπαθεῖς.

Υ.Γ. Καί βεβαίως ἀποτελεῖ εἴδηση ὅτι μετά πέντε χρόνια ἐντατικῆς προπαγάνδισης τῆς οὐδετεροθρησκείας ἀπό τόν ΣΥΡΙΖΑ ὁ λαός ἔστειλε στό Κοινοβούλιο 195 βουλευτές, πού ὁρκίστηκαν μέ θρησκευτικό ὅρκο καί ἀποκήρυξαν τόν ἀποχρωματισμό. Τί δέν καταλαβαίνετε;

Απόψεις

Συζήτηση Κρίστιαν Χατζημηνά στο DELPHI σχετικά με την επαναβιομηχανοποίηση και υψηλή τεχνολογία στην επιχειρηματικότητα

Εφημερίς Εστία
Ο κ. Κρίστιαν Χατζημηνάς, Ιδρυτής & CEO ΤHEON GROUP, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (Ε.ΕΝ.Ε.), συμμετείχε στο fire chat με τη δημοσιογράφο της ΕΡΤ, κα Ανδριάνα Παρασκευοπούλου, με τίτλο «Ο ρόλος της επαναβιομηχανοποίησης και της υψηλής τεχνολογίας στην επιχειρηματικότητα και την εθνική οικονομία» στα πλαίσια του Delphi Economic Forum IX.

Ὁ ἀγῶνας τώρα δικαιώνεται! Στήν ΝΔ ὁ Μπελέρης μετά τήν κατακραυγή

Εφημερίς Εστία
Νίκη τοῦ Βορειοηπειρωτικοῦ Ἑλληνισμοῦ καί τῆς «Ἑστίας» ἡ ἔνταξις τοῦ ἐκλεγμένου Δημάρχου Χειμάρρας στό εὐρωψηφοδέλτιο τῆς φιλελεύθερης παρατάξεως – Ὑπεχώρησε ἀτάκτως ὁ κ. Μητσοτάκης, ὁ ὁποῖος διοχέτευε τήν ἄρνησή του τήν περασμένη ἑβδομάδα – Ὁ ρόλος τῶν ἀρνητικῶν δημοσκοπήσεων

Τό Μαντεῖο δέν βγάζει πιά χρησμούς

Μανώλης Κοττάκης
ΕΔΩ καί ἐννέα χρόνια ὁ ἐπιχειρηματίας καί τέως ἐμπορικός ἀκόλουθος τῆς πρεσβείας τῶν ΗΠΑ στήν Ἀθήνα Συμεών Τσομῶκος συνέλαβε καί ἄρχισε νά ὑλοποιεῖ μιά ἐξαιρετική ἰδέα: νά διοργανώσει μιά ἀνάσα ἀπό τό Μαντεῖο τῶν Δελφῶν, στίς ἐγκαταστάσεις τοῦ Πολιτιστικοῦ Ἱδρύματος, τό «Ἑλληνικό Νταβός».

Ἀπών ὁ Μεϊμαράκης ἀπό τήν ἀνακοίνωση τοῦ ψηφοδελτίου

Εφημερίς Εστία
Δυσφορία γιά τήν σύνθεσή του

Εὐχαριστοῦμε, κύριε Νῖκο Πορτοκάλογλου

Δημήτρης Καπράνος
Τόν Νῖκο Πορτοκάλογλου τόν ξεχώρισα ἀπό τότε πού ἄκουσα τούς «Φατμέ».