ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 19 Αυγούστου 2019

Παράδοση καί Κοινοβουλευτισμός

ΔΙΑΠΟΡΟΥΣΕ νωρίς χθές τό πρωί στήν ΕΡΤ ἡ Μαριλένα Κατσίμη εἰς τί συνίσταται αὐτό πού ἡ ἐφημερίδα μας ὀνόμασε «Ὁρκωμοσία πρότυπο γιά Δυτική Δημοκρατία», ἀναφερόμενη βεβαίως στήν τελετή πού διεξήχθη γιά τήν ἔναρξη τῶν ἐργασιῶν τῆς νέας Βουλῆς.

Ὑπέθεσα ὅτι οἱ φωτογραφίες πού τήν συνόδευαν θά βοηθοῦσαν νά γίνουμε κατανοητοί, «φώναζαν», ἀλλά φεῦ! Στήν πατρίδα μας πάσχουμε ἀπό διαρκῆ μιθριδατισμό, θεωροῦμε ρουτίνα τίς δημόσιες τελετές, σπανίως παρατηροῦμε τό τυπικό τους, ἀκόμη σπανιότερα ἀντιλαμβανόμαστε τούς συμβολισμούς τους. Οἱ ξένοι ὅμως πού τίς βλέπουν, ἀκόμη καί αὐτοί πού δέν μᾶς ἀγαποῦν, τίς παρατηροῦν καί ἐντυπωσιάζονται. Τό 2015 ὁ Ἐρντογάν παρακολούθησε δορυφορικά ἀπό τήν ΕΡΤ τήν ὁρκωμοσία τοῦ Προέδρου τῆς Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, τήν κατάθεση στεφάνου στόν Ἄγνωστο Στρατιώτη, τήν συνοδεία τῶν Εὐζώνων καί τήν ἀνάκρουση τοῦ Ἐθνικοῦ Ὕμνου, καί ἐντυπωσιασμένος τηλεφώνησε στόν ἀνώτατο ἄρχοντα γιά νά τοῦ ἐκφράσει τόν θαυμασμό του γιά τήν τελετή. Γιά ἐμᾶς ὅμως ὅλα αὐτά εἶναι ρουτίνα. Δέ νιώθουμε τίποτε. Αὐτό συνέβη καί προχθές στό Κοινοβούλιο. Ἐπειδή παρακολουθοῦμε χρόνια τώρα τά καθιερωμένα κατά τήν τελετή τῆς ὁρκωμοσίας, τά θεωροῦμε λεπτομέρειες. Καί ἔπειτα διερωτώμαστε στόν ἀέρα εἰς τί συνίσταται τό πρότυπόν μας.

Πρέπει νά ἐξηγήσουμε λοιπόν· ἄς εἶναι. Ἡ ὁρκωμοσία μας εἶναι πρότυπο γιά Δυτική Δημοκρατία, διότι διεξάγεται κατά τέτοιο τρόπο ὥστε διακηρύσσει τόν σεβασμό της στό μετριοπαθές Ἰσλάμ. Καί σέ ἄλλα κοινοβούλια τοῦ κόσμου μουσουλμάνοι δίδουν θρησκευτικό ὅρκο. Σέ ἐλάχιστα ὅμως –μήν πῶ σέ κανένα– μουσουλμάνοι βουλευτές δέν θέτουν τήν παλάμη τους καί δέν ὁρκίζονται στό Κοράνι. Στήν Εὐρώπη θεωρεῖται περίπου βλάσφημο κείμενο. Στήν Ἑλλάδα ὅμως ἡ ὁρκωμοσία τῶν μουσουλμάνων βουλευτῶν, ἕναν αἰῶνα τώρα, γίνεται στό Κοράνι. Καί ἐνῶ αὐτοί δίδουν ὅρκο στόν Προφήτη Μωάμεθ, ὅτι θά ἐφαρμόζουν πιστά τό Σύνταγμα καί τούς Νόμους, οἱ Χριστιανοί συνάδελφοί τους ἐγείρονται ἀπό τά ἕδρανά τους καί παρακολουθοῦν ὄρθιοι εἰς ἔνδειξιν σεβασμοῦ τήν ὁρκωμοσία τῶν συναδέλφων τους. Πρόκειται γιά συγκλονιστική στιγμή. Βρεῖτε, παρακαλῶ, ἀντίστοιχη εὐρωπαϊκή εἰκόνα! Νά, λοιπόν, γιατί ἡ ἑλληνική ὁρκωμοσία εἶναι ὑπόδειγμα γιά Δυτική Δημοκρατία. Δέν προάγει τό μῖσος καί τό πάθος (ὅπως πράττει ὁ Τράμπ ἀπέναντι σέ Γερουσιαστές μέ διαφορετική ἐθνοτική καταγωγή) ἀλλά τήν συνύπαρξη καί τήν ἀνοικτή κοινωνία. Πρόκειται γιά παράδοση. Παράδοση πού ἄρχισε ἐπί Ἐλευθερίου Βενιζέλου, ὁ ὁποῖος στίς πρῶτες Βουλές μετά τήν Λωζάννη διόριζε μέ διαδικασίες ἀντίστοιχες μέ τῶν σημερινῶν βουλευτῶν Ἐπικρατείας μουσουλμάνους βουλευτές στήν Βουλή. Παράδοση πού ἐκφράζεται ἕως καί σήμερα, μέ τήν προαιρετική ἐφαρμογή τοῦ Ἱεροῦ Νόμου τῆς Σαρία ἀπό τούς Μουφτῆδες τῆς Θράκης, δικαίωμα πού δόθηκε στό μετριοπαθές Ἰσλάμ ἀπό τόν Βενιζέλο, γιά νά νιώσει ἀσφαλής ἡ θρησκευτική μειονότης μετά τήν Ἀνταλλαγή τῶν πληθυσμῶν. Παράδοση πού ἐκφράζεται στίς μέρες μας μέ τήν ἵδρυση τμήματος Ἰσλαμικῶν σπουδῶν στήν Θεολογική Σχολή τοῦ Ἀριστοτελείου, γιά νά παίρνουν πτυχία ἀπό τήν ἑλληνική ἀνώτατη ἐκπαίδευση οἱ ἰμάμηδες θρησκευτικοί λειτουργοί τους.

Στήν παράδοση τοῦ κοινοβουλευτισμοῦ μας βρίσκεται λοιπόν ἡ ρίζα τῆς ἀποδοχῆς τῆς διαφορετικότητας. Καί στό μέτρο πού στήν πατρίδα μας δέν βρῆκε πρόσφορο ἔδαφος ὁ τζιχαντισμός ἐξ αἰτίας τῆς ἐπίδειξης σεβασμοῦ στούς ἀλλόδοξους, στό ἀνώτατο δυνατό ἐπίπεδο αὐτό ἀποτελεῖ πατριωτική πολιτική. Στήν κοινοβουλευτική μας παράδοση ἀνήκει καί ἡ σύμπραξη τῆς Ἐκκλησίας στήν παροχή τοῦ νενομισμένου ὅρκου τῶν βουλευτῶν μέ τήν τελετή τοῦ ἁγιασμοῦ. Διαβάζω καί ἀκούω ἀνόητα σχόλια περί θεοκρατικοῦ μοντέλου τύπου Ἰράν. Μόνον ὅποιος δέν ξέρει, τά λέει αὐτά. Στό Ἰράν ἡ ὁρκωμοσία τοῦ ἀρχηγοῦ τοῦ κράτους γίνεται σέ τζαμί –τί σχέση ἔχει ἡ Ἑλλάδα μέ αὐτό; Στήν πατρίδα μας, σέ μία καί μοναδική στιγμή, ἱστορική γιά τό Ἔθνος, ὁ Καποδίστριας ὁρκίστηκε Α΄ Κυβερνήτης τοῦ Κράτους μέσα στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τῆς Αἴγινας (τό Εὐαγγέλιο ὁρκωμοσίας του σώζεται) γιά νά σηματοδοτήσει τήν συμπόρευση τοῦ Ἔθνους μέ τήν Ὀρθοδοξία. Ἡ Ἐκκλησία παρίσταται στίς δημόσιες τελετές καί ἡ Πολιτεία στίς Δοξολογίες τῆς Ἐκκλησίας κατά τίς ἑορτές, γιατί ἡ ἱστορία καί ἡ παράδοση μᾶς τό ἐπέβαλε. Διότι ἡ Ἐκκλησία ὑπῆρξε ἐθνικός προμαχών. Διότι ὁ Σταυρός γιά τόν ἴδιο λόγο κυματίζει στήν Σημαία μας. Αὐτά θά ἔπρεπε νά εἶναι αὐτονόητα, νά μήν χρειάζονται ἐπεξήγηση. Οἱ πρέσβεις πού παρακολουθοῦν τίς τελετές στό θεωρεῖο Βασιλίσσης, πού βρίσκεται πάνω ἀκριβῶς ἀπό τό Προεδρεῖο τῆς Βουλῆς, φεύγουν κάθε φορά ἐντυπωσιασμένοι. Μόνον ἐμεῖς, ἀπαθεῖς.

Υ.Γ. Καί βεβαίως ἀποτελεῖ εἴδηση ὅτι μετά πέντε χρόνια ἐντατικῆς προπαγάνδισης τῆς οὐδετεροθρησκείας ἀπό τόν ΣΥΡΙΖΑ ὁ λαός ἔστειλε στό Κοινοβούλιο 195 βουλευτές, πού ὁρκίστηκαν μέ θρησκευτικό ὅρκο καί ἀποκήρυξαν τόν ἀποχρωματισμό. Τί δέν καταλαβαίνετε;

Απόψεις

Τό παρασκήνιο τῆς ἀπουσίας Ἱερωνύμου ἀπό τήν Τῆνο

Εφημερίς Εστία
Δέν πῆγε γιά νά μήν συμπέσει μέ τόν Μητσοτάκη καί τόν Μητροπολίτη Δωρόθεο

2021: Οἱ στόχοι τοῦ Ἔθνους

Μανώλης Κοττάκης
ΗΡΚΕΣΕ μιά ἀμφιλεγόμενη κατά τήν Ἀριστερά διατύπωση τῆς ἀποστολῆς τῆς ἐπιτροπῆς γιά τό 2021 (περί ἑνιαίας ἐθνικῆς ταυτότητας)…

Σέ δεινή θέση οἱ γερμανικές τράπεζες

Εφημερίς Εστία
Στήν πιό ἐπικίνδυνη φάση σέ ὅλη τήν Εὐρώπη

Ἡ Νίκη καί ἡ ἧττα τῆς Σαμοθράκης

Δημήτρης Καπράνος
Ναί, δέν λέω, γίναμε ρεζίλι διεθνῶς μέ τήν Σαμοθράκη. Ὄχι πώς δέν συμβαίνουν καί ἀλλοῦ αὐτά, ἀλλά ὅταν θές νά λέγεσαι «ἡ χώρα τῶν νησιῶν» καί νά διεκδικεῖς μεγαλύτερο μερίδιο ἀπό τήν ἀγορά, ὀφείλεις νά θωρακίζεις τά νῶτα σου. Ὡραιότατο νησί, καταπράσινο καί μέ ὀμορφιές ἡ Σαμοθράκη, ἔγινε γνωστό τά τελευταῖα χρόνια κυρίως γιά τήν ἐλευθεριότητα πού ἔχει ἐκεῖ ὁ τουρίστας. Μπορεῖ, δηλαδή, νά ἐπιλέξει μεταξύ «Γοῦντστοκ», ἐνοικιαζόμενου δωματίου, Airbnb καί καλοῦ ξενοδοχείου. Ἀπό ὅλα ἔχει ὁ μπαξές. Ἐμεῖς, εὐτυχῶς, τήν γνωρίσαμε νέοι, πρίν «ἀξιοποιηθεῖ», μέ διαμονή σέ πρόχειρα καταλύματα, μέ ἀναβάσεις στίς κορυφές καί μέ μπάνιο σέ καταγάλανα νερά. Ὡστόσο, τό νησί ἀπό ὅπου ἐκλάπη ἡ περίφημη «Νίκη τῆς Σαμοθράκης» ὀφείλει πολλά στόν ἄγνωστο μεγαλοφυῆ γλύπτη, πού «κέντησε» τό περίφημο δημιούργημα, τό ὁποῖο σήμερα κοσμεῖ (κλοπιμαῖο) τό μουσεῖο τοῦ Λούβρου καί ἀποτελεῖ ἕνα ἀπό τά πλέον δημοφιλῆ ἐκθέματα στόν κόσμο! Στίς 15 Ἀπριλίου τοῦ 1865 ἡ ἀρχαιολογική ἀποστολή τοῦ Γάλλου ὑποπροξένου Καρόλου Σαμπουαζώ πραγματοποιοῦσε ἀνασκαφές στό βόρειο τμῆμα τοῦ νησιοῦ, πού ἐτέλει ὑπό ὀθωμανική κατοχή. Κάποια στιγμή, ἕνας Ἕλληνας ἐργάτης ἀναφώνησε: «Κύριε, εὕραμεν μιά γυναίκα»! Εἶχε βρεῖ τά πόδια καί τόν κορμό τῆς Νίκης τῆς Σαμοθράκης. Ὁ Σαμπουαζώ χρειαζόταν τήν ἄδεια τῆς Ὑψηλῆς Πύλης γιά νά μεταφέρει τό γλυπτό […]

Μόρφωσις ἀναλφαβήτων!

Πρό 60 ἐτῶν
Δευτέρα, 17 Αὐγούστου 1959