ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 19 Αυγούστου 2019

Ἡ ζωή (τοῦ συγγραφέα) ἀρχίζει (καί) στά 70!

Ὅταν ἡ δημόσια τηλεόραση σέβεται τόν πολίτη καί τήν τέχνη, ὅλα πᾶνε καλά. Καί μέ κράτησε γιά πολύ χρόνο χθές ἡ RAI Uno, γιά νά παρακολουθήσω τό ἐκτεταμένο καί…

… γεμᾶτο σεβασμό ἀφιέρωμα πού ἔκανε στόν σπουδαῖο συγγραφέα καί καλλιτέχνη Ἀντρέα Καμιλλέρι, πού ἔφυγε χθές ἀπό τήν ζωή, στά 94 χρόνια του. Σκηνοθέτης, σεναριογράφος καί καθηγητής, ἦταν ὁ πρῶτος πού ἀνέβασε Μπέκετ στήν Ἰταλία καί ἕνας ἀπό τούς κομμουνιστές πού μπόρεσαν νά «τρυπώσουν» στήν Rai σέ δύσκολες ἐποχές.

Ὁ Ἀντρέα Καμιλλέρι γεννήθηκε στό Πόρτο Ἐμπέντοκλε (Λιμήν τοῦ Ἐμπεδοκλέους), στήν Σικελία, τό 1925. Σπούδασε σκηνοθεσία καί ἄρχισε νά ἐργάζεται ὡς σκηνοθέτης καί σεναριογράφος. Τό 1954 ὑποβάλλει αἴτηση στήν RAI, ἀλλά «κόβεται» ὡς κομμουνιστής. Ἔφερε πρῶτος στήν Ἰταλία τό θέατρο τοῦ παραλόγου, ἀνεβάζοντας τό 1958 «Τό τέλος τοῦ παιχνιδιοῦ» στήν Ρώμη καί τό 1970 στήν τηλεόραση μέ τούς Ἀντόλφο Τσέλι καί Ρενάτο Ράσελ. Στά μέσα τοῦ ’60 προσελήφθη τελικά στή RAI καί συμμετεῖχε σέ πολλές παραγωγές. Ἀλλά δέν εἶχε ἀκόμη ἀρχίσει νά γράφει…

Ἐπιτρέψτε μου νά σᾶς πῶ ὅτι ὁ Φρέντι Γερμανός, ὅταν τόν εἶχα συναντήσει, νεαρός, καί τοῦ εἶχα πεῖ –ἀναιδέστατα– ὅτι «εἶμαι κι ἐγώ συγγραφέας καί γράφω ἕνα βιβλίο», μοῦ εἶχε συστήσει «νά μήν βγάλω βιβλίο πρίν πάω σαράντα ἐτῶν γιατί μετά θά τρέχω νά τό μαζεύω γιά νά μήν τό διαβάζει ὁ κόσμος!»… Νομίζω ὅτι ὁ Καμιλλέρι ἦταν τό παράδειγμα τοῦ ἀνθρώπου πού ἀποφάσισε νά ξεπεράσει τό ὅριο τῶν «40», ἀφοῦ ἔγινε διάσημος, ὡς συγγραφέας, στά ἑβδομῆντα του χρόνια. Καί τί συγγραφέας! Δέν ἔχω ἀφήσει βιβλίο του καί ἔχω «παραδεχτεῖ» τόν ἥρωά του, τόν ἀπίθανο ἐπιθεωρητή Μολνταμπάνο, τόν Σιτσιλιάνο ἀστυνομικό –μποέμ, τοῦ ὁποίου τά κατορθώματα ἀπολαμβάνουμε ἐσχάτως καί στήν ἑλληνική τηλεόραση.

Ὁ Καμιλλέρι ἐξέδωσε περισσότερα ἀπό 100 βιβλία καί ὁ Μολνταμπάνο τοῦ ἔγινε «εὐπώλητος» σέ ὅλο τόν κόσμο, μεταφράστηκε σέ 32 γλῶσσες καί «παίχτηκε» στήν τηλεόραση δεκάδων χωρῶν.

Στά ἑξῆντα ἐννέα του, ὅταν ἄλλοι ἀπολαμβάνουν τήν σύνταξη, ἐκεῖνος γράφει «Τό Σχῆμα τοῦ Νεροῦ» καί ὁ ἐπιθεωρητής Μονταλμπάνο ἀρχίζει τό ταξίδι του, πού τέλειωσε τόν περασμένο Μάιο μέ τό «The Cook of Alcyon».

Ὁ μανιώδης καπνιστής Καμιλλέρι καί ὁ λάτρης τοῦ «γκουρμέ» καί τοῦ μυστηρίου ἀστυνομικός εἶχαν ὅμως προκάμει νά γίνουν «σειρά» στήν Rai καί εἶχαν κατακτήσει τόν κόσμο! Κι ἄντε νά μιλήσεις γιά «τά κακά τοῦ τσιγάρου» ὅταν ἐκεῖνος κάπνιζε μανιωδῶς ἀπό 12 ἐτῶν μέχρι τά 94!

Ὁ Μολνταμπάνο ἔδρασε σέ μιά μικρή σιτσιλιάνικη πόλη, τήν Βιγκάτα, ἡ ὁποία δέν ὑπάρχει στήν πραγματικότητα, ἀλλά μοιάζει πολύ μέ τό «Λιμάνι τοῦ Ἐμπεδοκλέους» τῆς Μεγάλης Ἑλλάδας, ὅπου γεννήθηκε καί μεγάλωσε ὁ συγγραφέας.

Ποιός, ὅμως, εἶπε ὅτι ὁ Καμιλλέρι θά ἄφηνε τόν Μολνταμπάνο του νά «ἁλωνίζει» καί μετά τόν θάνατό του; Τό 2006, μέ ἕνα ἄφιλτρο τσιγάρο στό στόμα, ὁ συγγραφέας εἶχε δηλώσει ὅτι εἶχε ἕτοιμο τό τελευταῖο βιβλίο τῆς σειρᾶς μέ τόν θάνατο τοῦ ἐπιθεωρητῆ, τό ὁποῖο εἶναι κλειδωμένο στό χρηματοκιβώτιο τοῦ ἐκδότη του!

Απόψεις

Τό παρασκήνιο τῆς ἀπουσίας Ἱερωνύμου ἀπό τήν Τῆνο

Εφημερίς Εστία
Δέν πῆγε γιά νά μήν συμπέσει μέ τόν Μητσοτάκη καί τόν Μητροπολίτη Δωρόθεο

2021: Οἱ στόχοι τοῦ Ἔθνους

Μανώλης Κοττάκης
ΗΡΚΕΣΕ μιά ἀμφιλεγόμενη κατά τήν Ἀριστερά διατύπωση τῆς ἀποστολῆς τῆς ἐπιτροπῆς γιά τό 2021 (περί ἑνιαίας ἐθνικῆς ταυτότητας)…

Σέ δεινή θέση οἱ γερμανικές τράπεζες

Εφημερίς Εστία
Στήν πιό ἐπικίνδυνη φάση σέ ὅλη τήν Εὐρώπη

Ἡ Νίκη καί ἡ ἧττα τῆς Σαμοθράκης

Δημήτρης Καπράνος
Ναί, δέν λέω, γίναμε ρεζίλι διεθνῶς μέ τήν Σαμοθράκη. Ὄχι πώς δέν συμβαίνουν καί ἀλλοῦ αὐτά, ἀλλά ὅταν θές νά λέγεσαι «ἡ χώρα τῶν νησιῶν» καί νά διεκδικεῖς μεγαλύτερο μερίδιο ἀπό τήν ἀγορά, ὀφείλεις νά θωρακίζεις τά νῶτα σου. Ὡραιότατο νησί, καταπράσινο καί μέ ὀμορφιές ἡ Σαμοθράκη, ἔγινε γνωστό τά τελευταῖα χρόνια κυρίως γιά τήν ἐλευθεριότητα πού ἔχει ἐκεῖ ὁ τουρίστας. Μπορεῖ, δηλαδή, νά ἐπιλέξει μεταξύ «Γοῦντστοκ», ἐνοικιαζόμενου δωματίου, Airbnb καί καλοῦ ξενοδοχείου. Ἀπό ὅλα ἔχει ὁ μπαξές. Ἐμεῖς, εὐτυχῶς, τήν γνωρίσαμε νέοι, πρίν «ἀξιοποιηθεῖ», μέ διαμονή σέ πρόχειρα καταλύματα, μέ ἀναβάσεις στίς κορυφές καί μέ μπάνιο σέ καταγάλανα νερά. Ὡστόσο, τό νησί ἀπό ὅπου ἐκλάπη ἡ περίφημη «Νίκη τῆς Σαμοθράκης» ὀφείλει πολλά στόν ἄγνωστο μεγαλοφυῆ γλύπτη, πού «κέντησε» τό περίφημο δημιούργημα, τό ὁποῖο σήμερα κοσμεῖ (κλοπιμαῖο) τό μουσεῖο τοῦ Λούβρου καί ἀποτελεῖ ἕνα ἀπό τά πλέον δημοφιλῆ ἐκθέματα στόν κόσμο! Στίς 15 Ἀπριλίου τοῦ 1865 ἡ ἀρχαιολογική ἀποστολή τοῦ Γάλλου ὑποπροξένου Καρόλου Σαμπουαζώ πραγματοποιοῦσε ἀνασκαφές στό βόρειο τμῆμα τοῦ νησιοῦ, πού ἐτέλει ὑπό ὀθωμανική κατοχή. Κάποια στιγμή, ἕνας Ἕλληνας ἐργάτης ἀναφώνησε: «Κύριε, εὕραμεν μιά γυναίκα»! Εἶχε βρεῖ τά πόδια καί τόν κορμό τῆς Νίκης τῆς Σαμοθράκης. Ὁ Σαμπουαζώ χρειαζόταν τήν ἄδεια τῆς Ὑψηλῆς Πύλης γιά νά μεταφέρει τό γλυπτό […]

Μόρφωσις ἀναλφαβήτων!

Πρό 60 ἐτῶν
Δευτέρα, 17 Αὐγούστου 1959